Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

m4gic
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 aug 2015 18:22

Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av m4gic »

Hej,

Stämmer det att man går före i kön om man redan äger en Tesla? Behöver jag göra något speciellt när jag reserverar för att detta ska gälla?

Om ni får spekulera fritt, när tror ni jag skulle få min Model 3 om jag reserverar nu? :)
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av Johnalm »

Det stämmer.
Vid bokning idag och med tanke på tänkt produktionstakt bör du kunna ha din bil under första halvåret 2019.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
m4gic
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 aug 2015 18:22

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av m4gic »

2019? Tror ni att det kommer ta två år att producera alla bilar för befintliga Tesla-ägare?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av bylund »

Jag tror knäckfrågan är när de börjar leverera i Europa. När det väl sker kan det nog gå rätt fort för befintliga Teslaägare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av Jerker »

Jag tror att den fördel befintliga Teslaägare har framför oss andra på marknader som Sverige är akademisk. När de börjar leverera hit är produktionshastigheten så hög att det högst kan skilja nån månad.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Jag tror att den fördel befintliga Teslaägare har framför oss andra på marknader som Sverige är akademisk. När de börjar leverera hit är produktionshastigheten så hög att det högst kan skilja nån månad.
Produktionstempot i USA kanske, men det kanske tar lite tid att trimma in logistiken och leveranskapaciteten på den europeiska sidan, och det är ju just under den intrimningsfasen som befintliga ägare får leverans.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att den fördel befintliga Teslaägare har framför oss andra på marknader som Sverige är akademisk. När de börjar leverera hit är produktionshastigheten så hög att det högst kan skilja nån månad.
Produktionstempot i USA kanske, men det kanske tar lite tid att trimma in logistiken och leveranskapaciteten på den europeiska sidan, och det är ju just under den intrimningsfasen som befintliga ägare får leverans.
Jo, naturligtvis. Men jag undrar om de inte skeppar 3:orna hela till Europa eftersom de är såpass mycket billigare att det inte lönar sig att hålla på med demontering/montering och då kommer det att vara enklare.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av vigge50 »

m4gic skrev:
2019? Tror ni att det kommer ta två år att producera alla bilar för befintliga Tesla-ägare?
Jag tror att Tesla ägare är prioriterade så att du kommer få din Model 3 före en som lade sin reservation för en månad sen och inte har en Tesla sen tidigare. Dock så tror jag inte du kommer få din före Jerker t ex som var den första i kön på MOS den 31 mars förra året. Så klart så är detta spekulation men hur mycket förtur som helst tycker jag inte befintliga ägare ska få.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av Smutt »

vigge50 skrev:
m4gic skrev:
2019? Tror ni att det kommer ta två år att producera alla bilar för befintliga Tesla-ägare?
Jag tror att Tesla ägare är prioriterade så att du kommer få din Model 3 före en som lade sin reservation för en månad sen och inte har en Tesla sen tidigare. Dock så tror jag inte du kommer få din före Jerker t ex som var den första i kön på MOS den 31 mars förra året. Så klart så är detta spekulation men hur mycket förtur som helst tycker jag inte befintliga ägare ska få.
Att befintliga Tesla ägare får 1bil före den som stod först i kön är väl helt rimligt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
m4gic
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 aug 2015 18:22

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av m4gic »

Så när tror ni dom har betat av USA-kön då? För det är då det börjar levereras bilar till Europa antar jag..
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av vigge50 »

m4gic skrev:
Så när tror ni dom har betat av USA-kön då? För det är då det börjar levereras bilar till Europa antar jag..
Då vi varken vet totalt antal reservationer, andelen som är i USA, hur snabbt de kommer öka produktionen och om de kommer leverera alla till usa innan de börjar med resten av världen så skulle jag säga att det är en väldigt svår fråga.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av Mickep »

Hur man än ser det så kommer man att få sin modell 3 inom sin tid om man beställer/reserverar.
Beror på hur länge man vill vänta. (eller är man rädd att det kommer vara "omöjligt" att få tag på en, så man funderar på att ge överbud på de modell 3 som köpts i spekulations syfte?)
Utan att ha något på fötterna eller insyn i produktionen så kan jag långt säga; var lugn, alla som beställer en den 28:e kommer få sin inom 3 år. (eller är det = aldrig?) Eller jag vet inte men om jag skulle lägga ut 350 000 på en produkt jag inte får inom 9 månader så skulle jag nog avvakta. förr eller senare kommer produktionstakten ikapp.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av Smutt »

Mickep skrev:
Hur man än ser det så kommer man att få sin modell 3 inom sin tid om man beställer/reserverar.
Beror på hur länge man vill vänta. (eller är man rädd att det kommer vara "omöjligt" att få tag på en, så man funderar på att ge överbud på de modell 3 som köpts i spekulations syfte?)
Utan att ha något på fötterna eller insyn i produktionen så kan jag långt säga; var lugn, alla som beställer en den 28:e kommer få sin inom 3 år. (eller är det = aldrig?) Eller jag vet inte men om jag skulle lägga ut 350 000 på en produkt jag inte får inom 9 månader så skulle jag nog avvakta. förr eller senare kommer produktionstakten ikapp.
Vi lägger 10000kr som man för tillbaka om man ångrar sig
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av LarsL »

Precis vi har inte beställt något för 350000 eller 450000kr. Vi har reserverat en köplats för 10000kr. Vill man ha en Model 3 så bör man nog snarast reservera annars riskerar det verkligen att ta 3 år.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av Teslaspolen »

Det lät även i början som frågan missförstogs. Är man befintlig ägare av Tesla går man INTE före i kön. Däremot så flyttas man högre upp i kön och får sin Model 3 tidigare än annars.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av Mickep »

Det beror på när de släpper beställningssidan. För de vill att de som beställer skall få och jag tror att de låter en ickeägare som beställer en gå före en ägare som inte beställt än. Det intressanta är då hur de kommer släppa ordrarna så de går från reservationer som kan betalas tillbaka till att folk börjar betala handpenning. Det skall bli intressant att få förklarat hur själva köalgoritmen fungerar. Jag tror betydelsen att vara en tidigare ägare är överskattad.

Jag tror (här kommer trosbekännelsen) att vara man ägare av tesla skola man stiga framför en icketroende om man ännu inte bekänt sin tro på modell3, dock inte mer än 100 beställningar då man icke hava bevisat sin tro såsom de hardcorepilgrimmar som lade sin tro den 1:a april. De som Havo visat sin starka tro genom att lägga dubbla beställningar må gå före.
Men givo inte upp hoppet ty de som väntar länge kommer givas det som rätteligen väntar dem;En mycket bättre produkt med fler valmöjligheter. Amen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av bylund »

Jag tror att Tesla vill uppnå två saker med att låta befintliga ägare ha en egen kö som betas av först.
1. De som redan har en Tesla kan tänkas vara mer överseende med barnsjukdomar som måste åtgärdas på en ny modell. Det är helt enkelt kunder med en positiv inställning till Tesla, då de redan äger en Tesla och dessutom beställer en till. Därför är det bra att låta dessa få de första bilarna.
2. De får fler Model S/X sålda. De som tvekar mellan en Model S och en Model 3 kanske beställer S för att 3 ligger så långt fram i tiden. Få torde dock köpa en Model S eller Model X bara för att få sin Model 3 snabbare.

När leveranserna väl kommer igång i Europa så torde produktionen vara så pass intrimmad och takten så hög att skälen ovan inte är lika viktiga för Tesla längre. I USA däremot tror jag att de spelar roll för Tesla i början. Med andra ord så tror jag att ägare/icke ägare inte kommer väga jättetungt, utan Tesla kommer att göra det som passar deras logistik bäst, även om ägare kanske får tillgång till designstudion en vecka eller så innan de som köade.

Jag tror att det gäller att man måste reagera snabbt och beställa så fort man får chansen om man vill bevaka sin köplats.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Jag tror (här kommer trosbekännelsen) att vara man ägare av tesla skola man stiga framför en icketroende om man ännu inte bekänt sin tro på modell3, dock inte mer än 100 beställningar då man icke hava bevisat sin tro såsom de hardcorepilgrimmar som lade sin tro den 1:a april. De som Havo visat sin starka tro genom att lägga dubbla beställningar må gå före.
Men givo inte upp hoppet ty de som väntar länge kommer givas det som rätteligen väntar dem;En mycket bättre produkt med fler valmöjligheter. Amen.
Nu vaknade språkpolisen i mig! ;-)

"skola" är en plural verbform och ska alltså inte användas ihop med "man". Korrekt här är "skall". Däremot hade det varit korrekt med "skola de" t.ex.

Samma sak gäller för "hava".

"Havo" är inte ett ord, inte heller "givo".

Annars var det kul! :-)
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av oscfor »

Eller just det vi skriver i, ett forum. Många tror att singularformen är fora, men det är ju pluralform.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av Jerker »

oscfor skrev:
Eller just det vi skriver i, ett forum. Många tror att singularformen är fora, men det är ju pluralform.
Precis! Men jag använder sällan den latinska pluralformen utan den svenska:
Ett forum, flera forum.

Ett roligt ord (som säkert de flesta aldrig tar i sin mun) är det italienska för barnänglar som finns inom konsten och är vanliga i kyrkors utsmyckning.
I singular heter det "putto" men oftast pratar man om dem i plural och då blir det "putti". Att detta är plural vet naturligtvis de flesta som lärt sig detta ord av nån konstguide inte eftersom man inte kan italienska så när man vill säga flera blir det gärna "puttis" på amerikanskt manér och i bestämd form "puttisar" (på svenskt manér?).Bild
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Äger en Model X - reservera Model 3 nu

Inlägg av Beigler »

Jag tror det spelar väldigt stor roll om man äger Tesla och rent av vilken model av Tesla. Elon har vid flera tillfällen tackat eller mellan raderna sagt att det är tack vare ludicrous som de har råd att finansiera utvecklingen av model 3. (Lite förenklat, men ni fattar)

Har svårt att tro att han inte kommer att premiera de som finansierat bilen.
Skriv svar