Jag vacklar fram och tillbaka. Om det erbjuds privatleasing ska jag ta mig en funderare på det, men just nu lutar det åt att köpa.
Det som talar för en 3-årig leasing är att det då kan vara värt att titta på de alternativ som bör finnas på marknaden, att det kanske finns nåt billigare men ändå tillräckligt bra så att man kan få ner kostnaden, eller att man då kan köpa en Y.
Det som talar för köp är att det kanske är en jättebra affär att köpa sin Tesla och behålla den i många år vilket kommer att ge en låg milkostnad i slutänden, plus att det ändå inte kommer att finnas så många andra bilar att välja på...
Min ursprungliga tanke med frågan var att se hur många som tar tillbaka sina 10.000:- och väljer en annan bil men du la helt klart till en ytterligare twist... För undersökningens skull så svara ja om du tänker köpa ELLER leasa en bil.
Privatleasing funkar väl även med existerande köplats? Känns dock som det kommer dröja rätt länge innan det kommer kunna erbjudas operationell leasing av treor i vettig volym...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Har själva bokat 1 st M3 som frun är "tvingad" att använda för att få slut på fossilberoendet i bilåkandet i vår familj.
Min äldsta son som ett tag jobbade i Norge men nu jobbar i Danmark och mest flyger i sitt jobb har nu avbokat sin bil som jag bokat till honom men jag har ännu inte avbokat den.
NU börjar yngsta sonen (vakna) och försöker räkna hem en M3 då han kör ca 4-5000 mil/ tjänsten.
Såhär tänker vi, säg 4500 mil/år och ca 30 kr/mil ger då på 3 år 405 000:- nästan betald... och räknar vi då 4 år istället ger det då 540 000:- bör bli en kassako???
Visst är många mil men finns många som kör mycket därav min fråga nedan.
Min fundering är hur kommer staten/företagen begränsa denna inkomstmöjlighet???
Det är väl bara 18.50kr/mil som är skattefria. Om du får mer än så så räknas väl det som lön.
Jo vi har 18.50kr/mil + 18.50kr/mil där en del ska beskattas men 30kr var en enkel siffra att räkna på men med elbilar om långa avstånd blir det en hyfsat mindre dålig ekonomi jämfört med ICE
Intressant fråga om leasing vs köp. Jag tror jag kommer välja att köpa. Jag vill nämligen kunna åka obegränsade mil utan att tänka på att bilen måste lämnas tillbaka.
Jag vacklar fram och tillbaka. Om det erbjuds privatleasing ska jag ta mig en funderare på det, men just nu lutar det åt att köpa.
Det som talar för en 3-årig leasing är att det då kan vara värt att titta på de alternativ som bör finnas på marknaden, att det kanske finns nåt billigare men ändå tillräckligt bra så att man kan få ner kostnaden, eller att man då kan köpa en Y.
Det som talar för köp är att det kanske är en jättebra affär att köpa sin Tesla och behålla den i många år vilket kommer att ge en låg milkostnad i slutänden, plus att det ändå inte kommer att finnas så många andra bilar att välja på...
Min ursprungliga tanke med frågan var att se hur många som tar tillbaka sina 10.000:- och väljer en annan bil men du la helt klart till en ytterligare twist... För undersökningens skull så svara ja om du tänker köpa ELLER leasa en bil.
Privatleasing funkar väl även med existerande köplats? Känns dock som det kommer dröja rätt länge innan det kommer kunna erbjudas operationell leasing av treor i vettig volym...
Aha, jag inser att jag misstolkade frågan! Men jag har svarat rätt! Jag kommer med största sannolikhet att använda mig av min reservation, det lär inte finnas några vettiga alternativ.
Men vad gäller privatleasing vet vi ju inte om det är nåt som kommer att erbjudas.
Har ingen reservation. Väntar in och ser hur den verkar. När de fått upp produktionstakten är det nog inte värre leveranstid än normalt för bilar.
Försöker mig på en gissning. Du kommer att få din Model 3 den 24 december 2020! För du tror väl på tomten?
Du vill se den IRL? Det kommer väl att hända Q2 2018 om du stannar i Sverige och har lite tur... Då kommer du att beställa som nummer 24.156 i Sverige och Elon kommer att kämpa som en tok för att dubbla produktionstakten. 1 miljon bilar per år från 2020! Sverige får 2% av bilarna (20000 bilar per år) från och med 2020. Så julafton 2020 kommer de att leverera ut 1500 bilar för att få ledigt i sex timmar som de kan spendera med familj och vänner.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Kan nog stämma. För egen del tänker jag behålla min Model S men kanske mina föräldrar kan bli intresserade av en model 3. Tycker den borde passa. De kör mest korta sträckor.
Har ingen reservation. Väntar in och ser hur den verkar. När de fått upp produktionstakten är det nog inte värre leveranstid än normalt för bilar.
Försöker mig på en gissning. Du kommer att få din Model 3 den 24 december 2020! För du tror väl på tomten?
Du vill se den IRL? Det kommer väl att hända Q2 2018 om du stannar i Sverige och har lite tur... Då kommer du att beställa som nummer 24.156 i Sverige och Elon kommer att kämpa som en tok för att dubbla produktionstakten. 1 miljon bilar per år från 2020! Sverige får 2% av bilarna (20000 bilar per år) från och med 2020. Så julafton 2020 kommer de att leverera ut 1500 bilar för att få ledigt i sex timmar som de kan spendera med familj och vänner.
Jag tror du är optimist jag tror världen vaknar nu leverans utan bokning en torsdag 2022
Jag kommer befinna mig i San Francisco från 30 september till 8 oktober. Jag räknar kallt med att jag kommer få se lite Model 3 live när jag är där. Med lite tur kanske man rent av kan få chansen att sitta i en. Finns säkert nåt show room man kan besöka. Det måste jag undersöka
Sorry för OT! Jag kom att tänka på det bara när diskussionen om att vissa vill se bilen innan de lägger en reservation. Har man 10000kr över så är det bara att lägga en reservation om man eventuellt kommer vilja beställa en sen. Man kan ju skjuta själva beställningen framför sig hur mycket man vill sen om man skulle råka ha lust med det.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Skönt att någon ser mig som en optimist. Jag brukar kalla mig för "kritiskt granskande"...
Kom ihåg att jag räknade med ett års skillnad i leverans mellan morgonen den 31:a och eventet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Jag är inte helt hundra på hur jag bör besvara undersökningen. Jag har beställt två Model 3, men har aldrig tänkt ha bil nr 2 till mig själv. En god vän vill ha den, men jag kan ju inte svära på om han kommer köpa den eller inte. Om han köper den så måste det väl bli jag som köper den officiellt, eftersom Tesla sagt att reservationer inne kan flytta till andra personer (och så får jag göra ägarbyte på bilen direkt).
Vi har varit nära beställa S många gånger, men det skulle inneburit att vi måste flytta också eftersom garaget är för litet för den. Så det blir trean. Som vi köper privat, rakt av. Räknar ändå med att det tar tre år till innan Model Y kommer, och då är det dags att byta.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Kommer köpa min 3:a. Då säljs dieselbilen. Tror 3:an kommer bli kvar länge. Tror inte någon kan konkurrera med Teslas laddnät om 3-4 år heller. SuperCharger är grejen. Enda frågetecknet är hur mycket extrautrustning. Kanske blir enkelt om det inte finns någon!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________ Leaf, 9000mil. Såld BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vi ska ju ha en mindre elbil till och det har visat sig vara svårare än man kan ana. Bilhandlarna här omkring är totalt (!!!!) ointresserade och det är omöjligt att provköra eller att ens bli uppringd.
Ändå så lutar det åt att min Model 3-reservation kommer att avbokas, såvida det inte händer nåt fanatiskt såsom möjlighet till dragkrok redan från början eller en vettig baklucka eller så. Inte så troligt dock.
Annars väntar jag på Leaf2 eller liknande som kommer troligen hamna i en helt annan prisklass än M3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vi ska ju ha en mindre elbil till och det har visat sig vara svårare än man kan ana. Bilhandlarna här omkring är totalt (!!!!) ointresserade och det är omöjligt att provköra eller att ens bli uppringd.
Ändå så lutar det åt att min Model 3-reservation kommer att avbokas, såvida det inte händer nåt fanatiskt såsom möjlighet till dragkrok redan från början eller en vettig baklucka eller så. Inte så troligt dock.
Annars väntar jag på Leaf2 eller liknande som kommer troligen hamna i en helt annan prisklass än M3.
Det här med dragkrok... Jag kan inte tänka mig nåt annat än att bilen från början är tillverkad för och kommer att typas för drag. Det ligger ju i själva konstruktionen och den kommer man inte att ändra på under överskådlig framtid. Undrar om man ens ser dragkrok som ett val när man pratar om att de första bara ska ha två val? Det rimligaste är väl att det är samma dragkrok som till X:en, så det innebär inget extra för dem att erbjuda det. OK, om det inte finns på de första som tillverkas nu för anställda eftersom USA inte väljer dragkrok till "småbilar", men när den kommer hit till oss kommer den att finnas med, jag kan inte tänka mig nåt annat.
Det hänger på om det kommer alternativ till 3:an som kan ha dragkrok. Annars tittar jag lite på jaguar, som jag inte vet om den kan ha drag. Just nu hänger det mycket på om de verkligen kommer att få ut 3:an. Min leasing har redan gått ut på i3:an som jag just nu förlänger månad efter månad. Så jag väntar på första bästa elbil med plats för 5 och dragkrok som går att köpa. Jag är i köptagen precis när som.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Jag är inte helt hundra på hur jag bör besvara undersökningen. Jag har beställt två Model 3, men har aldrig tänkt ha bil nr 2 till mig själv. En god vän vill ha den, men jag kan ju inte svära på om han kommer köpa den eller inte. Om han köper den så måste det väl bli jag som köper den officiellt, eftersom Tesla sagt att reservationer inne kan flytta till andra personer (och så får jag göra ägarbyte på bilen direkt).
Jag har lite liknande plan; köpa två och sedan ev sälja en till någon som är sugen på att betala sig före kön
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Köper min bara den går att få med krok och (minst) adaptiv farthållare till ett ok pris.
Leasing är klart intressant men kommer inte göra de på modell 3 med tanke på hur de är med vår Leaf och hur man låser sig mot ett visst antal mil. Vi kör den för mycketmed vår Leaf, kört den över 400mil på typ 2 månaders, borde ligga på ca 250 mil om vi inte ska få övermil...
Beräknade körsträckan baserat på vår gamla andra bil.
Jag blev varnad av flera här på forumet, dvs att vår andra bil (leafen) skulle bli vår första bil, vi kämpar med att de inte ska vara så för de kommer i sådan fall bli dyrt för oss
Det hänger på om det kommer alternativ till 3:an som kan ha dragkrok. Annars tittar jag lite på jaguar, som jag inte vet om den kan ha drag. Just nu hänger det mycket på om de verkligen kommer att få ut 3:an. Min leasing har redan gått ut på i3:an som jag just nu förlänger månad efter månad. Så jag väntar på första bästa elbil med plats för 5 och dragkrok som går att köpa. Jag är i köptagen precis när som.
Jaguar hat tyvärr sagt att de inte kommer erbjuda dragkrok på I-Pace
Ja, det som talar emot leasing är om man måste låsa sig vid en körsträcka. Det har jag märkt med min nuvarande, det håller inte!
Kanske de löser sig när du får din modell 3, som de ser ut nu med produktionen av modell 3 så är de väl troligt du får din modell 3 ett tag innan din leasing gå ut...
Ja, det som talar emot leasing är om man måste låsa sig vid en körsträcka. Det har jag märkt med min nuvarande, det håller inte!
Just av den anledningen kommer jag inte leasa, utan köpa. Vi kör redan idag över 3500 mil privat. Väldigt få privatleasingkontrakt som blir bra med de körsträckorna, särskilt som jag inte räknar med att vi kommer köra MINDRE med elbil...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Jag har kört mer än jag får enligt mitt leasingkontrakt om man slår ut de km som ingår i leasingen per månad, men de läser ju inte av hur mycket man kört förrän efter 3 år, så jag räknar kallt med att 3:an kommer såpass mycket före leasingen går ut på Zoe:n att jag kan låta den stå i väntan på att leasingen går ut och då har jag inte en för lång körsträcka totalt.
Men Renault erbjuder ju nu en variant med obegränsad körsträcka i sin leasing med det stora batteriet.
Undrar om inte privatleasing bara lönar sig för dem som inte kör så långt, typ max 1500 mil/år?