Det är motorn som används för detta, så det är bara på drivaxlarna det återvinnsNordman skrev:Regenerering på båda axlarna lär det väl vara även på en RWD bil?!
Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Jag ser inte det konstiga. Din beskrivning med växellådan passar helt enkelt inte in här. En motor kan vara växelström och med permanent magnet samtidigt. Drivaren/fartreglaget/invertern gör växelström till motorn. Sen hur man skapar magetism i rotorn spelar ingen roll för det egentligen.Franz skrev:"AC 3 PHASE PERMANENT MAGNET". Det kan ju tänkas vara fel också... Det står ju att det är en växelströms-motor också och då känns väl permanentmagneten lite märklig? Ungefär som att man skriver automatväxlad på en 1-växlad bil. Men det kanske är en ny sorts motor??
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Det hänger heller inte ihop. Jag personligen hoppas på högre spänning eftersom det per definition ger bättre verkningsgrad. Jag tycker i samma veva det är märkligt att Teslas nya bil 70D/60/75 går snålare med lägre spänning.Bjelke skrev:350V känns lite lågt för den storleken på batteri, men det stämmer säkert...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Nej. Det beror på om det är en synkronmotor (magneter) eller en asynkronmotor (inga magneter). Tesla använder sig i dagsläget av asynkronmotorer medan i princip alla andra elbilar mig veterligen drivs av synkronmotorer. Båda varianterna drivs med växelström, det är alltså ingen skillnad.Franz skrev:"AC 3 PHASE PERMANENT MAGNET". Det kan ju tänkas vara fel också... Det står ju att det är en växelströms-motor också och då känns väl permanentmagneten lite märklig? Ungefär som att man skriver automatväxlad på en 1-växlad bil. Men det kanske är en ny sorts motor??
Synkronmotorer är något effektivare men magneterna kräver skumma jordartsmetaller.
Asynkronmotorer består i princip enbart av koppar om man förenklar lite. De är också bra på att överbelastas, vilket gör det möjligt att göra ludicrous-accelerationer med en motor som egentligen inte är dimensionerad för den effekten.
Jag har svårt att tro att Tesla skulle överge den tekniken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Den ökade förlusterna som blir pga lägre spänning är nog mindre än vad högre vikt gör för skillnad på förbrukningen med de större batterierna.Henrik Torphammar skrev:Det hänger heller inte ihop. Jag personligen hoppas på högre spänning eftersom det per definition ger bättre verkningsgrad. Jag tycker i samma veva det är märkligt att Teslas nya bil 70D/60/75 går snålare med lägre spänning.Bjelke skrev:350V känns lite lågt för den storleken på batteri, men det stämmer säkert...
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Man kan ju göra sina kWh med samma antal celler och valfri spänning.... 96celler i serie och 44celler paralellt ger ju samma vikt och kapacitet som 44S96P fast det senare har högre förluster pga högre strömmar.vigge50 skrev:Den ökade förlusterna som blir pga lägre spänning är nog mindre än vad högre vikt gör för skillnad på förbrukningen med de större batterierna.Henrik Torphammar skrev:Det hänger heller inte ihop. Jag personligen hoppas på högre spänning eftersom det per definition ger bättre verkningsgrad. Jag tycker i samma veva det är märkligt att Teslas nya bil 70D/60/75 går snålare med lägre spänning.Bjelke skrev:350V känns lite lågt för den storleken på batteri, men det stämmer säkert...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Jag svarade på varför 70D/60/75 går snålare än de med större batteri.Henrik Torphammar skrev:Man kan ju göra sina kWh med samma antal celler och valfri spänning.... 96celler i serie och 44celler paralellt ger ju samma vikt och kapacitet som 44S96P fast det senare har högre förluster pga högre strömmar.vigge50 skrev:Den ökade förlusterna som blir pga lägre spänning är nog mindre än vad högre vikt gör för skillnad på förbrukningen med de större batterierna.Henrik Torphammar skrev:Det hänger heller inte ihop. Jag personligen hoppas på högre spänning eftersom det per definition ger bättre verkningsgrad. Jag tycker i samma veva det är märkligt att Teslas nya bil 70D/60/75 går snålare med lägre spänning.Bjelke skrev:350V känns lite lågt för den storleken på batteri, men det stämmer säkert...
Varför de har olika antal celler i serie på små och stora batterier vet jag faktiskt inte.
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Här är en gammal bloggpost från 2007 från Tesla, som jämför elmotorer:
Induction Versus DC Brushless Motors
Induction Versus DC Brushless Motors
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Hur är de prismässigt mellan en synkron motor och asynkron motor? Pris skulle kunna vara en anledning för tesla att byta motortyp även om jag inte tror de.mati skrev:Nej. Det beror på om det är en synkronmotor (magneter) eller en asynkronmotor (inga magneter). Tesla använder sig i dagsläget av asynkronmotorer medan i princip alla andra elbilar mig veterligen drivs av synkronmotorer. Båda varianterna drivs med växelström, det är alltså ingen skillnad.Franz skrev:"AC 3 PHASE PERMANENT MAGNET". Det kan ju tänkas vara fel också... Det står ju att det är en växelströms-motor också och då känns väl permanentmagneten lite märklig? Ungefär som att man skriver automatväxlad på en 1-växlad bil. Men det kanske är en ny sorts motor??
Synkronmotorer är något effektivare men magneterna kräver skumma jordartsmetaller.
Asynkronmotorer består i princip enbart av koppar om man förenklar lite. De är också bra på att överbelastas, vilket gör det möjligt att göra ludicrous-accelerationer med en motor som egentligen inte är dimensionerad för den effekten.
Jag har svårt att tro att Tesla skulle överge den tekniken.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Tror inte det är priset på motorn som i så fall skulle vara orsaken till ett byte utan effektiviteten. Kan man vinna låt säga 5% (ren spekulation) på att använda PM motorer och priset är detsamma så är det förstås en stor fördel. Speciellt om nu motorerna ska användas till lastbilar också.chaffis75 skrev:Hur är de prismässigt mellan en synkron motor och asynkron motor? Pris skulle kunna vara en anledning för tesla att byta motortyp även om jag inte tror de.
Eventuellt lägre prestanda är ett mindre problem, AWD/prestandaversionen kan helt enkelt ha asynkronmotor bak och så flyttar man fram den befintliga motorn. Och för lastbilar skulle de väl använda 4+ motorer och då räcker 258 hk utan problem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Det måste vara fel. AC motor måste det vara. Alltså inte permanentmagnet. Tror inte att de skulle kunna fixa denna prestanda och framför allt topphastighet annars.
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Jag tror det är en felskrivning - det finns ingen anledning för Tesla att införa en ny parallell motorteknik utöver den man redan använt länge för Roadster, S och X. Där skulle man i så fall kunna snacka om fördyring då det garanterat skulle kräva förändringar i både elektronik och mjukvara för styrning och övervakning av motorn.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Det blir spännande att se vad det är i verkligheten! EPA-dokumentet innehåller ju flera konstigheter så det kanske är något slags biltillverkarpraxis att skicka in skräp till myndigheterna för att konkurrenterna inte ska få någon info?
(Konstigheter: Regen on both axis, en förbrukningsmodell som är way too optimistisk, misstänkt stort batteri, permanentmagnetmotor)
(Konstigheter: Regen on both axis, en förbrukningsmodell som är way too optimistisk, misstänkt stort batteri, permanentmagnetmotor)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Jag tror iofs inte att det är en synkron/PM motor men 258hk borde väl inte vara några problem med den typen av motor, samtidigt som den får plats alltså. I-Pace ska vad jag förstå har 2 st 200hk synkron/PM motorer.apkungen skrev:Det måste vara fel. AC motor måste det vara. Alltså inte permanentmagnet. Tror inte att de skulle kunna fixa denna prestanda och framför allt topphastighet annars.
När det gäller ädla metaller så har det väl hänt en del på det området, ex:
https://cleantechnica.com/2012/01/04/re ... th-magnet/
Men frågan är om dessa är redo för massproduktion.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
JB har pratat om "ny motorteknologi för Model 3":
https://evobsession.com/tesla-cto-jb-st ... echnology/
"it’s a new battery architecture, it’s a new motor technology"
Så börjar nog luta åt andra hållet, dvs, att det är en PM/synkronmotor.
https://evobsession.com/tesla-cto-jb-st ... echnology/
"it’s a new battery architecture, it’s a new motor technology"
Så börjar nog luta åt andra hållet, dvs, att det är en PM/synkronmotor.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Precis som Tibor skriver idag så är det faktiskt inte helt ologiskt, även om det känns konstigt...
Ska isf bli intressant att se hur dom gör med en ev värsting-version oxo...
Ska isf bli intressant att se hur dom gör med en ev värsting-version oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Nu vet vi ju inte vilka metaller som Tesla använder om det nu är en PM synkron motor men denna är ingen trevlig läsning
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Earth.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Earth.html
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
För info, denna artikel har disk under annan trådXergy skrev:Nu vet vi ju inte vilka metaller som Tesla använder om det nu är en PM synkron motor men denna är ingen trevlig läsning
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Earth.html
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... start=1630 9aug.
Inkl vilka metaller som kan ingå.
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Dom här kul metallerna är ju hittade första gången där spelade in solsidan
Så det bara till att riva dom fina kvaternen och börja brytning
Så det bara till att riva dom fina kvaternen och börja brytning
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Finns det någon information om förbrukning i dokumentet? De senaste 100 milen har jag snittat 133 Wh / km i min Zoe med det lilla 23 kWh batteriet. Om Model 3 är lika effektiv (vilket den borde vara eftersom Zoe har drygt fem år på nacken nu) och får säg 75 kWh tillgängligt i batteriet (80 kWh brutto), så skulle det innebära att jag skulle ha en räckvidd på nästan 60 mil! Hmm, inte utan att jag börjar bli lite intresserad trots allt, även om den egentligen är för opraktisk för att kunna vara min enda bil…
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Nu finns det lite info om hur batterierna är uppbyggda:
https://electrek.co/2017/08/24/tesla-mo ... hitecture/
https://electrek.co/2017/08/24/tesla-mo ... hitecture/
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK
Mycket bra om än väntat att bägge batterier har samma spänning. Bonus att det är den högre spänningen av de vi normalt ser idag.Jerker skrev:Nu finns det lite info om hur batterierna är uppbyggda:
https://electrek.co/2017/08/24/tesla-mo ... hitecture/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!