Försäkringskostnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Cube
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 jul 2017 22:40

Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Cube »

Fick igår en prisindikation på en halvförsäkring på Model 3 från mitt nuvarande bolag, 12000:-

Har kört felfritt sista två åren och kör ca 2000 mil per år.

Jag tycker dels det låter dyrt och dels förstår jag inte logiken bakom att min V70 är galet mycket billigare.

Det är som sagt en vag uppskattning och inget löfte eller slutligt pris.

Men vad borde et kosta? Någon som har andra uppgifter.?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av bylund »

Välkommen till forumet!

På Model S har jag fått offertar på 4 000 - 50 000 kr/år för halvförsäkring.
Det är väldigt många faktorer som spelar in - vem man är, var man bor, privat eller företag, och vilket försäkringbolag man frågar. Så man får nog fråga runt till olika bolag när bilen finns på riktigt, d v s det finns ett registreringsnummer att testa på, det behöver ju inte vara ens egna bil.

Märkesförsäkring från Protector kostar drygt 10 000 kr/år, och rimligen är Model 3 billigare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Svenssons »

Låter som de inte vill försäkra en Model 3 eftersom de inte vet något om den. Har en Model X med 772 hk i Transportstyrelsens spridda fake-register och jag betalar 4796:-/år för fria mil. Kan variera väldigt mycket från bolag till bolag men Model 3 lär ju inte komma till Sverige än på kanske ett år så det är nog lite tidigt att kolla på försäkring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Laban »

Finns en tråd om detta på tmc:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ble.94258/

Varierande resultat men allt tyder på betydligt lägre siffror än för Model S/X. Allt annat vore väl iofs också väldigt märkligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
B737QC
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 jul 2017 07:52

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av B737QC »

Svenssons skrev:
Låter som de inte vill försäkra en Model 3 eftersom de inte vet något om den. Har en Model X med 772 hk i Transportstyrelsens spridda fake-register och jag betalar 4796:-/år för fria mil. Kan variera väldigt mycket från bolag till bolag men Model 3 lär ju inte komma till Sverige än på kanske ett år så det är nog lite tidigt att kolla på försäkring.
Får man fråga vilket försäkringsbolag du har?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av ellerstrom »

Har för mig att Svenssons har LF (har sett det i annan tråd). Jag har också LF och halvförsäkring, fria mil och tilläggsförsäkringen Mer betalar jag ca 7.000:- per år för min Model S. Dock är jag silvermedlem (inte svårt att bli) och får då 5% rabatt (dessa är avdragna i priset ovan). Man kan få upp till 20% (eller om det var 25% rabatt om man samlar allt hos LF).

LF består av många olika lokala bolag och deras priser varierar beroende på vilket bolag det är där man bor.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Kalle »

Om försäkringen baseras på bilens pris, är det då smart att inte välga såna tilval som man kan få i efterhand när man köper bilen för att hålla priset nere. Sedan efteråt köpa till tex autopilot?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av bylund »

Det går på modellen och dess skadestatistik, och ungefärligt pris väger in, men är långt ifrån avgörande. För trafikförsäkringsdelens pris handlar det ju t ex om risken att man skadar människor och andras egendom, och då är priset på egna fordonet irrelevant. Personskador kan bli riktigt dyra, så där bör ju säkra bilar ha en fördel prismässigt, oavsett pris på bilen.

Jag har aldrig hört något bolag som tar extra för fabriksmonterad utrustning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av frippan »

Någon som har kikat med något försäkringsbolag? Antar att det inte finns några uppgifter än?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Kalle skrev:
Om försäkringen baseras på bilens pris, är det då smart att inte välga såna tilval som man kan få i efterhand när man köper bilen för att hålla priset nere. Sedan efteråt köpa till tex autopilot?
Alla säkerhetshöjande funktioner brukar normalt sett sänka premien. 12k verkar sjukt högt för en TM3
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Zalman3 »

För min S75D tar LF ca 3.700kr per år vid 1.500mil.
Trygg Hansa ger 5% i rabatt om man AP.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Teslalink »

Varken Tesla eller Trygg Hansa kunde ge något pris åt mig idag. Bägge pekade och sa att det var den andre som skulle ge priset.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av cederstock »

Teslalink skrev:
Varken Tesla eller Trygg Hansa kunde ge något pris åt mig idag. Bägge pekade och sa att det var den andre som skulle ge priset.
Någon som lyckats få en prisuppgift på försäkring ännu? Frågan gäller er som INTE har operationell leasing (där det oftast ingår i månadskostnaden och verkar motsvara ca 400 kr/mån exkl moms). Trygg Hansa vill fortfarande inte uttala sig utan registreringsnummer, deras höftning blev 14.000 kr per år för en halvförsäkring
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av cederstock »

Zalman3 skrev:
För min S75D tar LF ca 3.700kr per år vid 1.500mil.
Trygg Hansa ger 5% i rabatt om man AP.
Företagsleasing? Eller privat?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

cederstock skrev:
Teslalink skrev:
Varken Tesla eller Trygg Hansa kunde ge något pris åt mig idag. Bägge pekade och sa att det var den andre som skulle ge priset.
Någon som lyckats få en prisuppgift på försäkring ännu? Frågan gäller er som INTE har operationell leasing (där det oftast ingår i månadskostnaden och verkar motsvara ca 400 kr/mån exkl moms). Trygg Hansa vill fortfarande inte uttala sig utan registreringsnummer, deras höftning blev 14.000 kr per år för en halvförsäkring
Finns en annan tråd, där (jag) bland annat har använt sig av registreringsnummret på Volvos Model 3. Kommer inte ihåg... MFT 108?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av cederstock »

Jeppe_E skrev:
cederstock skrev:
Teslalink skrev:
Varken Tesla eller Trygg Hansa kunde ge något pris åt mig idag. Bägge pekade och sa att det var den andre som skulle ge priset.
Någon som lyckats få en prisuppgift på försäkring ännu? Frågan gäller er som INTE har operationell leasing (där det oftast ingår i månadskostnaden och verkar motsvara ca 400 kr/mån exkl moms). Trygg Hansa vill fortfarande inte uttala sig utan registreringsnummer, deras höftning blev 14.000 kr per år för en halvförsäkring
Finns en annan tråd, där (jag) bland annat har använt sig av registreringsnummret på Volvos Model 3. Kommer inte ihåg... MFT 108?
Mm, det var det personen från Trygga Hansa använde för att ge sitt estimat, men han verkade osäker på svaret han fick från sitt system. Hur Volvos bil är konfigurerad/registrerad i systemen är lite oklart och det är många faktorer som spelar in för att få fram rätt pris argumenterade han. Det låter som vi får avvakta tills någon fått ett "riktigt" regnr och en offert?
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Martey »

Jeppe_E skrev:
cederstock skrev:
Teslalink skrev:
Varken Tesla eller Trygg Hansa kunde ge något pris åt mig idag. Bägge pekade och sa att det var den andre som skulle ge priset.
Någon som lyckats få en prisuppgift på försäkring ännu? Frågan gäller er som INTE har operationell leasing (där det oftast ingår i månadskostnaden och verkar motsvara ca 400 kr/mån exkl moms). Trygg Hansa vill fortfarande inte uttala sig utan registreringsnummer, deras höftning blev 14.000 kr per år för en halvförsäkring
BMF 106

Finns en annan tråd, där (jag) bland annat har använt sig av registreringsnummret på Volvos Model 3. Kommer inte ihåg... MFT 108?
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Martey skrev:
Jeppe_E skrev:
cederstock skrev:
Teslalink skrev:
Varken Tesla eller Trygg Hansa kunde ge något pris åt mig idag. Bägge pekade och sa att det var den andre som skulle ge priset.
Någon som lyckats få en prisuppgift på försäkring ännu? Frågan gäller er som INTE har operationell leasing (där det oftast ingår i månadskostnaden och verkar motsvara ca 400 kr/mån exkl moms). Trygg Hansa vill fortfarande inte uttala sig utan registreringsnummer, deras höftning blev 14.000 kr per år för en halvförsäkring


Finns en annan tråd, där (jag) bland annat har använt sig av registreringsnummret på Volvos Model 3. Kommer inte ihåg... MFT 108?
BMF 106
4 av 6 rätt :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av tompet »

Hos många bilhandlare erbjuds 14 dagars försäkring när man hämtar bilen. Vet någon om Tesla gör samma sak?
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

tompet skrev:
Hos många bilhandlare erbjuds 14 dagars försäkring när man hämtar bilen. Vet någon om Tesla gör samma sak?
På S hänger det iaf med 14 dagar, vet inte hur det är med 3an-
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av tompet »

OfarligTesla skrev:
tompet skrev:
Hos många bilhandlare erbjuds 14 dagars försäkring när man hämtar bilen. Vet någon om Tesla gör samma sak?
På S hänger det iaf med 14 dagar, vet inte hur det är med 3an-
Tack, ska kolla med butiken idag
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Martey »

tompet skrev:
Hos många bilhandlare erbjuds 14 dagars försäkring när man hämtar bilen. Vet någon om Tesla gör samma sak?
14 dagars försäkring ingår på 3an.
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Bannanas99
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 jan 2019 10:13

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Bannanas99 »

Trygg Hansa har fått ett regnr nu av Tesla på Long Range som dem får använda för förhandsinformation.
Givetvis reserverar dem sig för att man måste ha det exakta regnret för att kunna ge ett exakt pris.

Privat försäkring.
Man, 33 år, Huddinge, 2500 mil, Halvförsäkring.
13000 kr år.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Bannanas99 skrev:
Trygg Hansa har fått ett regnr nu av Tesla på Long Range som dem får använda för förhandsinformation.
Givetvis reserverar dem sig för att man måste ha det exakta regnret för att kunna ge ett exakt pris.

Privat försäkring.
Man, 33 år, Huddinge, 2500 mil, Halvförsäkring.
13000 kr år.
Absurt!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bannanas99
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 jan 2019 10:13

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Bannanas99 »

Jeppe_E skrev:
Bannanas99 skrev:
Trygg Hansa har fått ett regnr nu av Tesla på Long Range som dem får använda för förhandsinformation.
Givetvis reserverar dem sig för att man måste ha det exakta regnret för att kunna ge ett exakt pris.

Privat försäkring.
Man, 33 år, Huddinge, 2500 mil, Halvförsäkring.
13000 kr år.
Absurt!
Nja, jag vet inte.
Audi A7, 700000 kr, 18000 kr/år
Mercedes 350 AMG, 700000kr, 16500 kr/år

Så det är väll rätt bra pris.
Skriv svar