Model 3 kombi ?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Model 3 kombi ?

Inlägg av Laban »

Model Y skulle få en helt ny plattform med allt vad det innebär. Elon har nu ändrat sig (lyssnat på rådgivarna..) och säger:
[21:50] - One thing I wanted to correct. I think in a prior call… or in public I had said, that Model Y or our compact SUV which is called Model Y, may or may not be, would be a totally new architecture. Well, upon the council of my executive team, “thank you guys”, who wheeled me back from the cliffs of insanity, much appreciated… The Model Y will in fact be using substantial carryover from Model 3 in order to bring it to market faster...

Response to a followup question on whether the wiring harness improvements mention in June would still be in the Y.

[1:05:45] - We’re going to aim for maximum carryover, but that’s one of the things we would include. We would aim to switch out the 1.5 km of wiring harness for a redundant flex circuit that’s more in the order of 100 meters or so. And we’d aim to do that both for the Y, if it’s called the Y…. and the 3 as well.
Maximum carryover

För mig betyder det att ta över hela instrumenteringen, fronten, inredningen, bottenplattan. Dvs, man gör en Volvo V60 cross-country av Model 3.

Att han också pratar om att den kanske inte kommer att heta Model Y förstärker väl detta argument. Dvs, blir det en kombi (=crossover) så kanske de använder Model 3 med lämpligt suffix. Model 3C (cross-country, allroad....).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 kombi ?

Inlägg av StefL »

Kan det inte lika gärna bli en SUV på samma sätt som VW som väl bygger Tiguan på samma plattform som t.ex Golf?
Under alla omständigheter en glädjande nyhet att man vill snabba på ankomsten av Model Y (eller vad den kommer att heta). Personligen önskar jag mig ju - som gissningsvis några hundratusen andra svenskar - en eldriven kombi, så har den presenterats innan Model 3 börjar levereras till Sverige kanske det blir till att vänta ytterligare något år på denna...
Senast redigerad av StefL, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 kombi ?

Inlägg av Mickep »

Tycker det var ett rimligt beslut, men det innebär också att m3 kommer att fortsätta utvecklas och kommer få en uppdatering mycket fortare än annars (nya sladddragning bl.a.)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 kombi ?

Inlägg av Laban »

StefL skrev:
Kan det inte lika gärna bli en SUV på samma sätt som VW som väl bygger Tiguan på samma plattform som t.ex Golf?
Under alla omständigheter en glädjande nyhet att man vill snabba på ankomsten av Model Y (eller vad den kommer att heta). Personligen önskar jag mig ju - som gissningsvis några hundratusen andra svenskar - en eldriven kombi, så har den presenterats innan Model 3 börjar levereras till Sverige kanske det blir till att vänta ytterligare något år på denna...
Visst, men hur många delar är exakt likadana mellan Tiguan och Golf jämfört med ex Volvo V60 samt V60 cross-country ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Model 3 kombi ?

Inlägg av janni »

Tveksamt att de ska bygga en kombi, de säljs bra många fler SUV/Crossover jämfört med kombi utanför Sverige.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Model 3 kombi ?

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag tror verkligen på att det kommer komma en "riktig" kombi framöver. sen att det inte är varken högprioriterat eller att den blir kombimodeller i alla segment är en annan sak.

Även sk hantverkarbil/ar (i olika storleksklasser) kommer nog senare nån gång om Tesla blir stort som märke.
Marknaden är ju vidöppen nu, det är "bara" att bygga lämpligt elfordon som har snabbladdning och låg prislapp så blir det en storsäljare om man inte gör något grovt fel i övrigt. Så fort batterierna är tillräckligt billiga så att elbilen kommer i närheten prisnivåmässigt så kommer alla som köper bil med totalekonomin i åtanke avstå fossilerna.

Min 50-öring///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 kombi ?

Inlägg av Limbster »

Men en cossover är väl typ en cool kombi eller har jag missat något? Hoppas helt klart på en cool M3 kombi
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 kombi ?

Inlägg av Bjelke »

PoloPrinsen skrev:
Jag tror verkligen på att det kommer komma en "riktig" kombi framöver. sen att det inte är varken högprioriterat eller att den blir kombimodeller i alla segment är en annan sak.

Även sk hantverkarbil/ar (i olika storleksklasser) kommer nog senare nån gång om Tesla blir stort som märke.
Marknaden är ju vidöppen nu, det är "bara" att bygga lämpligt elfordon som har snabbladdning och låg prislapp så blir det en storsäljare om man inte gör något grovt fel i övrigt. Så fort batterierna är tillräckligt billiga så att elbilen kommer i närheten prisnivåmässigt så kommer alla som köper bil med totalekonomin i åtanke avstå fossilerna.

Min 50-öring///PP
En kul finess iaf här i Sverige är ju att förmånsvärdet på en normal hantverkarbil = 0kr ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 kombi ?

Inlägg av Laban »

Limbster skrev:
Men en cossover är väl typ en cool kombi eller har jag missat något? Hoppas helt klart på en cool M3 kombi
Precis. Ta ex Jaguar I-Pace som är ungefär samma höjd som Volvo V60 cross-country och som Jaguar benämner som SUV:

Bild

Och jämför med denna rendering av en Model 3 kombi/hatchback (förstorade fälgar för att matcha i-Pace konceptets 23"):

Bild

Och Franz kan nog fixa något som är snyggare än exemplet ovan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar