Livslängd på M3
Moderator: Redaktion
Livslängd på M3
Någon som har kläm på materialvalet i karossen? Aluminium eller Stål? Vilka rostskydd/garantier kommer att gälla? Finns det detaljerade uppgifter att tillgå?
Jag tycker att det som i dag begränser "vill ha begäret" mest är när det kommer rostbubblor kring skärmar, paneler och dörrar på en bil oavsett ICE eller EV.
Jag tycker att det som i dag begränser "vill ha begäret" mest är när det kommer rostbubblor kring skärmar, paneler och dörrar på en bil oavsett ICE eller EV.
Re: Livslängd på M3
Både alu och stål i 3an. Men några hade med sig magneter på release-eventet som inte reagerade där dom testade det så det verkar vara mestadels alu.
Tesla har inte bekräftat något mer än att det är en mix av dom två.
Tesla har inte bekräftat något mer än att det är en mix av dom två.
Re: Livslängd på M3
En anledning till att jag vågade satsa på Model S just att den nästan uteslutande är i aluminium. Amerikanska bilföretag vet inte vad rostskydd är. Nu är Tesla inte ett normalt bilföretag men ändå.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Livslängd på M3
Oavsett bilmodell och kvalitet på rostskyddet från fabrik lönar det sig att göra en tilläggsbehandling. Det finns ett antal olika firmor som gör sånt med anpassning för respektive bilmodell, och då kan man i princip vara säker på att den inte rostar om man sköter den i övrigt (håller den ren och ser till att laga mindre lackskador etc). Om det kostar 8-10.000 för en grundbehandling och ett par tusen för bättring vartannat-vart tredje år tycker jag det är en billig försäkring för att helt slippa oroa sig.
Jag har behandlat min nuvarande bil (Octavia) och efter snart sju år i trafik och dryga 15.000 mil är den 100% rostfri.
Jag har behandlat min nuvarande bil (Octavia) och efter snart sju år i trafik och dryga 15.000 mil är den 100% rostfri.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Livslängd på M3
Är det sån foilering eller opticoat du menar eller något annat? Jag har verkligen inte hängt med på det här med lack-behandlingar. Är det något man bara gör på dyra bilar? Octavia, det är en skoda va? Är det något alla gör och som man får tillbaks när man säljer bilen? Skyddar det mot stenskott eller inte? Är det samma sak som att wrappa bilen? Gör man det för att få en annan färg? Vilka olika tekniker finns det? 1000 frågor.. Tiborartikel kanske?StefL skrev:Oavsett bilmodell och kvalitet på rostskyddet från fabrik lönar det sig att göra en tilläggsbehandling. Det finns ett antal olika firmor som gör sånt med anpassning för respektive bilmodell, och då kan man i princip vara säker på att den inte rostar om man sköter den i övrigt (håller den ren och ser till att laga mindre lackskador etc). Om det kostar 8-10.000 för en grundbehandling och ett par tusen för bättring vartannat-vart tredje år tycker jag det är en billig försäkring för att helt slippa oroa sig.
Jag har behandlat min nuvarande bil (Octavia) och efter snart sju år i trafik och dryga 15.000 mil är den 100% rostfri.
Re: Livslängd på M3
Jag var helt inne på att behandla min MS för att bättre skydda den emot korrosion och oxidation men Tesla avrådde. Deras garantier tillåter inte att man gör en tredjepartsbehandling, (t ex hos Dinitrol som har tagit fram ett speciellt behandlingsschema för MS)StefL skrev:Oavsett bilmodell och kvalitet på rostskyddet från fabrik lönar det sig att göra en tilläggsbehandling. Det finns ett antal olika firmor som gör sånt med anpassning för respektive bilmodell, och då kan man i princip vara säker på att den inte rostar om man sköter den i övrigt (håller den ren och ser till att laga mindre lackskador etc). Om det kostar 8-10.000 för en grundbehandling och ett par tusen för bättring vartannat-vart tredje år tycker jag det är en billig försäkring för att helt slippa oroa sig.
Jag har behandlat min nuvarande bil (Octavia) och efter snart sju år i trafik och dryga 15.000 mil är den 100% rostfri.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Livslängd på M3
Det är en Skoda Octavia jag har ja. Och den behandling jag talar om är inte för lacken utan rostkyddsbehandling för underrede, balkar och hålrum - det är ändå vanligen där rosten normal först dyker upp. (Även rost vid skärmkanter och motsvarande kommer inifrån, det är ju baksidan av plåten som mest utsätts för smust, fukt och mekaniskt slitage från hjulhusen). Lacken får man förstås också skydda och där finns det diverse olika behandlingar - t.ex. foliering och lackkonservering - men normalt räcker det med regelbunden tvätt och vaxning. Skillnaden är ju även att mindre lacksdador kan man lätt upptäcka själv och åtgärda - men hur ofta kryper man under bilen och tittar hur där ser ut...?Daoops skrev:Är det sån foilering eller opticoat du menar eller något annat? Jag har verkligen inte hängt med på det här med lack-behandlingar. Är det något man bara gör på dyra bilar? Octavia, det är en skoda va? Är det något alla gör och som man får tillbaks när man säljer bilen? Skyddar det mot stenskott eller inte? Är det samma sak som att wrappa bilen? Gör man det för att få en annan färg? Vilka olika tekniker finns det? 1000 frågor.. Tiborartikel kanske?StefL skrev:Oavsett bilmodell och kvalitet på rostskyddet från fabrik lönar det sig att göra en tilläggsbehandling. Det finns ett antal olika firmor som gör sånt med anpassning för respektive bilmodell, och då kan man i princip vara säker på att den inte rostar om man sköter den i övrigt (håller den ren och ser till att laga mindre lackskador etc). Om det kostar 8-10.000 för en grundbehandling och ett par tusen för bättring vartannat-vart tredje år tycker jag det är en billig försäkring för att helt slippa oroa sig.
Jag har behandlat min nuvarande bil (Octavia) och efter snart sju år i trafik och dryga 15.000 mil är den 100% rostfri.
Om jag kommer att "få tillbaka" något för det jag lagt ner när jag säljer bilen återstår att se; jag har främst behandlat bilen för att jag tidigare kört gamla rostvrak och var oerhört less på det så jag vill bara ha ett bekymmersfritt bilägande. Men rimligen borde en bil med 20.000 mil på mätaren - som min kanske kommer att ha när jag säljer den - betinga ett avsevärt bättre pris om den är helt rostfri än om skärmarna håller på att rosta bort som på den Hyundai Sonata jag rattade tidigare...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Livslängd på M3
Frågan är om man med behandling ökar eller minskar skyddet.
(har för mig att hos vissa tillverkare (vet ej vilka) så försvinner rostskyddsgarantin om man gör behandlingen).
Har också läst missnöjda bilister som bara efter några år ser sina bilar rosta sönder, vilket kräver dyrbara reparationer.
om man får igen det är fel frågeställning(får sällan igen något man lägger på bilen), hur mycket minskar man värdet om man inte gör det?
med modell 3 så är det en intressant frågeställning. Vet inte om den frågan är möjlig att svara på nu, men hoppas på tester i framtiden (det dröjer ju som vi vet)
(har för mig att hos vissa tillverkare (vet ej vilka) så försvinner rostskyddsgarantin om man gör behandlingen).
Har också läst missnöjda bilister som bara efter några år ser sina bilar rosta sönder, vilket kräver dyrbara reparationer.
om man får igen det är fel frågeställning(får sällan igen något man lägger på bilen), hur mycket minskar man värdet om man inte gör det?
med modell 3 så är det en intressant frågeställning. Vet inte om den frågan är möjlig att svara på nu, men hoppas på tester i framtiden (det dröjer ju som vi vet)
Re: Livslängd på M3
Ok tackar!StefL skrev:Det är en Skoda Octavia jag har ja. Och den behandling jag talar om är inte för lacken utan rostkyddsbehandling för underrede, balkar och hålrum - det är ändå vanligen där rosten normal först dyker upp. (Även rost vid skärmkanter och motsvarande kommer inifrån, det är ju baksidan av plåten som mest utsätts för smust, fukt och mekaniskt slitage från hjulhusen). Lacken får man förstås också skydda och där finns det diverse olika behandlingar - t.ex. foliering och lackkonservering - men normalt räcker det med regelbunden tvätt och vaxning. Skillnaden är ju även att mindre lacksdador kan man lätt upptäcka själv och åtgärda - men hur ofta kryper man under bilen och tittar hur där ser ut...?Daoops skrev:Är det sån foilering eller opticoat du menar eller något annat? Jag har verkligen inte hängt med på det här med lack-behandlingar. Är det något man bara gör på dyra bilar? Octavia, det är en skoda va? Är det något alla gör och som man får tillbaks när man säljer bilen? Skyddar det mot stenskott eller inte? Är det samma sak som att wrappa bilen? Gör man det för att få en annan färg? Vilka olika tekniker finns det? 1000 frågor.. Tiborartikel kanske?StefL skrev:Oavsett bilmodell och kvalitet på rostskyddet från fabrik lönar det sig att göra en tilläggsbehandling. Det finns ett antal olika firmor som gör sånt med anpassning för respektive bilmodell, och då kan man i princip vara säker på att den inte rostar om man sköter den i övrigt (håller den ren och ser till att laga mindre lackskador etc). Om det kostar 8-10.000 för en grundbehandling och ett par tusen för bättring vartannat-vart tredje år tycker jag det är en billig försäkring för att helt slippa oroa sig.
Jag har behandlat min nuvarande bil (Octavia) och efter snart sju år i trafik och dryga 15.000 mil är den 100% rostfri.
Om jag kommer att "få tillbaka" något för det jag lagt ner när jag säljer bilen återstår att se; jag har främst behandlat bilen för att jag tidigare kört gamla rostvrak och var oerhört less på det så jag vill bara ha ett bekymmersfritt bilägande. Men rimligen borde en bil med 20.000 mil på mätaren - som min kanske kommer att ha när jag säljer den - betinga ett avsevärt bättre pris om den är helt rostfri än om skärmarna håller på att rosta bort som på den Hyundai Sonata jag rattade tidigare...
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Livslängd på M3
Värre tycker jag att det är när väsentliga detaljer i hjulupphängningar rostar sönder... Ett exempel från Tesla Model SXXD är den övre bärarmen fram som är tillverkad i tunn formpressad plåt och inte har fått behövligt rostskydd. Det finns alltid detaljer i en konstruktion som är mindre tåliga... Med tiden så får vi veta vilka dessa är. Sen är det ju inte alltid en fördel med att karosser tillverkas i aluminium, tänk på gamla Range Rovers... Dock finns det de som verkar överleva för alltid, t.ex Audi A2.Delta skrev:Någon som har kläm på materialvalet i karossen? Aluminium eller Stål? Vilka rostskydd/garantier kommer att gälla? Finns det detaljerade uppgifter att tillgå?
Jag tycker att det som i dag begränsar "vill ha begäret" mest är när det kommer rostbubblor kring skärmar, paneler och dörrar på en bil oavsett ICE eller EV.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Livslängd på M3
Jag har läst tidigare att Tesla drar in garantin om man rostskyddar
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Livslängd på M3
Även VAG har i alla fall muntligt sagt att det kan bli problem att åberopa deras rostskyddsgaranti om man själv gör en rostskyddsbehandling hos en oberoende firma. Men med tanke på att rostskyddsgarantierna i allmänhet är värdelösa har jag inget problem med det - särskilt inte som firman jag anlitat dels ger en egen garanti och behandlingen dessutom visat sig ge oklanderligt resultat så här långt (bilen hade gått 2700 mil när jag köpte den ett år gammal och nu snart sex år senare har den gått 15500...)
Gäller det övriga garantier (dvs utöver rostskyddet) tycker jag Tesla är mer än lovvärt njugga i så fall - en underredsbehandling påverkar knappast bilen mer än en foliering, men gör desto större nytta för hållbarheten.
Gäller det övriga garantier (dvs utöver rostskyddet) tycker jag Tesla är mer än lovvärt njugga i så fall - en underredsbehandling påverkar knappast bilen mer än en foliering, men gör desto större nytta för hållbarheten.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.