Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

NEJ, utan dragkrok får den vara
55
28%
JA, jag vill egentligen ha dragkrok men köper bilen i alla fall
76
39%
JA, jag behöver ingen dragkrok
65
33%
 
Antal röster: 196

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av lator »

mati skrev:
bonath skrev:
Tänkt på honom hela dagen... ;-)
Samma här. Nån som bor nära Nyköping och har tid att kolla om han mår bra?
Oroa er inte. Han mår bra. Han är tuffare än somliga tror! :-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
janni skrev:
Vad är de som är så speciellt med dragkrok? :)
Dragkrok är det viktigaste på hela bilen. Det är helt ok att en bil inte har varken bakdörrar eller bagageutrymme. Den kan t.o.m gå på råolja, har den bara dragkrok så är allt förlåtet 8-)
Det där med råoljan kan jag inte riktigt skriva under på. Min sista bil med dragkrok gick på råolja (typ) och den var mycket billigare än en Tesla. Ändå så bytte jag bort den. Annars håller jag med. Tur att det finns drag i Model S i alla fall. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Laban »

Jag köper ändå, vi måste ha två bilar i familjen så det blir i så fall valet av andrabil som påverkas. Dvs, ingen dragkrok, ingen Nissan Leaf som andrabil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Jerker »

Min vårdare gav mig tillåtelse att uppdatera mig på forumet och skriva ett inlägg. :shock:

Nej, om 3:an inte får drag så väntar jag tills det kommer en vettig elbil med drag. Jag har tidigare sagt att om det kommer en annan bra elbil till ett vettigt pris innan jag får möjlighet att köpa en 3:a eller en kanske en Y med drag så kommer jag att göra det. Men det tror jag inte kommer att hända. Så jag sätter min tilltro (biltro) till Elon.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av mati »

Välkommen tillbaka Jerker. Trevligt att du fick tillåtelse. Nu blir allt som förut igen. Eller? :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av bylund »

Laban skrev:
Jag köper ändå, vi måste ha två bilar i familjen så det blir i så fall valet av andrabil som påverkas. Dvs, ingen dragkrok, ingen Nissan Leaf som andrabil.
Nissan Leaf med drag.

Gissningsvis fabriksmonterat :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Använder aldrig dragkrok(är husägare och det kommer vara en förstabil). Även om den går att få med drag så tror jag inte jag skulle välja till det faktiskt. Får den inte 3fas laddning eller kanske även CCS eller mobilapp så funderar jag dock på en konkurrent, vad som nu finnns är 3 kommer hit.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av LarsL »

Ja, vad gör man om Nissan presenterar en Leaf 2 med 60kWh och dragkrok den 6:e September.... hmm.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Ja, vad gör man om Nissan presenterar en Leaf 2 med 60kWh och dragkrok den 6:e September.... hmm.
3fas, vettigt yttre och samma 60kW DC-laddning som model 3, (fast på samtliga offentliga DC-laddare) och en mobilapp så får nog Tesla fundera på hur de tänkt sig.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Andersen »

Var femte av drygt 100 röster kräver dragkrok, enligt omröstningen just nu. Jag själv är en av dem - eftersom trean är tänkt att bli familjens första och enda bil och att gå från kombi till sedan är illa nog - så är möjligheten till släp ett absolut krav.

Stort hus, stor trädgård - ni som inte behöver drag, köper ni aldrig stora grejer? Fraktar bort skräp?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av LarsL »

Henrik Torphammar skrev:
LarsL skrev:
Ja, vad gör man om Nissan presenterar en Leaf 2 med 60kWh och dragkrok den 6:e September.... hmm.
3fas, vettigt yttre och samma 60kW DC-laddning som model 3, (fast på samtliga offentliga DC-laddare) och en mobilapp så får nog Tesla fundera på hur de tänkt sig.
3-fas laddning trodde jag också att jag behövde för två årsedan, nu har jag börjat tänka om. 1-fas räcker gott och väl för att ersätta de mil jag kör under dagen, normalt. Dessutom eftersom jag planerar att ha två elbilar så är det faktiskt en fördel att de laddar på var sin fas. Jag kommer då kunna ha två faser belastade och den tredje till annat tex vattenkokare och micron.

Tror faktiskt att Leaf kan slå 60kW. Ioniq klarar ju 70kW så det borde även Leaf klara.

En app kommer de ju ha... den kommer visserligen inte fungera, men ändå.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Smutt »

Andersen skrev:
Var femte av drygt 100 röster kräver dragkrok, enligt omröstningen just nu. Jag själv är en av dem - eftersom trean är tänkt att bli familjens första och enda bil och att gå från kombi till sedan är illa nog - så är möjligheten till släp ett absolut krav.

Stort hus, stor trädgård - ni som inte behöver drag, köper ni aldrig stora grejer? Fraktar bort skräp?
Jo varje månad kör jag till tippen o sen till Grangården o hämtar pellets

Men vad är viktigast mina vanor eller min M3 och svaret blir M3

Jag kan beställa pellets hem och jag kan köra mina kartonger osv i min M3
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av HelectriC »

Andersen skrev:
Var femte av drygt 100 röster kräver dragkrok, enligt omröstningen just nu. Jag själv är en av dem - eftersom trean är tänkt att bli familjens första och enda bil och att gå från kombi till sedan är illa nog - så är möjligheten till släp ett absolut krav.

Stort hus, stor trädgård - ni som inte behöver drag, köper ni aldrig stora grejer? Fraktar bort skräp?
Har också stort hus och trädgård. Jag får stora grejer levererade, mycket smidigare att slippa kånka och hålla på. Spara några hundringar i frakt och riskera att bryta ryggen? Nej tack! Vill man bli av med något så lägger jag ut det under "ges bort" på internet. Har aldrig tagit mer än några timmar innan skiten är hämtad :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av bylund »

Andersen skrev:
Var femte av drygt 100 röster kräver dragkrok, enligt omröstningen just nu. Jag själv är en av dem - eftersom trean är tänkt att bli familjens första och enda bil och att gå från kombi till sedan är illa nog - så är möjligheten till släp ett absolut krav.

Stort hus, stor trädgård - ni som inte behöver drag, köper ni aldrig stora grejer? Fraktar bort skräp?
Alla bor inte i eget hus.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Haglund »

Andersen skrev:
Var femte av drygt 100 röster kräver dragkrok, enligt omröstningen just nu. Jag själv är en av dem - eftersom trean är tänkt att bli familjens första och enda bil och att gå från kombi till sedan är illa nog - så är möjligheten till släp ett absolut krav.

Stort hus, stor trädgård - ni som inte behöver drag, köper ni aldrig stora grejer? Fraktar bort skräp?
Jo. Men de grejerna som inte går in i Model S byter/slänger man ganska sällan. Senast var det kyl och frys. Innan dess kommer jag inte ens ihåg. Har takräcke på frugans bil när man åker till brädgården. Och de få gånger man behöver en dragkrok så är det alltid någon som gärna lånar ut bilen mot att de får låna S:en. Ofta inklusive släpkärra. Det enda skulle väl vara om man skulle köpa sig en båt man tänker dra omkring på. Eller om sportbilen skulle bli så pass otillförlitlig att jag inte vågar köra den till och från banträffarna. Fast då blir dragvikten viktig också och då vet jag inte om Model 3 kommer få dra tillräckligt ändå.

Att inte välja en bil för att den inte har dragkrok man kanske använder någon gång om året är för mig således fjärran.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av mati »

Det är också en principsak. Om elbilar ska kunna ersätta fossilbilar fullt ut så måste de vara likvärdiga eller bättre. Det är helt enkelt inte okej att behöva avstå från det ena och det andra bara för att man envisas med att köra elbil. Jag köper inte argumentet att man kan låna grannens bil om man behöver dra släp. Det förutsätter ju att grannen har en avgasbil med drag. Och det funkar väl så länge 99% av befolkningen kör avgasbil. Men vad händer om grannen blir frälst och biter i det sura äpplet och köper en elbil? Då är vi plötsligt två som behöver gå till näst-nästa granne. Hoppas att han inte köper elbil han också. Eller så får man hoppas att åtminstone någon granne skaffar en X. Knappast.
Om alla ska ha elbil, vilket vi ju hoppas och tror, blir det till slut ont om grannar som har bilar med drag som man kan låna.
Model 3 ska ju sopa mattan så att alla kan ha elbil. Det kommer inte att hända när den inte går att få med drag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det är också en principsak. Om elbilar ska kunna ersätta fossilbilar fullt ut så måste de vara likvärdiga eller bättre. Det är helt enkelt inte okej att behöva avstå från det ena och det andra bara för att man envisas med att köra elbil. Jag köper inte argumentet att man kan låna grannens bil om man behöver dra släp. Det förutsätter ju att grannen har en avgasbil med drag. Och det funkar väl så länge 99% av befolkningen kör avgasbil. Men vad händer om grannen blir frälst och biter i det sura äpplet och köper en elbil? Då är vi plötsligt två som behöver gå till näst-nästa granne. Hoppas att han inte köper elbil han också. Eller så får man hoppas att åtminstone någon granne skaffar en X. Knappast.
Om alla ska ha elbil, vilket vi ju hoppas och tror, blir det till slut ont om grannar som har bilar med drag som man kan låna.
Model 3 ska ju sopa mattan så att alla kan ha elbil. Det kommer inte att hända när den inte går att få med drag.
Här pekar du på det viktiga! En elbil ska kunna ersätta motsvarande fossilbil fullt ut! Inga begränsningar! Håller helt med dig!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Niklas Z »

Andersen skrev:
Var femte av drygt 100 röster kräver dragkrok, enligt omröstningen just nu. Jag själv är en av dem - eftersom trean är tänkt att bli familjens första och enda bil och att gå från kombi till sedan är illa nog - så är möjligheten till släp ett absolut krav.

Stort hus, stor trädgård - ni som inte behöver drag, köper ni aldrig stora grejer? Fraktar bort skräp?
Jag har bott i hyfsat stor (180 m2) villa de senaste 16 åren och har inte haft någon bil med dragkrok förrän nu, eftersom frun bytte bil för att kunna dra transporten till hästen hon köpt.
Men vi flyttade in i ett nybyggt hus, så vi har inte själva hållit på med något bygge. Trädäck och sådana saker har vi låtit snickare bygga.
Två gånger per år kör vi skräp till återvinningscentralen, men då lånar vi bil av någon bekant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av joel80 »

Så olika det kan vara.. :D

Känns som att man, i allafall under sommarhalvåret, ibland har behov av att köra grejer till tippen 2 gånger i månaden! :D

Jag bor också i villa.. ca 160 kvadrat med 1800 kvadrat tomt.

Just nu har jag inte kört till tippen på 3-4 veckor, och det börjar se ut som ett bombnedslag i garaget!
Ska försöka få tummen ur och fylla släpet imorgon. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av mati »

Det finns bara en sak som gör det överhuvudtaget möjligt för mig att kunna avstå från dragkrok ett tag. Och det är min stora ladugård. Jag har över ett års tid helt enkelt baxat in en massa grejer som jag inte får in i S:en och som skulle behöver köras till tippen. Det är ett liv på kredit. Det funkar inte hur länge som helst. Samma sak gäller renoveringar som skulle behöva göras. Vissa saker, såsom långa brädor och skivmaterial, kan jag inte köra hem just nu. Det är en massa mek och besvär utan dragkrok när man bor på ett gammalt torp. På sommarn blir det extra tydligt. Då är det nära att jag byter bort S:en och köper en bensinbil igen. Jag hade samma tankar förra sommarn, nu är det så igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Old_O »

Jag har många anledningar att behöva hänga på släpet på bilen. För min del fungerar det inte med 'lån av grannen' eller hyra skåpbil var gång behovet uppstår. Det om något skulle bli för dyrt och för omständigt. Ja, det är alltså en deal breaker för mig.
=========
MYP-Pilot
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av joel80 »

Hm.. Hittade en app.. Haha.. Det här kan ju faktiskt hjälpa vissa!
http://tiptapp.se

I Stockholm kan man bli av med sikte inom nån timme! Här uppe i Gävle verkar det kunna ta nån dag innan nån nappar. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Rickenbacker1
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 mar 2017 17:27

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Rickenbacker1 »

Vi har en RAV4:a med dragkrok,den får bli kvar som dragdjur uppe på landet,fiins gott om plats i ladan för att ställa en bil där. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10307
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Legato »

joel80 skrev:
Hm.. Hittade en app.. Haha.. Det här kan ju faktiskt hjälpa vissa!
http://tiptapp.se

I Stockholm kan man bli av med sikte inom nån timme! Här uppe i Gävle verkar det kunna ta nån dag innan nån nappar. :)
Japp, billigt och snabbt i Stockholm. Finns en konkurrent också, men glömt namnet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Mickep »

Teoretiskt, hur mycket skulle man kunna dra med ett b körkort? (när man räknar med model 3s vikt)?
Skulle de ha någon inverkan på beslutet? om det kommer en krok men den är begränsad (bara för cyklar et.c.)?
har för mig att det skall finnas eftermarknadsdragkrokar för s, men eftersom den inte är typgodkänd så får man inte dra mycket.
Skriv svar