Ladd-etiquette

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Mysman »

Nja, man bör hinna färdigt mellan kl. 06-07 också, så lägg inte på senare starttid...

Tanken är att om de flesta följer dessa enkla rekommendationer så kommer det funka mycket bättre, både lokalt i ditt bostadshus och i elnätet i stort!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av gellerstam »

Mysman skrev:
Nja, man bör hinna färdigt mellan kl. 06-07 också, så lägg inte på senare starttid...
Jag sa ju inget om att inte hinna färdigt eller något om strömstyrkan. Man måste naturligtvis se till att anpassa strömstyrka och tiden så att man hinner ladda det man behöver ladda. Jag bara påvisade hur man lätt kan sprida starttiden över en hel timme i stället för att bara utnyttja en halvtimme för spridning av starttiderna. Om målet för din tabell är att sprida starttider och jämna ut lasten på elnätet. Då så ser jag bara fördelar med att sprida på hela timmen!
Tanken är att om de flesta följer dessa enkla rekommendationer så kommer det funka mycket bättre!
Funka bättre än vad? Det funkar idag ju idag, är detta ett reellt problem i dagsläget?
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Mysman »

Funkar säkert för det mesta idag. Men så fort en huvudsäkring går har man överskridigt gränsen och det händer ju ibland.

Det kommer bli värre med tiden på elnätet i stort och denna diskussion kommer upp förr eller senare.

Det bästa vore ju om man bara kunde sätta sluttid på laddningen inför avresa på morgonen, och att bilen själv anpassar strömmen till detta. Och kanske beräknar att vara färdig 30 min innan detta så kupé-värmen kan gå på innan man sätter sig i bilen.

Om 3-fas starta 00:xx eller 23:xx vid en-fas där xx beräknas fram utifrån sluttiden.

Jag förstår inte varför inte detta redan finns, men kommer säkert framöver.
Senast redigerad av Mysman, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av LarsL »

Förut låg min huvudsäkring på 16A och då kunde den lösa ut ibland. Nu ökade jag till 20A och har inga problem längre. Den monterades dit utan andra åtgärder. Jag överskred inte på något sätt någon gräns tidigare eftersom gränsen egentligen inte var 16A, långt därifrån.

Om det finns problem i ett område tex lägenhetsparkering så får problemen lösas där. Det går att installera effektvakter eller smarta timers på laddarna. Jag tror inte alls på att vad några nördar gör på ett forum spelar någon som helst roll.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Mysman »

En enkel tumregel bör vara(med runt 150Wh/km):

En-fas laddning, starta 23:xx med antal dagliga mil i Ampere upp till 10A.
1 mil/A alltså, så 6 mil ladda med 6A.

För 3-fas över 10 mil, starta 00:xx eller enl. denna tabell:
Screenshot_2017-09-02-21-28-44.png
Håller väl med om att detta är nörderi men 'the devil is in the details'... :twisted:

Bilen borde kunna fixa detta själv!
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Mysman »

Bifogar även Excel-arket så att fler nördar får tillfälle att mecka med värdena. :D

Man kan lägga in Model S eller X förbrukning, samt valfritt batteripack(tillgängligt).
Ändra mellan 3-fas och en-fas. Även sluttiden kan ändras om man vill.
Elbilsladdning.xlsx
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Tjell »

Jag laddar till 90% under natten (timpris) och ställer om till 100% medan jag äter frukost - men så gör jag bara om jag ska åka långt och vet att jag inte kommer att passera ngn SuC.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar