Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

NEJ, utan dragkrok får den vara
55
28%
JA, jag vill egentligen ha dragkrok men köper bilen i alla fall
76
39%
JA, jag behöver ingen dragkrok
65
33%
 
Antal röster: 196

Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Old_O »

Jag har många anledningar att behöva hänga på släpet på bilen. För min del fungerar det inte med 'lån av grannen' eller hyra skåpbil var gång behovet uppstår. Det om något skulle bli för dyrt och för omständigt. Ja, det är alltså en deal breaker för mig.
=========
MYP-Pilot
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av joel80 »

Hm.. Hittade en app.. Haha.. Det här kan ju faktiskt hjälpa vissa!
http://tiptapp.se

I Stockholm kan man bli av med sikte inom nån timme! Här uppe i Gävle verkar det kunna ta nån dag innan nån nappar. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Rickenbacker1
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 mar 2017 17:27

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Rickenbacker1 »

Vi har en RAV4:a med dragkrok,den får bli kvar som dragdjur uppe på landet,fiins gott om plats i ladan för att ställa en bil där. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Legato »

joel80 skrev:
Hm.. Hittade en app.. Haha.. Det här kan ju faktiskt hjälpa vissa!
http://tiptapp.se

I Stockholm kan man bli av med sikte inom nån timme! Här uppe i Gävle verkar det kunna ta nån dag innan nån nappar. :)
Japp, billigt och snabbt i Stockholm. Finns en konkurrent också, men glömt namnet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Mickep »

Teoretiskt, hur mycket skulle man kunna dra med ett b körkort? (när man räknar med model 3s vikt)?
Skulle de ha någon inverkan på beslutet? om det kommer en krok men den är begränsad (bara för cyklar et.c.)?
har för mig att det skall finnas eftermarknadsdragkrokar för s, men eftersom den inte är typgodkänd så får man inte dra mycket.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av lator »

Mickep skrev:
Teoretiskt, hur mycket skulle man kunna dra med ett b körkort? (när man räknar med model 3s vikt)?
Skulle de ha någon inverkan på beslutet? om det kommer en krok men den är begränsad (bara för cyklar et.c.)?
har för mig att det skall finnas eftermarknadsdragkrokar för s, men eftersom den inte är typgodkänd så får man inte dra mycket.
Du får alltid dra 750 kg om bilen är godkänd för att dra ett släpfordon vilket t.ex Model S inte är. Fäste för cykelställ får monteras oavsett men måste vara försett med hinder för att koppla släpvagn (t.ex en pinne som sticker upp mitt i kulan och inte går att ta bort).

Model 3 kommer vad jag förstår att ha en totalvikt av cirka 2100 - 2300 kg. och skulle då teoretiskt få dra ett släp på 1200 - 1400 kg på B-kort. Vi vet ju dock inte hur mycket den kommer att bli godkänd för när den väl kommer hit... MED DRAGKROKSGODKÄNNANDE!!!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Vi vet ju dock inte hur mycket den kommer att bli godkänd för när den väl kommer hit... MED DRAGKROKSGODKÄNNANDE!!!
Desperationen växer... :mrgreen:
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av lem »

Vet ej om 3dje partskrok (brink) kommer säljas till m3 också. Kroken till MS fungerar utmärkt!
IMG_0306.JPG
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av lator »

Undrar vad resultatet av en poliskontroll skulle bli...??? (Ja, jag vet att du har kört med drag i en massa år på elbilar som inte är godkända för detta men någon gång kanske...) :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av LarsL »

Just en oregistrerad båtkärra skulle faktiskt kunna funka. Där ska drag anordningen vara konstruerad för de krafter den utsätts för. Det ä ju mer öppet för tolkning än att den måste vara godkänd. Men det gäller ju att kunna bevisa att den är konstruerad att klara krafterna, vilket kan bli jobbigt om något havererat i kopplingsanordningen.
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Myran »

lator skrev:
Mickep skrev:
Teoretiskt, hur mycket skulle man kunna dra med ett b körkort? (när man räknar med model 3s vikt)?
Skulle de ha någon inverkan på beslutet? om det kommer en krok men den är begränsad (bara för cyklar et.c.)?
har för mig att det skall finnas eftermarknadsdragkrokar för s, men eftersom den inte är typgodkänd så får man inte dra mycket.
Du får alltid dra 750 kg om bilen är godkänd för att dra ett släpfordon vilket t.ex Model S inte är. Fäste för cykelställ får monteras oavsett men måste vara försett med hinder för att koppla släpvagn (t.ex en pinne som sticker upp mitt i kulan och inte går att ta bort).

Model 3 kommer vad jag förstår att ha en totalvikt av cirka 2100 - 2300 kg. och skulle då teoretiskt få dra ett släp på 1200 - 1400 kg på B-kort. Vi vet ju dock inte hur mycket den kommer att bli godkänd för när den väl kommer hit... MED DRAGKROKSGODKÄNNANDE!!!
Du får nästan alltid dra 750 kg, det finns bilar som inte får dra 750 kg obromsade släp, men 1200-1300 bromsade. Det är inte bara vikt, på bilen, som begränsar, utan bromsar och effekt också. Det är inte helt enkelt med släp, och det blir inte lättare när ny regler införs, men de som har tagit körkort tidigare behåller de gamla. Så beroende på när du tog körkortet är det olika regler som gäller!
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Simon85m3
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 nov 2016 14:23

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Simon85m3 »

Ser inte ut att bli ngn dragkrok på m3?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av chaffis75 »

Simon85m3 skrev:
Ser inte ut att bli ngn dragkrok på m3?
Nja, de tycker ju inte jag denna video bevisar på något sätt.. Dels kan de vara en option som inte finns än dels kan de vara att de blir krav på AWD eller luftfjädring eller något helt annat...
Men visst jag är orolig så länge de inte visat upp den där kroken som jag så gärna vill ha...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Nja, de tycker ju inte jag denna video bevisar på något sätt.. Dels kan de vara en option som inte finns än dels kan de vara att de blir krav på AWD eller luftfjädring eller något helt annat...
Men visst jag är orolig så länge de inte visat upp den där kroken som jag så gärna vill ha...
Precis, man får inte glömma att dragkrok är i princip irrelevant för den amerikanska marknaden. Så att den inte har visats upp ännu betyder nog inte speciellt mycket. Men jag kommer också nära en viss oro tills jag ser en 3:a med dragkrok.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Jerker »

Jag gjorde en enkel sökning på Twitter efter towbar och Elon Musk och det är många som ställt frågan till honom men han svarar inte. Nu minns jag inte var uppgiften kom ifrån ursprungligen, men eftersom den inte dyker upp i sökresultatet på Twitter så var det inte där han sa det iaf. Men jag minns ju att den uppgiften kom direkt från Elon själv och har för mig att det var strax efter presentationen förra våren.

Om det nu är så att dragkrok på personbilar är en ickefråga i USA så tycker jag att det är märkligt att man gjort det till standard på X:en. Visserligen är det en SUV och inte en sedan, men många har sagt att det är på pickuper dragkrok sitter i USA, så det rimmar inte särskilt bra det heller.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av jonasl »

Jag tror det var på Twitter och frågan var om den "Will tow".
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av icreate »



Men det var så längesen och mycket lär har ändrats sedan dess. Han kanske inte ens var nykter...
Senast redigerad av icreate, redigerad totalt 1 gånger.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av MaLund13 »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Jerker »

Tack! :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av chaffis75 »

icreate skrev:
Så bra känns skönt att se inlägget igen men samtidigt vill jag se fysiska bevis också...

Men även om modell 3 har börjat säljas så är de så mycket vi inte vet än speciellt om de europeiska versionen av bilen. Jag trodde att spekulationenran skulle ta slut där i september men så är inte fallet. Antar de kommer pågå åtminstone tills Europa (Norge :D ) har börjat få sina bilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av vigge50 »

Undra ifall han vet något eller bara spekulerar?

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av vigge50 »

Så då kommer vi alltså se många avbokningar nu? :(

Hade verkligen hoppats att den skulle få dragkrok så att den kunde ersätta fler bilar
elon.png
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av vigge50 »

Eller syftar han endast på att det inte finns nu och att det kan komma senare?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av Jerker »

OK, bara att börja se sig om efter nån annan bil, då...

Jag hade börjat förbereda mig mentalt på det här beskedet. Ledsamt, men nu blir det alltså med största sannolikhet ingen Tesla för mig.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kommer du köpa Tesla Model 3 om den inte har dragkrok?

Inlägg av e5m1r »

Frågan var i fall det var standard
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar