Handover party 28 juli

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Ric »

Ric skrev:
3549 lbs. (Model 3) (1610 kg)
3814 lbs. (Model 3 Long Range) (1730 kg)
Jag försökte läsa på om USA:s tjänstevikt motsvara den här hemma men blev inte säker på om föraren räknas in på andra sidan Atlanten?

Men riktigt lovande vikter på trean.
Om jag nu fattat rätt så får man addera 75 kg för våran tjänstevikt. Så:
1 685 kg för basmodellen och 1 805 kg för långdistansaren.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av LarsL »

Har tittat på eventet igen och undrar om inte själva överlämnandet gick fel eller inte som planerat. Jag undrar om det inte var meningen att alla anställda som hade beställt skulle "rusa" in på parkeringen till sin bil. Nu var det bara en eller två som gjorde det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av TiborBlomhall »

På en inofficiell livestream av jag såg av överlämningen ser det ut som första bilen i mittraden inte startar (eller ingen som sitter i) så de bakom får backa ut istället.

Fast det hände typ en kvart efter Teslas sändning slutade så det kan inte vara anledningen.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av vigge50 »

Elon har nu erkänt att antalet reservationer är över en halv miljon men mer specifikt än så vill han inte säga.

https://electrek.co/2017/07/29/elon-mus ... a-million/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Ingen behöver vara orolig; jag finns alltid här. 8-)
Det man har sagt måste man stå för ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
På en inofficiell livestream av jag såg av överlämningen ser det ut som första bilen i mittraden inte startar (eller ingen som sitter i) så de bakom får backa ut istället.

Fast det hände typ en kvart efter Teslas sändning slutade så det kan inte vara anledningen.
Så ni som har kollat på alla möjliga livestreamar osv har faktiskt sett några bilar rulla därifrån iaf?
Jag hann aldrig se ngn köra iväg med sin bil (vi drog på en roadtrip här nästan direkt efter eventet)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:
På en inofficiell livestream av jag såg av överlämningen ser det ut som första bilen i mittraden inte startar (eller ingen som sitter i) så de bakom får backa ut istället.

Fast det hände typ en kvart efter Teslas sändning slutade så det kan inte vara anledningen.
Så ni som har kollat på alla möjliga livestreamar osv har faktiskt sett några bilar rulla därifrån iaf?
Jag hann aldrig se ngn köra iväg med sin bil (vi drog på en roadtrip här nästan direkt efter eventet)...
Bilarna körde iväg. Det var problem med en vit bil vad jag såg, men oklart vad det berodde på, men en person hoppade in i och ur bilen flera gånger, och såg bekymrad ut. Sedan kom en annan person och startade den. Kan ha varit något så enkelt som fel nyckel eller något. Kanske samma bil som Tibor syftar på ovan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:
På en inofficiell livestream av jag såg av överlämningen ser det ut som första bilen i mittraden inte startar (eller ingen som sitter i) så de bakom får backa ut istället.

Fast det hände typ en kvart efter Teslas sändning slutade så det kan inte vara anledningen.
Så ni som har kollat på alla möjliga livestreamar osv har faktiskt sett några bilar rulla därifrån iaf?
Jag hann aldrig se ngn köra iväg med sin bil (vi drog på en roadtrip här nästan direkt efter eventet)...
Bilarna körde iväg. Det var problem med en vit bil vad jag såg, men oklart vad det berodde på, men en person hoppade in i och ur bilen flera gånger, och såg bekymrad ut. Sedan kom en annan person och startade den. Kan ha varit något så enkelt som fel nyckel eller något. Kanske samma bil som Tibor syftar på ovan.
Ok tack :)
Då kan man ju iaf lägga ner spekulation om att bilarna inte ens var körbara än (dom kan ju förvisso sakna några
detaljer men det är inte hela världen) :)
Sa Elon nåt om kapacitet just nu förresten? Dvs producerar man nåt nu eller var det "bara" 50 bilar dom fick ihop sas?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
bylund skrev:
Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:
På en inofficiell livestream av jag såg av överlämningen ser det ut som första bilen i mittraden inte startar (eller ingen som sitter i) så de bakom får backa ut istället.

Fast det hände typ en kvart efter Teslas sändning slutade så det kan inte vara anledningen.
Så ni som har kollat på alla möjliga livestreamar osv har faktiskt sett några bilar rulla därifrån iaf?
Jag hann aldrig se ngn köra iväg med sin bil (vi drog på en roadtrip här nästan direkt efter eventet)...
Bilarna körde iväg. Det var problem med en vit bil vad jag såg, men oklart vad det berodde på, men en person hoppade in i och ur bilen flera gånger, och såg bekymrad ut. Sedan kom en annan person och startade den. Kan ha varit något så enkelt som fel nyckel eller något. Kanske samma bil som Tibor syftar på ovan.
Ok tack :)
Då kan man ju iaf lägga ner spekulation om att bilarna inte ens var körbara än (dom kan ju förvisso sakna några
detaljer men det är inte hela världen) :)
Sa Elon nåt om kapacitet just nu förresten? Dvs producerar man nåt nu eller var det "bara" 50 bilar dom fick ihop sas?
Han sa endast att de hade producerat 50 stycken men vi lär väl höra mer under samtalet efter andra kvartalsrapporten den 2:a augusti.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Bjelke »

Minst sagt spännande månader framför oss nu! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av bullen »

Undrar om det sägs så mycket om M3 tillverkningen. Q2 slutade 30/6 o tillverkningen kom igång i juli
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av vigge50 »

bullen skrev:
Undrar om det sägs så mycket om M3 tillverkningen. Q2 slutade 30/6 o tillverkningen kom igång i juli
Dokumentet som läggs ut kommer förvisso endast ta upp förra kvartalet förutom lite överblick om kommande kvartal men i samtalet efter däremot så har jag väldigt svårt att tro att Elon inte kommer bombas med frågor on Model 3.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Svenssons »

Kvartalsrapporter ska visserligen prata om det gångna kvartalet men på Teslas möten så ägnas ju 80% av tiden till framåtblick och vad de ska göra de kommande åren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av apkungen »

iAkita skrev:
Det känns som om Tesla lämnar öppet mål för Nissan och deras nya Leaf, åtminståne i Europa. Om nya Leaf som presenteras i September har ett batteri på 60 kWh och kostar under 500 000 kr kommer den slå (eller matcha) Model 3 både vad det gäller räckvidd och pris, och dessutom finnas tillgänglig före leverans tidigare. Återstå att se om Nissan tar den chansen eller inte.
Det är en jätteskillnad på leaf och på model 3 alltså. Model 3 lär ha en helt annan finish på material och look för att inte glömma super charger nätverket och förmodligen laddar model 3 snabbare. För övrigt är de två helt olika bilar. Jag skulle vilja jämföra bilarna med VW. Leaf känns lite mindre premium än VW och tesla känns som att de har lite sämre byggkvallite så det går på ett ut. Här är bilarna jag tycker är jämförbara och då har jag räknat lågt och inte tagit till riktigt tillräckligt stor motor eller tillräckligt mycket tillbehör så som parkeringsvärmare etc. För att det är nog många som inte anser sig behöva det:

Leaf - VW golf automat 110hk + tekniktillval cirka 15k = 220kkr
Model 3 - vw pasat gt automat 220hk + tekniktillval cirka 15k= 326kkr

Så model 3 kommer i grundutförande kosta runt 430kkr dvs cirka 30% mer än en knappt jämförbar pasat. För att leaf ska kunna gå lika bra behöver den kosta 30% mer än golf dvs 290kkr och den behöver snabbare laddning och pålitligare laddstationer! Det är långt ifrån dina uppskattade 500kkr... Fattar inte varför du kommer in och skriver såna tokiga kommentarer här. Det är ju bara för att uppröra oss som gillar tesla. Om leaf skulle sälja så bra för 500kkr varför säljer då inte bolt mycket bättre?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av mati »

Du glömmer en viktig sak med Leaf som inte Model 3 har. Ett välutbyggt återförsäljar/servicenät. Det är faktiskt ett skäl för många att inte köpa en Tesla. Jag har hört det många gånger, folk kan inte tänka sig att köra flera tiotals mil för att lämna bilen på service. Jag tror iofs inte att Leaf2 blir en lika populär bil som Model 3, den är inte lika hypad heller. Men det finns garanterat många som tar en ny Leaf istället för en Model 3, just av de skälen som iAkita anför.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Du glömmer en viktig sak med Leaf som inte Model 3 har. Ett välutbyggt återförsäljar/servicenät. Det är faktiskt ett skäl för många att inte köpa en Tesla. Jag har hört det många gånger, folk kan inte tänka sig att köra flera tiotals mil för att lämna bilen på service. Jag tror iofs inte att Leaf2 blir en lika populär bil som Model 3, den är inte lika hypad heller. Men det finns garanterat många som tar en ny Leaf istället för en Model 3, just av de skälen som iAkita anför.
Tänk om vi alla var så förnuftiga när vi köper bil

Barnen vill ha Tesla Frugan vill ha Tesla personalen vill ha Tesla skulle jag säga till dom att vi tar en Leaf pga närmare till verkstaden :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Tänk om vi alla var så förnuftiga när vi köper bil

Barnen vill ha Tesla Frugan vill ha Tesla personalen vill ha Tesla skulle jag säga till dom att vi tar en Leaf pga närmare till verkstaden :lol:
Ja, fast i slutändan handlar det om ekonomi. Om man måste ta ledigt en heldag eller två varje gång bilen behöver in på service, vilket lär förekomma mycket oftare med en Tesla än med en Nissan, blir det inte längre en fråga om att "vilja ha".
Och en annan sak är att de som är potentiella Model3-kunder till största del inte är entusiaster som vi. De vill inte att bilägägandet är krångligt och besvärligt. Vi nördar kan tänka oss att göra lite avkall på det ena och det andra. Vanliga bilköpare är inte lika flexibla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Ja, fast i slutändan handlar det om ekonomi. Om man måste ta ledigt en heldag eller två varje gång bilen behöver in på service, vilket lär förekomma mycket oftare med en Tesla än med en Nissan, blir det inte längre en fråga om att "vilja ha".
Och en annan sak är att de som är potentiella Model3-kunder till största del inte är entusiaster som vi. De vill inte att bilägägandet är krångligt och besvärligt. Vi nördar kan tänka oss att göra lite avkall på det ena och det andra. Vanliga bilköpare är inte lika flexibla.
Det ligger något i detta men förhoppninsvis så kan Tesla lösa detta med de mobila serviceenheterna. Undrar faktiskt hur man löser detta i Luleå, det finns några Model S/X här och det är 100+ mil till närmsta serviceställe.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Smutt »

Jag känner lite vanliga mäniskor som bokat en M3 utan att hänga på forum osv

Dom vill ha en Tesla, inte en elbil utan en Tesla

Ja vi borde vara mer praktiska men Tesla är kul 8-) den enda prudukt jag fysiskt köat för är M3
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Jag känner lite vanliga mäniskor som bokat en M3 utan att hänga på forum osv

Dom vill ha en Tesla, inte en elbil utan en Tesla

Ja vi borde vara mer praktiska men Tesla är kul 8-) den enda prudukt jag fysiskt köat för är M3
Det beror väl också på var man bor. Jag känner ingen i min närhet som har bokat en Model 3. Inte en enda. Jag känner väldigt många som tycker att elbilar är rätt väg att gå, och de är intresserade av Tesla, men de flesta vill behålla nuvarande bilens smidighet när det gäller service, tillförlitlighet, lastmöjligheter osv. De som kör valfri kombibil idag (gärna med drag), och det är ganska många, kommer att ha svårt att klara sig med en Model 3 oavsett hur bra den är annars.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Zalman3 »

Folk har provåkt min S och sen beställt en 3, trots att det är 63 mil till service.

Men givetvis hade man sålt fler 3 om det fanns service här i Umeå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Folk har provåkt min S och sen beställt en 3, trots att det är 63 mil till service.

Men givetvis hade man sålt fler 3 om det fanns service här i Umeå.
Jag får alltid frågan hur bra kvalitén är på min bil och om det är mycket fel på den och så. Vad ska man svara på en sådan fråga när det faktiskt finns betydligt bättre bilar när det gäller byggkvalitet? Jag brukar säga att det är en amerikansk bil och resten får man klura ut själv.
Nästa fråga är då var närmaste verkstad ligger. Finns den här i stan (dvs Lidköping eller Skövde)? Det finns inte i huvudet på folk att den kan ligga flera timmars bilresa bort. Ska man verkligen behöva åka till Göteborg för varje skitsak? Det finns ju massvis med bilverkstäder av nästan alla bilmärken här runtomkring. Jag förstår varför folk köper Volvo. Det ligger en verkstad i varje byhåla. Närhet och smidighet spelar faktiskt roll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av LarsL »

Grejen med Leaf är ju att du inte behöver servicen. Ingen service är ibland den bästa servicen.

Men Leaf och 3 är ju inte riktigt samma bil. Jag skulle ha svårt att byta ut en Mercedes mot en Nissan, om vi säger så. Det är nog många som tänker så fast med andra preferens bilar.

Kan Nissan hålla prisgapet till Tesla med en riktigt bra elbil, säg 20 riktiga mils räckvidd och snabbladdning, så kommer de sälja. Nissan har till skillnad emot alla andra tillverkare av elbilar möjlighet att tillverka, leverera och service en massmarknad. Jag skulle inte alls bli förvånad om Leaf fortfarande är den mest sålda elbilen även när 3 är i full produktion. Och så ska det vara den är en massmarknads bil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Bjelke »

Håller med, min Leaf har bara vart på verkstad två gånger under mina snart fyra år med den (över 7000 mil) och båda var för den vanliga servicen, och 10 mil
dit känns numera som jäkligt nära (jämfört med Teslan som dessutom fått besöka SC i Väsby många ggr) även om just 10 mil är på gränsen med den jag har
som bara har 24kWh-batteriet (lugnt på sommaren men inte lika lugnt på vintern)...
Gör dom den liiiite snyggare och med större batteri så ligger den jäkligt bra till om priset kan hållas på ungefär nuvarande nivå (eller lägre såklart), det jag saknar mest
är 3-fas-laddning och dragkrok (japp jag är oxo en av dom som har det högt som fan på min lista över önskemål)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Handover party 28 juli

Inlägg av Gustafsson »

Hoppas byggkvaliteten är initialt är bättre på M3 än vad MS + X har varit till en början. Dock har jag känslan av att denna fråga numera måste omvärderas vad gäller Tesla. Enligt tid tråd har ju antalet bilar som krävt åtgärd efter leverans minskat mycket kraftigt och det jobbas ju hårt med detta från Tesla. Att köpa model S idag bör t.ex. vara betydligt tryggare än för ett och speciellt två-tre år sedan. Min bil har gått snart 6000 mil och ingenting känns begagnat i den ännu, stenskott undantaget. När dessutom service är frivillig tycker jag inte argumenten för service i varje kvarter är lika viktig. Skulle vara kul att veta hur kvaliteten utvecklats över tid, men det håller väl Tesla för sig själva kan tro. Helt felfria blir de knappast, men jag tror att kvaliteten över lag är bättre än åtminstone de flesta andra amerikanska bilar. Även våra traditionella premiumbilar går ju sönder mer än man kan förvänta sig.
Av det skälet tycker jag det känns bra att inte få ett mycket tidigt exemplar. Bota barnsjukdomarna först!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar