Snabbsummering för en som inte hängt med

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av lem »

Hej!
Vad beräknas en M3 snik med läder o AP kosta i Sverige?
När får jag den levererad?
Går det att ha takbågar?
Finns dragkrok?
Hur mycket osäkerhet/risk just nu?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av themax »

Hej!
Vad beräknas en M3 snik med läder o AP kosta i Sverige?
Räkna med baspris runt 450.000:- give or take 20.000 beroende på dollarkurs och Elons humör. Minus supermiljöbilspremien.
När får jag den levererad?
Om Elons senaste tweetönskningar slår igenom (och du har en reservation) så bör det kunna bil leverans under första halvan 2018. Detta eftersom du redan har en Tesla och kliver före mig i kön.
Går det att ha takbågar?
Det har twitterbekräftats av Elon tidigare med panoramatak. Och det finns bilder på bågar på Model 3.
Finns dragkrok?
Har också twitterbekräftats, även om inga bilder finns på det.
Hur mycket osäkerhet/risk just nu?
Du är medveten om att vi pratar om Tesla och Elon Musk va? ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av lem »

Tackar!
Jag var i en debatt igår pinsamt obildad om M3. Avser inte byta utan Bettan får duga många år till.....
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av chpaulin »

Ganska oklart om det kommer drag i början med tanke på hur få andra val som finns. Kan ha fel men det är ganska få jänkare som efterfrågar drag och har det varit minsta krångel med een för Tesla kan vi räkna med att den dröjer.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Smutt »

chpaulin skrev:
Ganska oklart om det kommer drag i början med tanke på hur få andra val som finns. Kan ha fel men det är ganska få jänkare som efterfrågar drag och har det varit minsta krångel med een för Tesla kan vi räkna med att den dröjer.
Men är det inte troligt att dom låter tillburg eller servicecenter montera dom?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av themax »

chpaulin skrev:
Ganska oklart om det kommer drag i början med tanke på hur få andra val som finns. Kan ha fel men det är ganska få jänkare som efterfrågar drag och har det varit minsta krångel med een för Tesla kan vi räkna med att den dröjer.
Känner mig trygg i att när det äntligen är dags för Model 3 att börja levereras till Sverige har tiden som sagts som väntetid för fyrhjulsdrift (6-9 månader) passerats och i övrigt alla andra tillval hunnit in i designstudion.

Baserat på vad som hänt tidigare så kommer inte tidpunkt för när du bokade betyda så stor skillnad i leverans här i Sverige. Jag menar, hur stor skillnad var det mellan de som pyntade in flera hundra tusen för Signature X när X presenterades och de som beställde när den lanserats i Sverige? Fyra månader?

Att inte vara en prioriterad marknad kan i vissa fall vara en fördel. Jag är övertygad om att de utlovade tillvalen finns i designstudion den dag det börjar bli aktuellt med leveranser till Sverige.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Stripe68 »

themax skrev:
Om Elons senaste tweetönskningar slår igenom (och du har en reservation) så bör det kunna bil leverans under första halvan 2018. Detta eftersom du redan har en Tesla och kliver före mig i kön.
Stämmer det, går man före om man redan har en Tesla? Jag har inte hört nånting om det tidigare.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Guldis-54 »

Stripe68 skrev:
themax skrev:
Om Elons senaste tweetönskningar slår igenom (och du har en reservation) så bör det kunna bil leverans under första halvan 2018. Detta eftersom du redan har en Tesla och kliver före mig i kön.
Stämmer det, går man före om man redan har en Tesla? Jag har inte hört nånting om det tidigare.
När jag hämtade min S i dec-16 så sa de till mig att jag avancerat i kön eftersom jag beställt en 3:a tidigare. Hur mycket sade man dock inte, men kommer före dem som inte har en S/X i sin ägo.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Stripe68 skrev:
themax skrev:
Om Elons senaste tweetönskningar slår igenom (och du har en reservation) så bör det kunna bil leverans under första halvan 2018. Detta eftersom du redan har en Tesla och kliver före mig i kön.
Stämmer det, går man före om man redan har en Tesla? Jag har inte hört nånting om det tidigare.
Att det är så, var uttalat av Tesla redan innan det gick att boka en Model 3
Teslapersonalen bekräftade även detta när jag var inne i butiken den 31 mars -16 och bokade en Model 3.

Vad det sedan har för praktisk betydelse återstår att se. Med Teslas planerade produktionstakt av Model 3 så lär det inte spela någon större roll när det väl är dags att leverera till Sverige.
Model Y P
Model S P
Model S P
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Henrik Torphammar »

Stripe68 skrev:
Stämmer det, går man före om man redan har en Tesla? Jag har inte hört nånting om det tidigare.
Har man en Tesla innan så har man så mycket flis att man inte kommer köpa instegsmodellen utan vänta in en värsting som har de paket man vill åt. Kösystemet där man gör före som Teslaägare gör därför antagligen varesig till eller från.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Crappy »

Eftersom vi ännu inte sett en enda bild på någon M3 med drag, så tror jag drag är en av de saker som "kommer sedan"
Men som alla säger, det lär inte vara "samma bil" som tillverkas nu, som kommer till Sverige om ett år
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av LarsL »

På EU-bilarna kommer drag vid typning direkt eller aldrig. Numera är det tillverkaren som besiktigade draget vid intypning av bilen, det går inte att få till efteråt. Sen behöver de naturlitgvis inte leverera bilarna med drag utan det kan man montera själv när man vill.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av bylund »

Dock kan de ju gör ett nytt typgodkännande på en ny variant med dragkrok. Det innebär inte nödvändigtvis att redan levererade bilar skulle omfattas av det nya godkännandet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av LarsL »

Det tror jag knappast de tar sig tid/pengar till. De har ju inte gjort det för Mosel S än.

Om de låter kunderna montera draget "själva" så stör ju inte heller draget produktionen.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Smutt »

Men det måste va enkla pengar för Tesla att låta servicecenter montera
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Surfaren »

Henrik Torphammar skrev:
Stripe68 skrev:
Stämmer det, går man före om man redan har en Tesla? Jag har inte hört nånting om det tidigare.
Har man en Tesla innan så har man så mycket flis att man inte kommer köpa instegsmodellen utan vänta in en värsting som har de paket man vill åt. Kösystemet där man gör före som Teslaägare gör därför antagligen varesig till eller från.
Låter lite väl hårt. Jag har en Tesla men är hyggligt intresserad av det dom enligt rykten bygger först – 75 kWh med svart inredning. D och dragkrok vore trevligt men det beror på pris och leveranstid.

Värsting kanske hade varit intressant om dom byggde dom bilarna först, men Elon har ju klargjort att Performance kommer först "om ett år" (uttalat för några månader sen).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Smutt »

Surfaren skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Stripe68 skrev:
Stämmer det, går man före om man redan har en Tesla? Jag har inte hört nånting om det tidigare.
Har man en Tesla innan så har man så mycket flis att man inte kommer köpa instegsmodellen utan vänta in en värsting som har de paket man vill åt. Kösystemet där man gör före som Teslaägare gör därför antagligen varesig till eller från.
Låter lite väl hårt. Jag har en Tesla men är hyggligt intresserad av det dom enligt rykten bygger först – 75 kWh med svart inredning. D och dragkrok vore trevligt men det beror på pris och leveranstid.

Värsting kanske hade varit intressant om dom byggde dom bilarna först, men Elon har ju klargjort att Performance kommer först "om ett år" (uttalat för några månader sen).
Håller med men är faktiskt glad att jag slapp köpa nån värsting,enkel bil som kan dra släpet till tippen och fru och barn o personal kan åka runt i passar perfekt, så jag kommer utnyttja min förtur och få min bil förre Jerker :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av bullen »

LarsL skrev:
Det tror jag knappast de tar sig tid/pengar till. De har ju inte gjort det för Mosel S än.

Om de låter kunderna montera draget "själva" så stör ju inte heller draget produktionen.
Mosel S? Undrar med vilket VIN nummerBild Bild Bild
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av apkungen »

När jag som reserverade model 3 innan den var presenterad den 31a mars 2016 gick in på teslanomics sida och bad den räkna ut när jag skulle få min model 3 sa den februari 2018. Det låter otroligt optimistiskt men om man nu som teslaägare skulle reservera en model 3 så skulle man alltså få den innan Feb 2018.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Mickep »

Fast det låter extremt konstigt att en billigare bil som modell 3 skulle få dragkrok och inte modell s, som har betydligt bättre förutsättningar. Om det kommer en dragkrok kommer vi nog först se det på s. (sedan kan man diskutera vad för slags krok man menar och hur mycket den är godkänd att dra) Det går förvisso att få en krok monterad på s (eftermarknad tredjepart, men det är inte samma sak). Det som talar emot att det kommer är just att vi inte sett någon (för det är något man bör testa i förproduktionen)
Men mycket kan hända under det år (som de trimmar in produktionen och får bukt med alla barnsjukdomar och presenterar alla valmöjligheter som inte fanns vid starten) innan vi i Skandinavien ens får bilarna producerade.

men 10 dagar kvar tills allt brakar loss...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Jerker »

Elon har uttryckligen sagt att 3:an får drag. Inget tyder på att det har ändrats.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Elon har uttryckligen sagt att 3:an får drag. Inget tyder på att det har ändrats.
Han har även sagt att alla tvåmotorsmodeller av Model S skulle få självstängande laddlucka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
Elon har uttryckligen sagt att 3:an får drag. Inget tyder på att det har ändrats.
Han har även sagt att alla tvåmotorsmodeller av Model S skulle få självstängande laddlucka.
Och du menar att det finns nåt som tyder på motsatsen? ;-)

Jag ser nog detta med dragkrok som en något mer tungt vägande funktion...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av mati »

Det faktum att det finns en viss (mer eller mindre stor) möjlighet att Model 3 kan fås med drag är egentligen enda anledningen varför jag har min reservation kvar. Men då måste jag ha en Model 3 utöver min S och det känns ganska puckat. Som andrabil är den både för stor och för dyr. Och som endabil duger den inte pga brevinkastet.
Men visst är det konstigt att M3 ska kunna få drag, men inte MS. M3 ska ju vara en enklare och billigare variant av S.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Snabbsummering för en som inte hängt med

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Men visst är det konstigt att M3 ska kunna få drag, men inte MS. M3 ska ju vara en enklare och billigare variant av S.
Kanske börjar bli dags för en lite större uppdatering av S, har varit med ett tag nu. Ny inredning, drag..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar