Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Inlägg av Bjelke »

Det jag retar mig mest på deras princip är att när jämförelsen med motsvarande fossilare görs så kan man ganska
enkelt anta att denna faktiskt har en hel del tillbehör som Tesla har som extrautrustning, som tex ledljus, elbaklucka,
lampor lite överallt och annat som tex ingår i premiumpaket osv (vilket har varierat över tid men ni förstår principen)...
Prisklassen på motsvarande bil har alltså oftast en hel del av det som på Teslan är tillval osv... Lite pruttigt, men synd
å klaga när förmånsvärdet i stort är mycket nedsatt såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Inlägg av Smutt »

Alltså gnälla när förmånsvärdet på en S är 3850 är onödigt :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Inlägg av Legato »

Leo skrev:
Det inte bara räknas ner till "motsvarande" ICE, de får dessutom ytterligare 40% nedsättning om jag inte minns fel.
Nja... Det är i teorin korrekt, men det är även begränsat till en maximal nedsättning på 10.000:- (tidigare var det 16.000:-) per år tyvärr.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Inlägg av e5m1r »

Bjelke skrev:
Det jag retar mig mest på deras princip är att när jämförelsen med motsvarande fossilare görs så kan man ganska
enkelt anta att denna faktiskt har en hel del tillbehör som Tesla har som extrautrustning, som tex ledljus, elbaklucka,
lampor lite överallt och annat som tex ingår i premiumpaket osv (vilket har varierat över tid men ni förstår principen)...
Prisklassen på motsvarande bil har alltså oftast en hel del av det som på Teslan är tillval osv... Lite pruttigt, men synd
å klaga när förmånsvärdet i stort är mycket nedsatt såklart :)
Vad kostar 19" skärm med online kartor i motsvarande fosil Bild
Åt det mer seriösa hållet så kostade Nav pro i vår senaste BMW 29k och 39k i den dessför innan i tesla är den standard kunde förvisso kolla på DVD och TV men inga 19" där inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Inlägg av Leo »

Helt korrekt Legato, missade att nämna det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Bjelke skrev:
Det jag retar mig mest på deras princip är att när jämförelsen med motsvarande fossilare görs så kan man ganska
enkelt anta att denna faktiskt har en hel del tillbehör som Tesla har som extrautrustning, som tex ledljus, elbaklucka,
lampor lite överallt och annat som tex ingår i premiumpaket osv (vilket har varierat över tid men ni förstår principen)...
Prisklassen på motsvarande bil har alltså oftast en hel del av det som på Teslan är tillval osv... Lite pruttigt, men synd
å klaga när förmånsvärdet i stort är mycket nedsatt såklart :)
Vad kostar 19" skärm med online kartor i motsvarande fosil Bild
Åt det mer seriösa hållet så kostade Nav pro i vår senaste BMW 29k och 39k i den dessför innan i tesla är den standard kunde förvisso kolla på DVD och TV men inga 19" där inte
Jo visst har Teslan några "finesser" som istället är tillval på fossilarna, men det känns som att det mest slår åt andra hållet...
När jag jämförde för typ två år sedan så var det iaf en jäkla massa saker som var standard på BMW/Mercedes/Audi mfl. i den prisklassen Skatteverket placerar Teslan i vid jämförelsen,
men som var tillbehör på Teslan... Dessutom var det en drös med saker som var std på jämförelsebilarna men som helt saknades på Teslan (jämförelsebilen borde alltså ha varit billigare när
skatteverket fastställde priset eg.)

Fast återigen, man ska inte klaga när förmånsvärdet är så lågt som det faktiskt är :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Inlägg av djFabbe »

Jag tycker absolut man ska klaga på svensk elbilspolitik. Det är vansinne och på gränsen till odemokratiskt att lägga dessa subventioner bara på företagsbilar. I Sverige slår vi oss ofta på bröstet och tror att vi är så miljömedvetna och "bra på det här med miljö". Men sanningen är att vi helt tappat greppet här. Rimligt hade varit att göra som Norge, göra subventionen genom att stryka momsen - så att subventionen kommer alla till del och inte bara företagare eller de ganska få som kan ta ut en tjänstebil.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Inlägg av Laban »

Jag håller helt med. Bort med sänkning av förmånsvärdet, höj subventionen till lämplig summa. Alternativt då sänkt moms, jag brukar förespråka 0 moms på summan upp till 500k. Kostar bilen mer betalas full moms på allt över den summan. Det ger 100k subvention om bilen kostar 500k ink moms.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Extrautrustning och förmånsvärde på Model 3

Inlägg av mati »

djFabbe skrev:
Jag tycker absolut man ska klaga på svensk elbilspolitik. Det är vansinne och på gränsen till odemokratiskt att lägga dessa subventioner bara på företagsbilar. I Sverige slår vi oss ofta på bröstet och tror att vi är så miljömedvetna och "bra på det här med miljö". Men sanningen är att vi helt tappat greppet här. Rimligt hade varit att göra som Norge, göra subventionen genom att stryka momsen - så att subventionen kommer alla till del och inte bara företagare eller de ganska få som kan ta ut en tjänstebil.
Håller med. Sverige är alltid världsbäst på det mesta. Och just miljöpolitiken verkar vara en sån sak som vi tror att vi är experter på. Och historiskt sett kan det till och med stämma. Men de senaste åren har svensk miljö- och klimatpolitik stannat av totalt, eller till och med backat några steg. Medan många av våra grannländer har tagit flera stora kliv framåt så diskuteras i Sverige fortfarande om inte dieseln ändå är mycket bättre.
Jag hade besök från Tyskland förra veckan och jag var chockad över hur insatta de var i elbilar och så. Det pratas uppenbarligen om inget annat i tysk media och de trodde att jag skämtar när jag berättade vilken anti-kampanj svensk media driver. Och att dieslar fortfarande kan klassas som miljöbilar i Sverige skakade de bara huvudet över. Det finns sådana tendenser även där nere men generellt verkar tongångarna vara mycket mer positiva när det gäller elbilar. Och detta trots Tysklands stora dieselfanatism. Förmodligen har dieselskandalen haft större inverkan än man tror. Sverige hänger inte alls med i detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar