Frustrationstråden för model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Anders77 »

Nicke Nyfiken skrev:
dstr skrev:
chpaulin skrev:
Det är synd att nuvarande politik nästan bara gynnar företagare. Hade vart najs om privarpersoner fick göra nån form av årligt skatteavdrag motsvarande förmånsreduceringen. Alla har liksom inte möjlighet att leasa på firman.
Hur tänkte du nu? Privatpersoner har ju 100% rabatt på förmånsbeskattningen.

Edit: och får göra avdrag för räntekostnaden.
Och ändå är det dyrare att äga bilen privat... :?
Jag är företagare men tog ut min X privat för det blir billigare än att ta den i företaget. Så jag hade med velat ha nån mer rabatt för oss som äger bilen privat :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Anders77 »

Sen är jag med frustrerad över väntan pä M3. Den skall bli vår andra bil här hemma. Är så tråkigt att behöva köra en ICE ibland.

Samtidigt är jag extremt nöjd över väntan. För hade jag inte väntat så hade jag aldrig köpt en X :D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Laban »

Vet inte om detta har nämnts tidigare här men:

https://model3ownersclub.com/threads/ju ... rise.3983/
First, the source has indeed confirmed that the initial Model 3 configurator choices are colour and wheels. No details on what those consist of but we can assume the 5 colours we've seen so far and the 2-3 wheel styles. Those choices are slated to be in place for about "3 months" while production is ramped up.

Secondly, the interior colour is to be black only during the initial phase. The wood trim found on the dash is real wood but species is unknown. The alcantara liner in the door panels is indeed making it to production. Was told the interior is very good, people are going to be happy with it. Think: fixing Model S deficiencies like door pockets, cup holder placements, arm rests, storage etc...

The best bit: July is going to surprise a lot of people and especially Wall Street, as the production line is just about ready and will start production ASAP so that several THOUSAND Model 3s are produced and stockpiled for deliveries at the end of July. This confirms what the source relayed to me back in February, namely keeping configs simple so they could make preconfigured cars instead of relying on custom configs. Later on when production ramps up in the 4th quarter more options could be added to the mix.
Lyckas man producera flera tusen bilar redan i Juli så går det definitivt bättre än vad jag hade förväntat mig. Vet inte om det dämpar frustrationen men goda nyheter är alltid trevligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av hakan_k »

Låter ju nästan för bra för att vara sant, men Elon brukar ju vara bra på att överraska.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Jerker »

Ja, detta är ju rykten. Jag läste detta också i en andrahandskälla och där poängterade de att det är just rykten. Å andra sidan, skrev de, så har den här som är ägaren av model3ownersclub ofta fått rätt när han publicerat sina uppgifter. Men tydligen har han nån bra insider som ger honom info.

Jag kommer nog inte att lugna mig förrän jag kan sitta och leka med konfiguratorn själv och planera! :?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag kommer nog inte att lugna mig förrän jag kan sitta och leka med konfiguratorn själv och planera! :?
Det kommer initialt bli såhär verkar det som:
Få se nu.....grå...silver...silvergrå...mörkgrå och grå....hmmm
Vi tar silver.
Och så hjulen....runda hjul....trekantiga hjul...fyrkantiga hjul....hmmm
Vi tar runda hjul.
Färdigt :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Laban »

Han nämnde ~3 månader (~Oktober) till de utökar konfiguratorn, det lär nog inte bli aktuellt med några bilar till Sverige under den tiden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Legato »

Stor överraskning för mig att det ihärdigaste ryktet nu är att den släpps som "75"-modell från start (med 74 kWh tillgängligt) och att 60 modellen kommer senare. Undrar hur långt över $35k den hamnar då?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Laban »

Det är ett hyfsat gammalt rykte ska väl tilläggas. Jag tror faktiskt inte att det har så mycket med marginaler att göra utan snarare att det är en rätt stor andel av de som står först i kön som vill ha ett större batteri samt att det är något som man kan göra utan att produktionen påverkas. AWD är värre eftersom det inte bara är en extra motor utan också en annan arkitektur på den främre motorn.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
Det är ett hyfsat gammalt rykte ska väl tilläggas. Jag tror faktiskt inte att det har så mycket med marginaler att göra utan snarare att det är en rätt stor andel av de som står först i kön som vill ha ett större batteri samt att det är något som man kan göra utan att produktionen påverkas. AWD är värre eftersom det inte bara är en extra motor utan också en annan arkitektur på den främre motorn.
För mig var det faktiskt helt nytt. Har bara tidigare hört 55-60 för lilla och 70 för det stora, samt att första versionen skulle vara helt "barskrapad". För mig är det inte så förvånande med det större batteriet annat än just ur perspektivet att de då inte kan lansera på $35k-nivån, något jag trodde ansågs väldigt viktigt. Att det verkar bli 75 förvånar mig också för att jag var säker på att man skulle fortsätta vilja differentiera mot X/S.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Laban »

Det startade i Februari:

https://model3ownersclub.com/threads/mo ... have.2631/
Big battery and rear wheel drive first
Håller med dig om "problemet" med att inte lansera på $35k nivå, vi kommer med stor säkerhet att få en del artiklar om detta från väl valda journalister. Men vad jag förstod så skulle man vara tydliga med när man släpper nya konfigurationsmöjligheter och det kanske delvis löser detta problem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Smutt »

Laban skrev:
Det startade i Februari:

https://model3ownersclub.com/threads/mo ... have.2631/
Big battery and rear wheel drive first
Håller med dig om "problemet" med att inte lansera på $35k nivå, vi kommer med stor säkerhet att få en del artiklar om detta från väl valda journalister. Men vad jag förstod så skulle man vara tydliga med när man släpper nya konfigurationsmöjligheter och det kanske delvis löser detta problem.
Hade nog varit värre att börja med det mindre batteriet och på så sätt påverkat vissa att köpa ett för litet batteri som tog lång tid på SUC osv och bättre låta alla recensera bilen med stora batteriet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:


Hade nog varit värre att börja med det mindre batteriet och på så sätt påverkat vissa att köpa ett för litet batteri som tog lång tid på SUC osv och bättre låta alla recensera bilen med stora batteriet
Tycker det är väldigt liten skillnad mot att inte kunna få bra HiFi, feta fälgar osv från start. Går hela tiden att motivera "du har ju möjligheten att vänta på bättre". Priset på $35k,är ju dock en av de mest centrala bitarna med trean.

Är det någon som förresten läst något trovärdigt om man kan få AP från början eller ej? Verkar ju inte som de räkna mjukvaru-relaterade uppgraderingar som options.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av chaffis75 »

Om de är samma hårdvara som i S och X (vilket det väl sägs vara) så bör detta gå att köpa till från början kan man tycka men de kanske bara är i min enkla värld.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Jerker »

Vad tror ni? Är det 4 veckor kvar? Den 27 juli är en torsdag. Då borde presentationen kunna vara.

Väntan känns lång nu...
WaitingSkeleton.jpg
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Surfaren »

Jag undrar om det blir nån presentation alls, eller om dom bara börjar leverera bilar plötsligt en dag och dom första ägarna kommer få "presentera" bilen på sina Youtube-kanaler.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Vad tror ni? Är det 4 veckor kvar? Den 27 juli är en torsdag. Då borde presentationen kunna vara.

Väntan känns lång nu...
WaitingSkeleton.jpg
Fan Jerker, det är ett år och tre månader sen vi stod i kö på MoS.
Tiden går!!! (fast j-vligt långsamt) :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Jerker skrev:
Vad tror ni? Är det 4 veckor kvar? Den 27 juli är en torsdag. Då borde presentationen kunna vara.

Väntan känns lång nu...
WaitingSkeleton.jpg
Fan Jerker, det är ett år och tre månader sen vi stod i kö på MoS.
Tiden går!!! (fast j-vligt långsamt) :lol:
Ja, det är inte klokt. Och tänk, hur många timmar av mitt liv har jag inte slösat bort på det här forumet under tiden? :shock:
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
bonath skrev:
Jerker skrev:
Vad tror ni? Är det 4 veckor kvar? Den 27 juli är en torsdag. Då borde presentationen kunna vara.

Väntan känns lång nu...
WaitingSkeleton.jpg
Fan Jerker, det är ett år och tre månader sen vi stod i kö på MoS.
Tiden går!!! (fast j-vligt långsamt) :lol:
Ja, det är inte klokt. Och tänk, hur många timmar av mitt liv har jag inte slösat bort på det här forumet under tiden? :shock:
Timmar???
Dagar, veckor........................
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av peken »

Hahaha! Ja det är inte klokt. Sen när vi väl får våra bilar lär vi inte vara här lika mycket gissar jag, då är vi ute och kör :)

Min fru utbrast igår (när jag ville visa nån artikel eller liknande om model 3, minns inte exakt vad. Det är så mycket jag visar och pratar om gällande tesla och framförallt model 3), "Men kan inte den där bilen komma nån gång!!!" Jag: "Vadå, tycker du jag pratar för mycket om den?" Frun: "För mycket?! Det är det enda du pratar om och tänker på. När du får bilen kanske jag får dig tillbaka."
Mmmm, oj! En tankeställare. Gissar att det finns fler fruar i samma situation :lol:
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av chpaulin »

peken skrev:
Hahaha! Ja det är inte klokt. Sen när vi väl får våra bilar lär vi inte vara här lika mycket gissar jag, då är vi ute och kör :)

Min fru utbrast igår (när jag ville visa nån artikel eller liknande om model 3, minns inte exakt vad. Det är så mycket jag visar och pratar om gällande tesla och framförallt model 3), "Men kan inte den där bilen komma nån gång!!!" Jag: "Vadå, tycker du jag pratar för mycket om den?" Frun: "För mycket?! Det är det enda du pratar om och tänker på. När du får bilen kanske jag får dig tillbaka."
Mmmm, oj! En tankeställare. Gissar att det finns fler fruar i samma situation :lol:
Tror flera av oss på forumet har lilnande påståenden från sina fruar :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Jerker »

chpaulin skrev:
peken skrev:
Hahaha! Ja det är inte klokt. Sen när vi väl får våra bilar lär vi inte vara här lika mycket gissar jag, då är vi ute och kör :)

Min fru utbrast igår (när jag ville visa nån artikel eller liknande om model 3, minns inte exakt vad. Det är så mycket jag visar och pratar om gällande tesla och framförallt model 3), "Men kan inte den där bilen komma nån gång!!!" Jag: "Vadå, tycker du jag pratar för mycket om den?" Frun: "För mycket?! Det är det enda du pratar om och tänker på. När du får bilen kanske jag får dig tillbaka."
Mmmm, oj! En tankeställare. Gissar att det finns fler fruar i samma situation :lol:
Tror flera av oss på forumet har lilnande påståenden från sina fruar :D
OM! Men jag har medvetet legat lågt vad det gäller information om bilen. Fast nyss fick jag henne att köpa aktier i Tesla, så nåt har hon väl tagit till sig! :lol:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av themax »

peken skrev:
Hahaha! Ja det är inte klokt. Sen när vi väl får våra bilar lär vi inte vara här lika mycket gissar jag, då är vi ute och kör :)

Min fru utbrast igår (när jag ville visa nån artikel eller liknande om model 3, minns inte exakt vad. Det är så mycket jag visar och pratar om gällande tesla och framförallt model 3), "Men kan inte den där bilen komma nån gång!!!" Jag: "Vadå, tycker du jag pratar för mycket om den?" Frun: "För mycket?! Det är det enda du pratar om och tänker på. När du får bilen kanske jag får dig tillbaka."
Mmmm, oj! En tankeställare. Gissar att det finns fler fruar i samma situation :lol:
Mja, här är hustrun lika tokig som jag (i alla fall nästan) och vi spanar Teslor och pratar Model 3 för jämnan. Fast hon tyckte jag var lite över gränsen när jag försökte räkna ut exakt när jag bokade, för att kunna testa Model 3 Delivery Estimator. Nåja, juli eller augusti 2018 om Gudarna är nådiga då...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Crappy »

peken skrev:
Hahaha! Ja det är inte klokt. Sen när vi väl får våra bilar lär vi inte vara här lika mycket gissar jag, då är vi ute och kör :)

Min fru utbrast igår (när jag ville visa nån artikel eller liknande om model 3, minns inte exakt vad. Det är så mycket jag visar och pratar om gällande tesla och framförallt model 3), "Men kan inte den där bilen komma nån gång!!!" Jag: "Vadå, tycker du jag pratar för mycket om den?" Frun: "För mycket?! Det är det enda du pratar om och tänker på. När du får bilen kanske jag får dig tillbaka."
Mmmm, oj! En tankeställare. Gissar att det finns fler fruar i samma situation :lol:
Jag får inte prata Tesla, M3, elbil, eller peka på någon snygg MS/MX eller ens använda ordet fosilbil längre. Det leder till ett utbrott i stil med
-För helvete har du inget annat i huvudet eller att säga?
(Nåja det har blivit lite bättre nu när jag bitit mig i tungan de senaste månaderna, men tystnaden gör ont i själen)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Jerker »

MIn fru är i grund och botten inte alls ointresserad, hon bara låtsas vara det när jag pratar elbil. Sen visar det sig att hon propagerar för det när hon är utan mig, på andra ställen som på jobbet t.ex. Då händer det att hon messar mig och efterfrågar argument och fakta! :mrgreen:
Skriv svar