Autopilot så mänskligt det går?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
port513
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 okt 2014 08:06
Ort: Staffanstorp

Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av port513 »

Har för mig att Teslas autopilot ska bli så mänsklig som möjligt, fick mig att fundera på hur resan till jobbet kommer bli.

En Tesla som kommer köra om på höger sida, ligga upp i röva och tuta för att det går för långsamt i vänster fil trotts att vi ligger 10km för fort och jag har en kö framför mig, en bil som hytter med näven och visar att den helst av allt vill se mig död för att jag inte vill köra ihjäl mig.

Kommer Tesla bygga in dessa fenomen så man inte får en för stor chock på vägarna sen? ;) Annars blir autopiloten helt omänsklig ;)


/Henke
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av Leo »

Nja blir nog ett "genomsnitt" av idiotbeteende som programneras in! ;)

Skämt åsido så blir det väl en form av att bilen gör som de "genomsnittliga" förarna gjort och andelen "idioter" är nog förhålladevis låg ändå tack och lov.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
port513
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 okt 2014 08:06
Ort: Staffanstorp

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av port513 »

Jag skulle lätt offra min högra tumme för att få ner idioterna med 50% på sträckan till och från jobbet. Idag är det med livet som insats man tar sig till jobbet och har man otur kommer dessa som kör om på höger sida med mera vilket är oerhört otryggt.

Verkar som vi har en Tesla S till salu på jobbet om någon är sugen, vet inte priset eller om den ens är till salu ännu.
Jag kommer vänta på en Model 3 helt klart så jag ska inte försvinna in i Tesladimman ännu.


/Henke
Användarvisningsbild
njohansson
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 jun 2017 20:05

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av njohansson »

Haha. Väldigt intressant frågeställning, speciellt eftersom det kommer vara en "glidande skala" tills alla bilar är ersatta med autonoma så måste de ju försöka möta sin omgivning :)
Det finns även andra roliga saker att fundera på om vi t.ex. får helautonoma bilar i framtiden utan ratt osv, vad händer om en galen människa bara hoppar ut framför en bil, ställer sig och vägrar flytta på sig? Du kan ju liksom inte tuta och hota med att köra över honom... ;) Kunde bli intressanta möjligheter till protester på de stora vägarna där ingen kan göra något åt det, haha.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av Pontus »

port513 skrev:
Jag skulle lätt offra min högra tumme för att få ner idioterna med 50% på sträckan till och från jobbet. Idag är det med livet som insats man tar sig till jobbet och har man otur kommer dessa som kör om på höger sida med mera vilket är oerhört otryggt.

Verkar som vi har en Tesla S till salu på jobbet om någon är sugen, vet inte priset eller om den ens är till salu ännu.
Jag kommer vänta på en Model 3 helt klart så jag ska inte försvinna in i Tesladimman ännu.


/Henke
Idioterna kommer väl märkas mindre och mindre eftersom alla autonoma bilar kommer hålla till höger och inte ge idioterna någon anledning att köra om på höger sidan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av Anders77 »

Glöm inte bort att om en idiot kan köra om er på högersidan så kör ni själva olagligt :)

Jag längtar dock efter att se bilar som blinkar rätt i rondellerna :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av mati »

Anders77 skrev:
Glöm inte bort att om en idiot kan köra om er på högersidan så kör ni själva olagligt :)
Nu tar du väl i lite för mycket. Det finns visserligen sådana situationer, t ex när man konsekvent kör i vänster körfält trots att det är plats till höger. Men jag har t ex blivit omkörd höger om mig när jag själv var i begrepp att köra om en annan bil. Då kom det en som gasade förbi på höger sida och tryckte sig emellan mig och bilen jag tänkte köra om. Hade jag inte släppt på gasen hade vi krockat. Jag tror knappast att jag gjorde nåt olagligt i detta sammanhanget, såvida inte min blotta existens strider mot någon lag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av StefL »

Anders77 skrev:
Glöm inte bort att om en idiot kan köra om er på högersidan så kör ni själva olagligt :)
Inte om idioten kör om en på vägrenen... Hände mig senast i påskas när jag var på väg norrut på E4 i trakten av Värnamo. Jag låg bakom en långtradare och väntade på att det skulle bli fritt i vänster körfält (några andra bilar kom snabbare bakifrån och var på väg om) när en skabbig V70 blåser förbi mig och långtradaren på vägrenen till höger i minst 120 :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av Leo »

Fick en "idiot" i svart Audi A6 Avant som dammade om mig i vägrenen igår mellan Strängnäs-Södertälje.

Låg i 120 som är tillåtet där. Blir samtidigt "normalt" omkörd till vänster av en bil som kanske ligger i 130. Då ser jag den svarta Audin i höger backspegel komma i gissningsvis drygt 140 i ett moln av damm på insidan!

Det intressanta var att det inte var särskilt trafikerat och att Audin inte verkade de ha mer bråttom än så.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Anders77 skrev:
Glöm inte bort att om en idiot kan köra om er på högersidan så kör ni själva olagligt :)
Nu tar du väl i lite för mycket. Det finns visserligen sådana situationer, t ex när man konsekvent kör i vänster körfält trots att det är plats till höger. Men jag har t ex blivit omkörd höger om mig när jag själv var i begrepp att köra om en annan bil. Då kom det en som gasade förbi på höger sida och tryckte sig emellan mig och bilen jag tänkte köra om. Hade jag inte släppt på gasen hade vi krockat. Jag tror knappast att jag gjorde nåt olagligt i detta sammanhanget, såvida inte min blotta existens strider mot någon lag.
Om man bara ser till antalet tillfällen så är min erfarenhet att det som Anders syftar på är mångfalt vanligare än en idiot som kör i vägrenen eller tränger sig väldigt olämpligt. Idag på vägen till jobbet såg jag inte en enda idiot men säkert ett hundratal bilar som inte höll till höger när dom borde gjort det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av LarsL »

En Audi... jag är inte förvånad.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av DSV »

Anders77 skrev:
Glöm inte bort att om en idiot kan köra om er på högersidan så kör ni själva olagligt :)

Jag längtar dock efter att se bilar som blinkar rätt i rondellerna :)
Vad jag kan minnas så har högeromkörningar alltid inträffat när det blivit "köbildning" i vänsterfilen för att komma om ett fordon som går långsammare i höger fil. Dvs vänsterfilen rör sig snabbare än högerfilen men det blir tomt i högerfilen fram till det långsamma fordonet för att flera bilar "köat" upp för att kunna köra om. Då händer det att någon nyttjar högerfilen för att köra om och sen tränga sig in mellan bilar i vänsterfilen som håller ett sunt säkerhetsavstånd.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av Bjelke »

DSV skrev:
Anders77 skrev:
Glöm inte bort att om en idiot kan köra om er på högersidan så kör ni själva olagligt :)

Jag längtar dock efter att se bilar som blinkar rätt i rondellerna :)
Vad jag kan minnas så har högeromkörningar alltid inträffat när det blivit "köbildning" i vänsterfilen för att komma om ett fordon som går långsammare i höger fil. Dvs vänsterfilen rör sig snabbare än högerfilen men det blir tomt i högerfilen fram till det långsamma fordonet för att flera bilar "köat" upp för att kunna köra om. Då händer det att någon nyttjar högerfilen för att köra om och sen tränga sig in mellan bilar i vänsterfilen som håller ett sunt säkerhetsavstånd.
Känns som varenda dag från Sthlm till Uppsala :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Känns som varenda dag från Sthlm till Uppsala :evil:
Finns det bara två filer och det börjar byggas upp en kö i vänsterfilen för att ta sig förbi en långsammare bil/lastbil kan man inte skydda sig från idioterna. Lägger man sig i vänsterfilen i kön så blir man omkörd till höger och lägger man sig till höger kommer man aldrig förbi lastbilen själv.

Ibland får man tugga i sig att folk är fräcka och inte förstår sig på den ädla konsten i att köa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Autopilot så mänskligt det går?

Inlägg av bylund »

DSV skrev:
Anders77 skrev:
Glöm inte bort att om en idiot kan köra om er på högersidan så kör ni själva olagligt :)

Jag längtar dock efter att se bilar som blinkar rätt i rondellerna :)
Vad jag kan minnas så har högeromkörningar alltid inträffat när det blivit "köbildning" i vänsterfilen för att komma om ett fordon som går långsammare i höger fil. Dvs vänsterfilen rör sig snabbare än högerfilen men det blir tomt i högerfilen fram till det långsamma fordonet för att flera bilar "köat" upp för att kunna köra om. Då händer det att någon nyttjar högerfilen för att köra om och sen tränga sig in mellan bilar i vänsterfilen som håller ett sunt säkerhetsavstånd.
I Stockholm är attityden ofta att man lägger sig i näst vänstraste filen om man inte kör om någon. Det fungerar som algoritm på tvåfiliga motorvägar, men då det är tre eller fyra filer blir det fel, då högerfilen blir oanvänd då folk föredrar att ligga i mittfilen trots att de inte kör om någon.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar