Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Jag har reserverat Model 3 och:

Jag kommer troligen köpa den Model 3 jag reserverat.
77
69%
Jag kommer troligen inte köpa den Model 3 jag reserverat.
17
15%
Jag kommer troligen köpa BÅDA Model 3 jag reserverat.
10
9%
Jag kommer troligen inte köpa någon av de två Model 3 jag reserverat.
1
1%
Jag kommer troligen köpa EN av de TVÅ Model 3 jag reserverat.
7
6%
 
Antal röster: 112

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Vi ska ju ha en mindre elbil till och det har visat sig vara svårare än man kan ana. Bilhandlarna här omkring är totalt (!!!!) ointresserade och det är omöjligt att provköra eller att ens bli uppringd. :?
Ändå så lutar det åt att min Model 3-reservation kommer att avbokas, såvida det inte händer nåt fanatiskt såsom möjlighet till dragkrok redan från början eller en vettig baklucka eller så. Inte så troligt dock.
Annars väntar jag på Leaf2 eller liknande som kommer troligen hamna i en helt annan prisklass än M3.
Det här med dragkrok... Jag kan inte tänka mig nåt annat än att bilen från början är tillverkad för och kommer att typas för drag. Det ligger ju i själva konstruktionen och den kommer man inte att ändra på under överskådlig framtid. Undrar om man ens ser dragkrok som ett val när man pratar om att de första bara ska ha två val? Det rimligaste är väl att det är samma dragkrok som till X:en, så det innebär inget extra för dem att erbjuda det. OK, om det inte finns på de första som tillverkas nu för anställda eftersom USA inte väljer dragkrok till "småbilar", men när den kommer hit till oss kommer den att finnas med, jag kan inte tänka mig nåt annat.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av jonas »

Det hänger på om det kommer alternativ till 3:an som kan ha dragkrok. Annars tittar jag lite på jaguar, som jag inte vet om den kan ha drag. Just nu hänger det mycket på om de verkligen kommer att få ut 3:an. Min leasing har redan gått ut på i3:an som jag just nu förlänger månad efter månad. Så jag väntar på första bästa elbil med plats för 5 och dragkrok som går att köpa. Jag är i köptagen precis när som.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av Kilowatt »

Surfaren skrev:
Jag är inte helt hundra på hur jag bör besvara undersökningen. Jag har beställt två Model 3, men har aldrig tänkt ha bil nr 2 till mig själv. En god vän vill ha den, men jag kan ju inte svära på om han kommer köpa den eller inte. Om han köper den så måste det väl bli jag som köper den officiellt, eftersom Tesla sagt att reservationer inne kan flytta till andra personer (och så får jag göra ägarbyte på bilen direkt).
Jag har lite liknande plan; köpa två och sedan ev sälja en till någon som är sugen på att betala sig före kön :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av chaffis75 »

Köper min bara den går att få med krok och (minst) adaptiv farthållare till ett ok pris.

Leasing är klart intressant men kommer inte göra de på modell 3 med tanke på hur de är med vår Leaf och hur man låser sig mot ett visst antal mil. Vi kör den för mycketmed vår Leaf, kört den över 400mil på typ 2 månaders, borde ligga på ca 250 mil om vi inte ska få övermil...
Beräknade körsträckan baserat på vår gamla andra bil. :?

Jag blev varnad av flera här på forumet, dvs att vår andra bil (leafen) skulle bli vår första bil, vi kämpar med att de inte ska vara så för de kommer i sådan fall bli dyrt för oss :roll: :cry:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av Jerker »

Ja, det som talar emot leasing är om man måste låsa sig vid en körsträcka. Det har jag märkt med min nuvarande, det håller inte! :lol:
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av vigge50 »

jonas skrev:
Det hänger på om det kommer alternativ till 3:an som kan ha dragkrok. Annars tittar jag lite på jaguar, som jag inte vet om den kan ha drag. Just nu hänger det mycket på om de verkligen kommer att få ut 3:an. Min leasing har redan gått ut på i3:an som jag just nu förlänger månad efter månad. Så jag väntar på första bästa elbil med plats för 5 och dragkrok som går att köpa. Jag är i köptagen precis när som.
Jaguar hat tyvärr sagt att de inte kommer erbjuda dragkrok på I-Pace
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
Ja, det som talar emot leasing är om man måste låsa sig vid en körsträcka. Det har jag märkt med min nuvarande, det håller inte! :lol:
Kanske de löser sig när du får din modell 3, som de ser ut nu med produktionen av modell 3 så är de väl troligt du får din modell 3 ett tag innan din leasing gå ut...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Ja, det som talar emot leasing är om man måste låsa sig vid en körsträcka. Det har jag märkt med min nuvarande, det håller inte! :lol:
Just av den anledningen kommer jag inte leasa, utan köpa. Vi kör redan idag över 3500 mil privat. Väldigt få privatleasingkontrakt som blir bra med de körsträckorna, särskilt som jag inte räknar med att vi kommer köra MINDRE med elbil...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av Jerker »

Jag har kört mer än jag får enligt mitt leasingkontrakt om man slår ut de km som ingår i leasingen per månad, men de läser ju inte av hur mycket man kört förrän efter 3 år, så jag räknar kallt med att 3:an kommer såpass mycket före leasingen går ut på Zoe:n att jag kan låta den stå i väntan på att leasingen går ut och då har jag inte en för lång körsträcka totalt.

Men Renault erbjuder ju nu en variant med obegränsad körsträcka i sin leasing med det stora batteriet.

Undrar om inte privatleasing bara lönar sig för dem som inte kör så långt, typ max 1500 mil/år?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10314
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av Legato »

Kilowatt skrev:

Jag har lite liknande plan; köpa två och sedan ev sälja en till någon som är sugen på att betala sig före kön :)
Jag också. Dock tror jag ändå det mest troliga år att jag bara tar ut "min egen". Allt givetvis beroende av hur det utvecklas tills dess.

Vore intressant att veta siffran globalt på hur stor andel av de som bokat två faktiskt ska ha två själv....
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10314
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Ja, det som talar emot leasing är om man måste låsa sig vid en körsträcka. Det har jag märkt med min nuvarande, det håller inte! :lol:
För min operationella leasing så är man inte låst. Det blir såklart ett tillägg om man kör mer än planerat, men kostnaden för det var klart rimlig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av jonas »

Det finns ju olika typer av leasing, jag har finansiell leasing och där spelar inte körsträckan roll annat än att restvärdet blir lägre förstås. Restvärdet är uppskattat har man gissat fel på restvärdet får man ta den smällen då om det är åt oönskat håll. Jag har ofta tagit i lite lågt restvärde och då blivit positivt överraskad när jag sedan säljer. Lite som att få tillbaka skatt eftersom man betalat för mycket alla andra månader.

Tror de flesta här talar om operationell leasing där du i princip bara betalar en månadskostnad som innehåller det mesta som försäkring skatt däck mm. Efter avtalets slut lämnar man bara tillbaka bilen. Denna typ av leasing är ofta dyrare än finansiell leasing, som bara bygger på att man lånar pengarna mellan köp och restvärde. Försäkring, däck, skatt mm får man betala själv. På företag är detta klart bäst ur ekonomiskt perspektiv.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av jonas »

vigge50 skrev:
jonas skrev:
Det hänger på om det kommer alternativ till 3:an som kan ha dragkrok. Annars tittar jag lite på jaguar, som jag inte vet om den kan ha drag. Just nu hänger det mycket på om de verkligen kommer att få ut 3:an. Min leasing har redan gått ut på i3:an som jag just nu förlänger månad efter månad. Så jag väntar på första bästa elbil med plats för 5 och dragkrok som går att köpa. Jag är i köptagen precis när som.
Jaguar hat tyvärr sagt att de inte kommer erbjuda dragkrok på I-Pace
Det var tråkigt att höra :-(!
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Vi ska ju ha en mindre elbil till och det har visat sig vara svårare än man kan ana. Bilhandlarna här omkring är totalt (!!!!) ointresserade och det är omöjligt att provköra eller att ens bli uppringd. :?
Ändå så lutar det åt att min Model 3-reservation kommer att avbokas, såvida det inte händer nåt fanatiskt såsom möjlighet till dragkrok redan från början eller en vettig baklucka eller så. Inte så troligt dock.
Annars väntar jag på Leaf2 eller liknande som kommer troligen hamna i en helt annan prisklass än M3.
Här är en handlare som annonserar, borde vara lite intresserade i alla fall.

https://www.blocket.se/skaraborg/Hyunda ... 8.htm?aw=1


Dragkrok kommer från början eller inte alls.
Det är en sedan så backluckan blir ju därefter.

Leaf2 kan vara bra och den lär ju komma innan du har möjlighet att beställa en Model 3.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag ämnar köpa en model 3. Om det blir den jag bokat vet jag inte eftersom vi inte vet några tidsramar eller prislappar än. Jag antar att min plats i kön kommer ta sin lilla tid att nå, antagligen blir min bil en -19
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av dhanjel »

Står långt bak i kön (gick "med" I början på maj i år). Kommer antingen köpa en 3:a, en beg S eller ett alternativ från en annan tillverkare. Kan hända mkt på två år.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av Wir »

Jag röstade ja, men som det ser ut nu kommer jag inte köpa den jag reserverat. Enligt Teslanomics delivery estimator kommer leverans av "min" model 3 ske i mars 2019.

Klarar nog inte att vänta så länge, ha-begäret börjar bli alldeles för stort. Så nu har jag börjat kolla på att leasa en model S istället. :shock:

-- EDIT

Ändrade till att jag inte kommer köpa eftersom jag beställt en model S.
Senast redigerad av Wir, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 90D -17
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av Smutt »

[quote="Wir"]Jag röstade ja, men som det ser ut nu kommer jag inte köpa den jag reserverat. Enligt Teslanomics delivery estimator kommer leverans av "min" model 3 ske i mars 2019.

Klarar nog inte att vänta så länge, ha-begäret börjar bli alldeles för stort. Så nu har jag börjat kolla på att leasa en model S istället. :shock:[/quote

Klart du ska ha en S M3 blir aldrig lika bra
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av chpaulin »

Wir skrev:
Jag röstade ja, men som det ser ut nu kommer jag inte köpa den jag reserverat. Enligt Teslanomics delivery estimator kommer leverans av "min" model 3 ske i mars 2019.

Klarar nog inte att vänta så länge, ha-begäret börjar bli alldeles för stort. Så nu har jag börjat kolla på att leasa en model S istället. :shock:
Gjorde samma val själv då jag insåg att den M3:a jag ville ha skulle kosta en bra bit över instegspriset och att diffen mot en MS inte skulle bli alltför stor. Fördelar med chassi helt i aluminium och mindre barsjukdomar fick mig att trycka på knappen. Vart i landet bor du?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av Remuz »

Tänkte köpa en 3a till min fru om hon tar körkort. Troligen en enkel variant.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av Wir »

chpaulin skrev:
Wir skrev:
Jag röstade ja, men som det ser ut nu kommer jag inte köpa den jag reserverat. Enligt Teslanomics delivery estimator kommer leverans av "min" model 3 ske i mars 2019.

Klarar nog inte att vänta så länge, ha-begäret börjar bli alldeles för stort. Så nu har jag börjat kolla på att leasa en model S istället. :shock:
Gjorde samma val själv då jag insåg att den M3:a jag ville ha skulle kosta en bra bit över instegspriset och att diffen mot en MS inte skulle bli alltför stor. Fördelar med chassi helt i aluminium och mindre barsjukdomar fick mig att trycka på knappen. Vart i landet bor du?
Bor i Gävle. Har varit i kontakt med en säljare på Tesla, var väldigt nära att jag slog till snabbt. Ska bort en sväng till Östersund onsdag-lördag och hade inte varit fel att haft en innan. :)

Avvaktar lite och ska kolla upp mer igen när jag kommer hem. Är i princip helt säker på att jag kommer slå till, så länge inget förändras innan dess (som att 0.25% ränta hinner ändras).
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer du köpa din reserverade Model 3?

Inlägg av Bjelke »

Wir skrev:
chpaulin skrev:
Wir skrev:
Jag röstade ja, men som det ser ut nu kommer jag inte köpa den jag reserverat. Enligt Teslanomics delivery estimator kommer leverans av "min" model 3 ske i mars 2019.

Klarar nog inte att vänta så länge, ha-begäret börjar bli alldeles för stort. Så nu har jag börjat kolla på att leasa en model S istället. :shock:
Gjorde samma val själv då jag insåg att den M3:a jag ville ha skulle kosta en bra bit över instegspriset och att diffen mot en MS inte skulle bli alltför stor. Fördelar med chassi helt i aluminium och mindre barsjukdomar fick mig att trycka på knappen. Vart i landet bor du?
Bor i Gävle. Har varit i kontakt med en säljare på Tesla, var väldigt nära att jag slog till snabbt. Ska bort en sväng till Östersund onsdag-lördag och hade inte varit fel att haft en innan. :)

Avvaktar lite och ska kolla upp mer igen när jag kommer hem. Är i princip helt säker på att jag kommer slå till, så länge inget förändras innan dess (som att 0.25% ränta hinner ändras).
+1 :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar