Handover party 28 juli

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Zalman3 »

Folk har provåkt min S och sen beställt en 3, trots att det är 63 mil till service.

Men givetvis hade man sålt fler 3 om det fanns service här i Umeå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Folk har provåkt min S och sen beställt en 3, trots att det är 63 mil till service.

Men givetvis hade man sålt fler 3 om det fanns service här i Umeå.
Jag får alltid frågan hur bra kvalitén är på min bil och om det är mycket fel på den och så. Vad ska man svara på en sådan fråga när det faktiskt finns betydligt bättre bilar när det gäller byggkvalitet? Jag brukar säga att det är en amerikansk bil och resten får man klura ut själv.
Nästa fråga är då var närmaste verkstad ligger. Finns den här i stan (dvs Lidköping eller Skövde)? Det finns inte i huvudet på folk att den kan ligga flera timmars bilresa bort. Ska man verkligen behöva åka till Göteborg för varje skitsak? Det finns ju massvis med bilverkstäder av nästan alla bilmärken här runtomkring. Jag förstår varför folk köper Volvo. Det ligger en verkstad i varje byhåla. Närhet och smidighet spelar faktiskt roll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av LarsL »

Grejen med Leaf är ju att du inte behöver servicen. Ingen service är ibland den bästa servicen.

Men Leaf och 3 är ju inte riktigt samma bil. Jag skulle ha svårt att byta ut en Mercedes mot en Nissan, om vi säger så. Det är nog många som tänker så fast med andra preferens bilar.

Kan Nissan hålla prisgapet till Tesla med en riktigt bra elbil, säg 20 riktiga mils räckvidd och snabbladdning, så kommer de sälja. Nissan har till skillnad emot alla andra tillverkare av elbilar möjlighet att tillverka, leverera och service en massmarknad. Jag skulle inte alls bli förvånad om Leaf fortfarande är den mest sålda elbilen även när 3 är i full produktion. Och så ska det vara den är en massmarknads bil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Bjelke »

Håller med, min Leaf har bara vart på verkstad två gånger under mina snart fyra år med den (över 7000 mil) och båda var för den vanliga servicen, och 10 mil
dit känns numera som jäkligt nära (jämfört med Teslan som dessutom fått besöka SC i Väsby många ggr) även om just 10 mil är på gränsen med den jag har
som bara har 24kWh-batteriet (lugnt på sommaren men inte lika lugnt på vintern)...
Gör dom den liiiite snyggare och med större batteri så ligger den jäkligt bra till om priset kan hållas på ungefär nuvarande nivå (eller lägre såklart), det jag saknar mest
är 3-fas-laddning och dragkrok (japp jag är oxo en av dom som har det högt som fan på min lista över önskemål)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Gustafsson »

Hoppas byggkvaliteten är initialt är bättre på M3 än vad MS + X har varit till en början. Dock har jag känslan av att denna fråga numera måste omvärderas vad gäller Tesla. Enligt tid tråd har ju antalet bilar som krävt åtgärd efter leverans minskat mycket kraftigt och det jobbas ju hårt med detta från Tesla. Att köpa model S idag bör t.ex. vara betydligt tryggare än för ett och speciellt två-tre år sedan. Min bil har gått snart 6000 mil och ingenting känns begagnat i den ännu, stenskott undantaget. När dessutom service är frivillig tycker jag inte argumenten för service i varje kvarter är lika viktig. Skulle vara kul att veta hur kvaliteten utvecklats över tid, men det håller väl Tesla för sig själva kan tro. Helt felfria blir de knappast, men jag tror att kvaliteten över lag är bättre än åtminstone de flesta andra amerikanska bilar. Även våra traditionella premiumbilar går ju sönder mer än man kan förvänta sig.
Av det skälet tycker jag det känns bra att inte få ett mycket tidigt exemplar. Bota barnsjukdomarna först!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det beror väl också på var man bor. Jag känner ingen i min närhet som har bokat en Model 3. Inte en enda. Jag känner väldigt många som tycker att elbilar är rätt väg att gå, och de är intresserade av Tesla, men de flesta vill behålla nuvarande bilens smidighet när det gäller service, tillförlitlighet, lastmöjligheter osv. De som kör valfri kombibil idag (gärna med drag), och det är ganska många, kommer att ha svårt att klara sig med en Model 3 oavsett hur bra den är annars.
Några få som jag känner via jobbet som har bokat Model 3, ingen bland släkt och nära vänner. Men det finns ingen butik eller servicecenter i Luleå och jag tror att det är som du nämner angående service/närhet.

Sen kommer nog det riktigt stora intresset (utanför elbilsentusiasterna) här i Sverige inte förrän Model Y släpps.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av apkungen »

mati skrev:
Du glömmer en viktig sak med Leaf som inte Model 3 har. Ett välutbyggt återförsäljar/servicenät. Det är faktiskt ett skäl för många att inte köpa en Tesla. Jag har hört det många gånger, folk kan inte tänka sig att köra flera tiotals mil för att lämna bilen på service. Jag tror iofs inte att Leaf2 blir en lika populär bil som Model 3, den är inte lika hypad heller. Men det finns garanterat många som tar en ny Leaf istället för en Model 3, just av de skälen som iAkita anför.
Det har du iof sig rätt i men Stockholm, Malmö och Göteborg samt tio mil runt dessa gör att man nog täcker in 70% av befolkningen. Tesla gör lika dant i andra länder så många har ändå förvånansvärt nära till verkstad.

Du pratar om pålitlighet. En sak som måste vara pålitlig är räckvidden och en tesla model s 60 kommer mellan 28-38 mil ungefär i bästa jämfört med sämsta fall (73% av maxräckvidd) . En leaf 30 kommer mellan 9-22 mil sämsta-bästa fall(40% av maxräckvidd). Det är en extrem skillnad och bror på att leaf har aerodynamik som ett kylskåp. Om inte leaf 2 har en exterem förbättring på detta område så riskerar hela elbilssläktet att få ett dåligt rykte.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av apkungen »

Inget emot leaf men man måste titta på hur marknaden ser ut också och vara realistiska. 2016 sålde tesla model s bäst av alla elbilar och laddhybrider i världen. Leaf var tvåa tätt därefter med en årlig försäljning på 50 000 bilar. Det är ingenting i sammanhanget.

Model 3 ska bli en Volymbil och om man tittar på bokningarna så verkar de lyckas med 500 000 bilar. Model s försäljning har konstant ökat sen lanseringen och det tror jag model 3 också kommer att göra.

Model 3 ska alltså tiodubbla försäljningen jämfört med model s och det ska de lyckas med genom att halvera priset!

Hur ska då nissan göra för att tiodubbla försäljningen? Jo jag tror som sagt att det krävs en ordentlig pålitlig räckvidd på 30 mil i 130km/h, minst 100kw laddning och samtidigt en prissänkning till 290kkr. Men jag tror inte ens att det räcker för model 3 kommer att finnas i flera versioner. För att man verkligen ska gå om tesla totalt tror jag att även nissan micra kommer att komma som elbil. Nya modellen är riktigt snygg! 30kwh batteri och 50kw laddning räcker nog till ett pris av... Precis som model s till model 3 halveras och kosta från 180kkr. Bam skulle det säga! :)
Skriv svar