Model Y skulle få en helt ny plattform med allt vad det innebär. Elon har nu ändrat sig (lyssnat på rådgivarna..) och säger:
[21:50] - One thing I wanted to correct. I think in a prior call… or in public I had said, that Model Y or our compact SUV which is called Model Y, may or may not be, would be a totally new architecture. Well, upon the council of my executive team, “thank you guys”, who wheeled me back from the cliffs of insanity, much appreciated… The Model Y will in fact be using substantial carryover from Model 3 in order to bring it to market faster...
Response to a followup question on whether the wiring harness improvements mention in June would still be in the Y.
[1:05:45] - We’re going to aim for maximum carryover, but that’s one of the things we would include. We would aim to switch out the 1.5 km of wiring harness for a redundant flex circuit that’s more in the order of 100 meters or so. And we’d aim to do that both for the Y, if it’s called the Y…. and the 3 as well.
Maximum carryover
För mig betyder det att ta över hela instrumenteringen, fronten, inredningen, bottenplattan. Dvs, man gör en Volvo V60 cross-country av Model 3.
Att han också pratar om att den kanske inte kommer att heta Model Y förstärker väl detta argument. Dvs, blir det en kombi (=crossover) så kanske de använder Model 3 med lämpligt suffix. Model 3C (cross-country, allroad....).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Kan det inte lika gärna bli en SUV på samma sätt som VW som väl bygger Tiguan på samma plattform som t.ex Golf?
Under alla omständigheter en glädjande nyhet att man vill snabba på ankomsten av Model Y (eller vad den kommer att heta). Personligen önskar jag mig ju - som gissningsvis några hundratusen andra svenskar - en eldriven kombi, så har den presenterats innan Model 3 börjar levereras till Sverige kanske det blir till att vänta ytterligare något år på denna...
Senast redigerad av StefL, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Tycker det var ett rimligt beslut, men det innebär också att m3 kommer att fortsätta utvecklas och kommer få en uppdatering mycket fortare än annars (nya sladddragning bl.a.)
Kan det inte lika gärna bli en SUV på samma sätt som VW som väl bygger Tiguan på samma plattform som t.ex Golf?
Under alla omständigheter en glädjande nyhet att man vill snabba på ankomsten av Model Y (eller vad den kommer att heta). Personligen önskar jag mig ju - som gissningsvis några hundratusen andra svenskar - en eldriven kombi, så har den presenterats innan Model 3 börjar levereras till Sverige kanske det blir till att vänta ytterligare något år på denna...
Visst, men hur många delar är exakt likadana mellan Tiguan och Golf jämfört med ex Volvo V60 samt V60 cross-country ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag tror verkligen på att det kommer komma en "riktig" kombi framöver. sen att det inte är varken högprioriterat eller att den blir kombimodeller i alla segment är en annan sak.
Även sk hantverkarbil/ar (i olika storleksklasser) kommer nog senare nån gång om Tesla blir stort som märke.
Marknaden är ju vidöppen nu, det är "bara" att bygga lämpligt elfordon som har snabbladdning och låg prislapp så blir det en storsäljare om man inte gör något grovt fel i övrigt. Så fort batterierna är tillräckligt billiga så att elbilen kommer i närheten prisnivåmässigt så kommer alla som köper bil med totalekonomin i åtanke avstå fossilerna.
Min 50-öring///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Jag tror verkligen på att det kommer komma en "riktig" kombi framöver. sen att det inte är varken högprioriterat eller att den blir kombimodeller i alla segment är en annan sak.
Även sk hantverkarbil/ar (i olika storleksklasser) kommer nog senare nån gång om Tesla blir stort som märke.
Marknaden är ju vidöppen nu, det är "bara" att bygga lämpligt elfordon som har snabbladdning och låg prislapp så blir det en storsäljare om man inte gör något grovt fel i övrigt. Så fort batterierna är tillräckligt billiga så att elbilen kommer i närheten prisnivåmässigt så kommer alla som köper bil med totalekonomin i åtanke avstå fossilerna.
Min 50-öring///PP
En kul finess iaf här i Sverige är ju att förmånsvärdet på en normal hantverkarbil = 0kr