Model 3 som familjebil?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

golotan
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 jun 2017 10:18

Model 3 som familjebil?

Inlägg av golotan »

Hej alla Tesla-kunniga!

Vi har börjat leka med tanke att ha Model 3 som vår nästa bil. Dock har vi ett, nej tre :) , problem – tre barn som kommer att använda 2 bilkuddar och 1 bakåtvänd bilbarnstol, eller (beroende på när vi får den) sitta på en bilkudde med ryggstöd. Vad tror ni platsmässigt, är det ens möjligt?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av Smutt »

Jag fick in allt det där i en Hyundai Atos
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av peken »

golotan skrev:
Hej alla Tesla-kunniga!

Vi har börjat leka med tanke att ha Model 3 som vår nästa bil. Dock har vi ett, nej tre :) , problem – tre barn som kommer att använda 2 bilkuddar och 1 bakåtvänd bilbarnstol, eller (beroende på när vi får den) sitta på en bilkudde med ryggstöd. Vad tror ni platsmässigt, är det ens möjligt?
Jag kör idag en Audi A3 sportback (2014). Mina barn är 3, 7 och 9 år. 9-åringen sitter fram på kudde. 3-åringen bakom honom i en bakåtvänd stol. 7 åringen bakom mig på kudde. De gånger vi är två vuxna i bilen plus barnen får 9-åringen sitta i mitten bak utan kudde. Så det beror ju lite på hur stora barnen är. Det finns säkert nätta och smala bilkuddar att köpa. Då bör det inte vara något problem i en model 3.

Jag räknar med att slippa den bakåtvända stolen då jag får min model 3, tror 3-åringen hinner fylla 4 :)
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av HelectriC »

Frågan är ju också vart du gör av alla tillbehör som dessa små liv ofta behöver; vagnar, sängar etc samt vanlig packning till familjen :shock:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av peken »

Eller som Gellerstam refererar till i Model 3 spotting tråden.

Citat nedan från Tibor i denna artikel: http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-eventet/
Tesla Model 3 är olik alla andra bilar på vår jord. Baksätet jag satte mig i var rymlig och bekväm, vi tre som satt där fick bra plats. Jag satt i mitten och hade ordentligt med både huvud- och knäutrymme, mer än i både Model S och X. Jag säger det en gång till: lilla Model 3 är rymligare än stora S och gigantiska X!!! :shock: Bagageutrymmet verkade också väl tilltaget, även om vi inte fick titta där än. Model 3 har också en frunk, precis som S och X.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
Frågan är ju också vart du gör av alla tillbehör som dessa små liv ofta behöver; vagnar, sängar etc samt vanlig packning till familjen :shock:
Till vardags har man väl inte alltför mycket i bilen och på semestern så ska väl takbox bli möjligt på denna bilen (enligt rykten eller fakta?).

Om du inte redan har reserverat en så skulle jag göra de nu även om du är osäker, man kan alltid avboka och få pengarna (10000kr) tillbaka.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av Kevork »

Vi går i samma tankar. Har två barn, en som snart är 5år och en 2,5åring. För det mesta klarar vi oss utan vagn nu mera så det spar enormt med plats.

Idag kör vi Saab 9-5 kombi och har för att vänja oss och prova på lagt in insynsskyddet. Saaben är ju rätt liten under insynsskyddet, tror det är 420 liter så det känns representstivt för Model 3 (som jag iofs hoppas blir större iom frunken). Inga problem att åka iväg en weekend hela familjen inklusive vagn med all packning under insynsskyddet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av LarsL »

Jag har tre barn, 11, 8 och 5 år. Vi får plats i en Nissan Leaf (och en MB E-klass sedan). Det blev betydligt bättre när den största gick ifrån bilkudden och den minsta satte sig i en framåtvändstol. Packningen är aldrig bekymmer sedan vi slapp barnvagnen.
Naturligtvis skulle en Model X vara bekvämast för oss men priset är totalt orimligt. Model Y skulle säkert kunna vara bra men den lär ju dröja ett par år innan den kommer.

Så... nu hoppas jag att Model 3 är tillräckligt stor för att kunna funka.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av Tars »

Smutt skrev:
Jag fick in allt det där i en Hyundai Atos
Schysst kärra.
Lite dåligt med krocksäkerhet dock.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av Smutt »

Tars skrev:
Smutt skrev:
Jag fick in allt det där i en Hyundai Atos
Schysst kärra.
Lite dåligt med krocksäkerhet dock.
enda nya bil jag hade råd med då hade läst en artikel om hur hård plåt blir efter 6år och därför gör äldre bilar väldigt farliga
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av NiklasTesla »

Man köper BabyZen Yoyo som vagn så är allt lugnt sen. ;D googla får ni göra själva men den går in som handbagage på flyget
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av Blixten »

NiklasTesla skrev:
Man köper BabyZen Yoyo som vagn så är allt lugnt sen. ;D googla får ni göra själva men den går in som handbagage på flyget
Vi har två BabyZen YoYo till våra två barn som är ett respektive tre år. De passar precis i utrymmet under golvet i bakluckan på vår Model S. Till vardags ligger de i bilen, och vi tar sällan med vår stora vagn när vi ska iväg med bilen. (Nu är det ju iofs inte säkert att M3 kommer att ha ett lika stort utrymme under golvet.)

På långresor kan man ha vagnarna i "benutrymmet" framför de två bakåtvända stolarna så att man slipper ta ur all packning när man snabbt vill komma åt vagnarna vid t.ex. ett kortare stopp.

När ettåringen var mindre, fanns det också en liggdel till vagnen, och när hon satt i babyskyddet gick det att "klicka på" det direkt på vagnen när man lyfte det ur bilen. (Mycket smidigt att inte behöva väcka ett sovande barn!)

Rekommenderas, -en mer kompakt/flexibel vagn är svårt att hitta.
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Verdi

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Tars skrev:
Smutt skrev:
Jag fick in allt det där i en Hyundai Atos
Schysst kärra.
Lite dåligt med krocksäkerhet dock.
enda nya bil jag hade råd med då hade läst en artikel om hur hård plåt blir efter 6år och därför gör äldre bilar väldigt farliga
Stämmer verkligen det där om plåten? Äldre bilar är farliga ja, men inte pga plåten väl?
Verdi

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
Frågan är ju också vart du gör av alla tillbehör som dessa små liv ofta behöver; vagnar, sängar etc samt vanlig packning till familjen :shock:
Till vardags har man väl inte alltför mycket i bilen och på semestern så ska väl takbox bli möjligt på denna bilen (enligt rykten eller fakta?).

Om du inte redan har reserverat en så skulle jag göra de nu även om du är osäker, man kan alltid avboka och få pengarna (10000kr) tillbaka.

Så är det ju. De flesta av årets dagar så behöver man inte så stor bil. Vi kan klämma in oss två vuxna, två barn och barnvagn i vår i3 också. Måste ta av hjulen på vagnen och så får man inte plats med så mycket mer.

Fast sen är det ju semestern då vi är borta minst 3 veckor och har med oss bebissäng, barnvagn, leksaker, badgrejer, lakan, handdukar, enorma mängder kläder osv osv. Tror vi måste ha takbox på Model S för att få plats med allt även om jag hoppas att vi slipper. :)

Även runt jul så brukar vi åka på turné till våra respektive föräldrar. Skrymmande julklappar tillkommer då... Och ibland så vill man ju skjutsa skrymmande saker till återvinningen och sånt också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av LarsL »

Mycket går att lösa med bättre planering, takbox eller en släpkärra. Det som oroar är om det inte går att sitta bekvämt i bilen. Sitter ungarna ihop klämda så kommer det bli gnäll ganska snart.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Model 3 som familjebil?

Inlägg av themax »

LarsL skrev:
Mycket går att lösa med bättre planering, takbox eller en släpkärra. Det som oroar är om det inte går att sitta bekvämt i bilen. Sitter ungarna ihop klämda så kommer det bli gnäll ganska snart.
Å där går vi på vad Tibor alltså redan konstaterat; att Model 3 är rymligare i baksätet än både S & X.

Vi har bara en bil, och dagens Audi A4 blir morgondagens Model 3. Jag är övertygad om att utrymmet kommer bli fullt tillräckligt för oss med en tonåring och en SoonToBe tonåring ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
Tars skrev:
Smutt skrev:
Jag fick in allt det där i en Hyundai Atos
Schysst kärra.
Lite dåligt med krocksäkerhet dock.
enda nya bil jag hade råd med då hade läst en artikel om hur hård plåt blir efter 6år och därför gör äldre bilar väldigt farliga
Stämmer verkligen det där om plåten? Äldre bilar är farliga ja, men inte pga plåten väl?
Det funderade jag oxo på, inget jag hört talas om förutom när det gäller aluminium...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model 3 som familjebil?

Inlägg av mans71 »

Vi funderade också mycket på detta, om model 3 är stor nog. Alla har förstås olika behov och vanor, men vi kommer från stora bilar som t.ex. senast LR Discovery. Då är allt annat litet i jämförelse. Slutade med att vi beställde en X.

Samtidigt, när vi nu var en sväng på semester i vår X så var det packat överallt maximalt på 4 personer. Jag antar att man anpassar sig. Har man en stor bil packar man för det, har man en mindre bil så anpassar man sig till det.
Model S P85DL+
Skriv svar