Delivery Estimate

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Delivery Estimate

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag antar att det här har diskuterats i andra trådar, men jag lyckas inte hitta igen det så ni får hjälpa till att peka mig rätt isåfall :)

Om jag går in på mytesla/manage/FAQ/"You can find your estimated delivery date now here" så får jag upp bilden nedan.

Det var nästan över förväntan, med tanke på min sena bokning. Ni som bokade första dagen - vad står det för er?
3-delivery.PNG
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Delivery Estimate

Inlägg av AndreasA »

Samma
Capturet.PNG
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Delivery Estimate

Inlägg av AGCF »

Med tanke på hur många gånger min model S beräknade leverans ändrades så skall man nog inte lägga någon jättevikt vid detta. De har ju väldigt stor osäkerhet kring hur snabbt leveranserna kan öka. Om ett halvår har de mer säkra siffror skulle jag tro.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Delivery Estimate

Inlägg av rockard »

Reserverade lunchtid 31 mars

EDIT: sorry, fel bild
Capture.PNG
Senast redigerad av rockard, redigerad totalt 1 gånger.
Svart X75D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Svenssons »

I slutet av 2018 räknas produktionstakten vara 10k i veckan. På 10 veckor från slutet av oktober till december är det alltså uppåt 100k bilar som kommer att produceras. Fram till slutet av oktober så har antagligen fler än 200k bilar producerats. Inga bilar som reserverats i länder med högerstyrning lär produceras före 2019. Spelar alltså ingen större roll om man reserverade första dag eller 4 månader senare. Kommer kanske skilja en månad mellan dessa, än kortare tid för de med högerstyrning.

@rockard Misstänker att du har en Tesla eller hade en den 31/3 2016.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Delivery Estimate

Inlägg av oscfor »

Om man nu tror på 10k per vecka 2018. Jag är grymt skeptisk. Volvo har ökat sin produktion med 10% på ungefär sex år. Och har under större delen av tiden haft högre efterfrågan än produktion. Samt öppnat en ny fabrik. Att Musk skulle klara av att mer än femdubbla produktionstakten i en fabrik verkar helt otroligt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Svenssons »

oscfor skrev:
Om man nu tror på 10k per vecka 2018. Jag är grymt skeptisk. Volvo har ökat sin produktion med 10% på ungefär sex år. Och har under större delen av tiden haft högre efterfrågan än produktion. Samt öppnat en ny fabrik. Att Musk skulle klara av att mer än femdubbla produktionstakten i en fabrik verkar helt otroligt.
Vem har sagt att det bara är en fabrik? Gäller visserligen att de lyckas bygga minst en ny fabrik på dryga året men det lär inte vara någon omöjlighet.

Elon Musk har ju hela tiden pratat om att "bygga maskinen som bygger bilen" och att detta är det stora. Det har även hela tiden pratats om att bygga fler fabriker, särskilt för leveranser utanför USA vilka skall starta i slutet av 2018 då även produktionen ska ligga på 10k per vecka. Senaste kvartalsmöte var Elon rätt tydlig med att målet 10k i slutet av 2018 var mycket möjligt och troligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Delivery Estimate

Inlägg av chaffis75 »

oscfor skrev:
Om man nu tror på 10k per vecka 2018. Jag är grymt skeptisk. Volvo har ökat sin produktion med 10% på ungefär sex år. Och har under större delen av tiden haft högre efterfrågan än produktion. Samt öppnat en ny fabrik. Att Musk skulle klara av att mer än femdubbla produktionstakten i en fabrik verkar helt otroligt.
De är ju inte samma sak, Volvo har säkert ökat produktionen från den nivå de räknade med att de skulle producera i och har dimensionerat allt för, Tesla däremot har länge sagt 500 000 bilar om året och har dimensionerat för de och ska nu bara få upp takten på hjulen så att säga.
Jag tror Tesla kommer nå målet och gör de inte de så kommer de komma nära, säg 450 000 bilar om året....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Delivery Estimate

Inlägg av LarsL »

Deras fabrik har ju tidigare producerat 500 0000bilar/år så det borde ju funka även nu. Går ju inte jämnföra med Volvos ökning på befintliga fabriker, det är ju något helt annat.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Delivery Estimate

Inlägg av oscfor »

Vi får väl se.

Inget av den gamla fabriken finns kvar. Tesla har byggt om den helt. Vidare är det inte bara fabriken det handlar om, det är hela logistikkedjan med såväl underleverantörer som distributionskanaler som måste anpassas. För att inte tala om servicenätet. Det är fantastiskt smart att göra en såpass standardiserad bil med få tillval, troligtvis blir en utväg att försena specialversioner än mer. Samt vänta med introduktion på övriga marknader...

Att de får en ny fabrik i produktion under de närmsta tolv månaderna är i stort sett otänkbart. De kan öppna den men att få den att producera några verkliga volymer går inte. Den är ju inte ens påbörjad än.

Sedan ska den bygga bilar med kvalitet. Tesla har ju ryckt upp sig ordentligt, men fortfarande har alldeles får många bilar alldeles för mycket kvalitetsproblem. Det blir inte mindre jobbigt när man ska hantera folk som lagt ut 500kkr på en bil som aldrig lagt mer än hälften tidigare. De förväntar sig lyxbilsservice, men kommer endast att erbjudas standardnivå.

Volvo har i snart tre års tid haft en större orderbok än produktion och önskat höja produktionstakten, men bara klarat det stegvis.

Jag är säker på att Musk kommer att revolutionera biltillverkningen, men i vanlig ordning går inget så fort som han önskar/lovar. Någon som sett en ny browser i bilen?

Min förhoppningen är att marknaden inte dömer honom för hårt om han inte når upp till utlovade nivåer. Det vore katastrofalt för aktien. Men jag tror han kan snacka sig ur det genom att baissa förväntningarna i slutet av 2017/H12018.

Jag hoppas han lyckas, men mina år inom fordonsindustrin får mig att tvivla på att han når hela vägen. I sinom tid gör han det med allra största sannolikhet!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Feddan »

Är det någon i EU som INTE har "late 2018"?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Bjelke »

Jag har det inte..... Har iofs ingen reservation heller... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Seregon »

Gissningsvis har britterna "Early 2019" eller något dylikt.
Model S85D -15, "Voltaire"
orroz4
elbilist
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jul 2017 13:43

Re: Delivery Estimate

Inlägg av orroz4 »

Bokade igår fick oxå late 2018
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Skee »

Gjorde en order 1 Aug och då stod det early 2019 men nu late 2018.

bara jag som intelänge kan ändra vilken typ av bil jag vill ha?

"Första posten"
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Delivery Estimate

Inlägg av bullen »

Bjelke skrev:
Jag har det inte..... Har iofs ingen reservation heller... Bild
Bild
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Delivery Estimate

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tack för svaren! Då lär det iallafall inte börja dyka upp några 3:or på den svenska marknaden innan slutet på nästa år.

Min "oro" var, att om jag nu lyckas tämja min beslutsångest och köper en begagnad Model S, så skulle jag sannolikt bli lite nedslagen om det skulle gå att få tag i en Model 3 i början på nästa år. (Förutsätter då att det alltid finns någon som köper en bil och säljer direkt)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Surfaren »

oscfor skrev:
Jag är säker på att Musk kommer att revolutionera biltillverkningen, men i vanlig ordning går inget så fort som han önskar/lovar. Någon som sett en ny browser i bilen?
"Inget" var väl att ta i. Produktionen av Model 3 startade i tid, trots att det var en "impossible deadline" enligt Elon själv. För min del får han hellre fokusera på produktionen av 3:an än obetydliga mjukvaruförändringar i äldre bilar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Svenssons »

Surfaren skrev:
"Inget" var väl att ta i. Produktionen av Model 3 startade i tid, trots att det var en "impossible deadline" enligt Elon själv. För min del får han hellre fokusera på produktionen av 3:an än obetydliga mjukvaruförändringar i äldre bilar.
De flesta produktionssiffror har oftast stämt i det stora hela. Lite annorlunda med tidpunkter för nya funktioner. Han har varit väldigt tydlig med 10k/vecka någon gång under 2018.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Delivery Estimate

Inlägg av HerrNilsson »

Har 2 reservationer, bokade vid ganska olika tider men det står Late 2018 på båda.

Kod: Markera allt

RN108xxxxxx made on March 31, 2016
Late 2018

RN107xxxxxx made on May 25, 2017
Late 2018
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Skee »

När inleds leveranser internationellt?
Varje land har sin egen uppsättning lagar och bestämmelser, vilket innebär att vi i praktiken måste bygga olika bilar för olika marknader. Detta innebär att internationella leveranser av Model 3 börjar i slutet av 2018, beroende på myndighetsgodkännande, med början på marknader för vänsterstyrda bilar, följt av marknader för högerstyrda bilar 2019.
Känns som att internationella köpare får late 2018 oavsett tidpunkt för lagd order.

Men jag är ännu mer nyfiken varför jag droppa från early 2019 till late 2018 på en vecka, avbeställningar?
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Delivery Estimate

Inlägg av dhanjel »

Jag har inget datum alls, bara nedanstående. Registrerade i maj i år.
Nästa steg
Din Model 3 reserverades den 08/05/2017. Du kommer att få en inbjudan om att konfigurera den baserat på reservationsdatum. Om du har några frågor, se våra Vanliga frågor.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Delivery Estimate

Inlägg av Svenssons »

dhanjel skrev:
Jag har inget datum alls, bara nedanstående. Registrerade i maj i år.
Klicka på FAQ så kommer du till en sida med följande länk:

https://3.tesla.com/model3/delivery-estimate
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Delivery Estimate

Inlägg av _TonyV »

följde FAQ länken, fick detta.. :roll:

Verwachte levering van uw Model 3
Model 3-leveringen beginnen in de VS en zijn afhankelijk van of u werkt voor Tesla, of u al een Tesla bezit en wanneer u de reservering hebt gemaakt.
RN108422xxx gemaakt op 31 maart 2016

Eind 2018


Betyder det att jag ska hämta den i Holland? ;)
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
r_o_n
Inlägg: 22
Blev medlem: 05 nov 2016 09:57
Ort: södra Småland

Re: Delivery Estimate

Inlägg av r_o_n »

Bokade 11/8, fick "late 2018" som leveranstid.
Skriv svar