Men det är väl privatesorna som blir skattepliktiga? Tjänsteresorna är ju precis som idag skattefria. Och om de är 100 % av resorna blir det väl inte så mycket till admin?Legato skrev:Har inte pratat om att ha en förmånsbil som man gör privatresor med... Men ja, tack för att du exemplifierade ytterligare hur mycket onödig administration som skapas.bylund skrev:Det är väl precis samma administration i båda fallen? Om man har en privat bil som man ibland gör resor i tjänsten måste man ta fram de passager som är på tjänsteresor om man vill ha med dem på reseräkningen. Om man har en förmånsbil som man gör privatresor med måste man tvärtom ta fram de passager som är privatresor och skatta för dem. I båda fallet kommer man undan med att inte begära reserersättning för fallet privatbilen, eller helt enkelt betala skatt även för tjänsteresorna om man har förmånsbil.Legato skrev:För det första så var det jag skrev att det förskjuter relationen mellan att äga privat och att leasa via bolaget, redan idag känns det för mig tveksamt. För det andra så har du ingen administration med detta om du äger bilen privat. För det tredje så beror det ju helt på hur man tar ut pengarna ur sitt bolag, det går som bekant att ta utdelningar istället för lön (samt givetvis att flytta ut bolaget osv).vigge50 skrev:Jag ser inte skillnaden, om du betalar det med privata pengar så har du redan betala arbetsgivaravgifter och skatt på pengarna, blir det inte samma summor?
Sedan förstår jag såklart att det inte är roligt när något som tidigare var en skattefri förmån (trängselskatt etc på privatresor) blir en skattepliktig förmån.
Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Moderator: Redaktion
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Enskilda privatresor var det jag menade. Det jag jämför är alltså att äga en bil privat (för privat bruk) vs att ha en förmånsbil (för privat bruk). Den nya regeln innebär att det senare alternativet blir både avsevärt dyrare och avsevärt mer admin än tidigare om man bor i Stockholm (samt till viss del även för Göteborgare).bylund skrev:Men det är väl privatesorna som blir skattepliktiga? Tjänsteresorna är ju precis som idag skattefria. Och om de är 100 % av resorna blir det väl inte så mycket till admin?Legato skrev:Har inte pratat om att ha en förmånsbil som man gör privatresor med... Men ja, tack för att du exemplifierade ytterligare hur mycket onödig administration som skapas.bylund skrev:Det är väl precis samma administration i båda fallen? Om man har en privat bil som man ibland gör resor i tjänsten måste man ta fram de passager som är på tjänsteresor om man vill ha med dem på reseräkningen. Om man har en förmånsbil som man gör privatresor med måste man tvärtom ta fram de passager som är privatresor och skatta för dem. I båda fallet kommer man undan med att inte begära reserersättning för fallet privatbilen, eller helt enkelt betala skatt även för tjänsteresorna om man har förmånsbil.Legato skrev:För det första så var det jag skrev att det förskjuter relationen mellan att äga privat och att leasa via bolaget, redan idag känns det för mig tveksamt. För det andra så har du ingen administration med detta om du äger bilen privat. För det tredje så beror det ju helt på hur man tar ut pengarna ur sitt bolag, det går som bekant att ta utdelningar istället för lön (samt givetvis att flytta ut bolaget osv).vigge50 skrev:Jag ser inte skillnaden, om du betalar det med privata pengar så har du redan betala arbetsgivaravgifter och skatt på pengarna, blir det inte samma summor?
Sedan förstår jag såklart att det inte är roligt när något som tidigare var en skattefri förmån (trängselskatt etc på privatresor) blir en skattepliktig förmån.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021