Ladd-etiquette

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Ladd-etiquette

Inlägg av Mysman »

Funderar en del på belastning av elnätet med elbil dels i villan, men mest generellt när elbilarna blir många.

För att få en smidig samverkan utan större förändringar i distributionsnät och likn. så måste toppeffekten för elbilsladdning ligga mellan 01:00-06:00 på natten.
Och för att hålla nere belastningen bör man inte ladda med högre ström än nödvändigt. Så helst bör man utnyttja dessa 5 timmar optimalt. Dessutom brukar dessa timmar vara billigast om man kör timpris-avtal.

Om vi utgår från en Model 3 med ung. 150Wh/km i förbukning och där genomsnittliga körsträckan är ca. 6 mil, så behövs runt 10kWh laddning per natt.
På 5h gör det runt 2kW laddeffekt, eller 3x3A trefas-laddning. Ställer man timern att starta kl. 01 så bör bilen vara laddad kl. 6 på morgonen.

Mer ström än så behövs inte. Eller om man kör en-fas så räcker 6A i 8 timmar(1,4kW), eller varför inte 7A i 7h. Lägre ström är att föredra för att minska effektuttaget och belastningen på elnätet. Så vid enfas-laddning kan rekommendationen bli 7-8h laddning från kl.23 för en genomsnittlig körsträcka på 6 mil/dag. Normalt i flerbostadshus räcker det med ett vanligt elluttag(max 10A) för att hinna med 12 mil på 8h eller tom. 20 mil på 14h.

Till detta kan man krydda på med en extra starttid efter 23 alt 01 med antal minuter motsvarande ditt eget födelsedatum, så fyller du år den 12:e så klockar du starten på din laddning till 23:12 alt. 01:12 då. Detta för att undvika att alla startar precis samtidigt.

Sammanfattningsvis.

1. Ladda från 01:xx där xx är ditt födelsedatum med 3x3A.
2. Vid minst 3x5A starta från 02:xx och bör vara klar mellan kl.05-06.
3. Om en-fas starta från 23:xx med 6A om du kör 5-8mil/dag, annars startar du 01:xx med 5A.
4. Vid längre körsträckor minimera strömmen så ändå du hinner klart mellan kl. 06-07.

Bifogar ett par enkla tabeller för att översätta starttid till den strömstyrka som behövs för att bli färdig i tid.
'Range' är din dagliga körsträcka.
Screenshot_2017-08-24-21-51-46-1.png
Som jämförelse Model S:
Screenshot_2017-08-24-21-53-59-1.png
Senast redigerad av Mysman, redigerad totalt 5 gång.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Smutt »

Men på vintern kommer ju massa ström gå på morgonen då alla slår på värmen i bilen medan den är inkopplad
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Men på vintern kommer ju massa ström gå på morgonen då alla slår på värmen i bilen medan den är inkopplad
Om man gör som mysman föreslår, dvs ställa in bilen så att den drar ganska lite ström, så gäller denna begränsning även för uppvärmningen. Bilen tar resten från batteriet. Belastningen av elnätet ökar alltså inte. Man behöver bara ladda lite längre (dvs börja lite tidigare) för att ha mer marginal i batteriet.
Dessutom har jag märkt att bilen blir varm av att bli laddad. Inte så mycket, men det är inte svinkallt i bilen iaf. Det beror väl på att batteriet blir varmt och värmen kommer underifrån in i kupén. Om man alltså ser till att ha bilen färdigladdad precis när man ska åka iväg så går det åt mindre el för själva uppvärmningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Smutt »

Jag har 22mil när det är som värst kommer inte offra en kilometer på Mysmans ide.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Henrik Torphammar »

Mysman skrev:
För att få en smidig samverkan utan större förändringar i distributionsnät och likn. så måste toppeffekten för elbilsladdning ligga mellan 01:00-06:00 på natten.
Jag tänker likadant som dig, men det måste väl vara bättre att ladda mitt på dagen! Klura lite på varför och återkom :-)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av LarsL »

Enda sättet att styra sånt här är med pengar. Det måste på något sätt bli billigare för mig att ladda vid rätt tid.
Ett sätt att få till det är om elbolaget ger mig en laddbox med egen mätare och styrning. Då kan elbolagen höja och sänka min laddning efter hur mycket energi de har tillgängligt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av 12man »

Meeen, på teslan kan ej laddningen ställas lägre än 3x5A, och det är i minsta laget om bilen står kallt, då mycket av det går åt till att värma batteriet så att det tar laddning, betala för förlustenergi är verkligen B
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Svenssons »

På vintern vill jag ha så snabb laddning som möjligt som leder till att laddningen är avslutad strax före jag ska köra. Då kommer batteripacken ha blivit varm och jag slipper att slösa batteriel på värmningen av den. 3A*3 faser är på tok för lite på vintern. Värmen kan köra på toppeffekt 12 kW har jag för mig (6+6 kW) men gör naturligtvis inte det konstant. 12kW är dock mer än 16A*3 faser och sedan vill man ha lite kräm till att ladda batteriet också.

Med solceller så blir det en annan ekvation och behoven skiljer sig åt för alla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av mgorgis »

Apropå etikett, hur gör man när man t.ex. står o laddar på en Super charger laddstation och det blir kö? får/ska man kunna fulladda innan nästa ska göra det?
Verdi

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Mysman skrev:
För att få en smidig samverkan utan större förändringar i distributionsnät och likn. så måste toppeffekten för elbilsladdning ligga mellan 01:00-06:00 på natten.
Jag tänker likadant som dig, men det måste väl vara bättre att ladda mitt på dagen! Klura lite på varför och återkom :-)

Solel? Men samtidigt behövs ju mer el på dagen också. Våra industrier drar enormt mycket.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Teslaspolen »

mgorgis skrev:
Apropå etikett, hur gör man när man t.ex. står o laddar på en Super charger laddstation och det blir kö? får/ska man kunna fulladda innan nästa ska göra det?
Ladda tills du har tillräckligt för att klara dig dit du ska (och tillbaka, om så behövs).
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Stefan T »

sen skall man titta ladd förlusterna som kan var mycket högre vid låg effekt på laddningen
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Mysman skrev:
För att få en smidig samverkan utan större förändringar i distributionsnät och likn. så måste toppeffekten för elbilsladdning ligga mellan 01:00-06:00 på natten.
Jag tänker likadant som dig, men det måste väl vara bättre att ladda mitt på dagen! Klura lite på varför och återkom :-)

Solel? Men samtidigt behövs ju mer el på dagen också. Våra industrier drar enormt mycket.
Precis! När man väl förstått att sitt bilåkande bara behöver 1.5kW under arbetstid när solen skiner så kan man ju tänka sig att investera i 1.5kW solpaneler (som kanske lämpligast sitter monterade på jobbet och inte hemma). Det är ingen orimlig kostnad och då tillför man sin egen energi under dagen. Sen förstår jag med att halva året så lyser inte solen osv.

Jag tror vi står inför lite nytänk och inte bara ställa timern för laddning till nattetid.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av 12man »

men vinternätter blåser det så inihelvete på nordsjön så att vindkraften måste trottlas, kolla bara elpriserna då neråt 1-2 öre'n, rent av negativa
ms 76132 "Eleamore"
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Mysman »

LarsL skrev:
Enda sättet att styra sånt här är med pengar. Det måste på något sätt bli billigare för mig att ladda vid rätt tid.
Har man elavtal på timpris(det har jag) så finns åtminstone ett litet incitament att fånga de billigaste elpriserna nattetid.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Mysman »

Stefan T skrev:
sen skall man titta ladd förlusterna som kan var mycket högre vid låg effekt på laddningen
Jag har lagt in 6-8% förluster i tabellerna så det tar alltså något längre tid att ladda fullt.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Mysman »

12man skrev:
Meeen, på teslan kan ej laddningen ställas lägre än 3x5A, och det är i minsta laget om bilen står kallt
Med lägst 3x5A bör man nog starta 02:xx och vara klar vid kl. 5 dvs. runt 3h vid 6 mils körsträcka.

Vi får väl se vad M3 har för alternativ. Kanske finns endast en-fas 32A för standardbatteriet? :?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av mati »

Jag vill ha möjligheten att koppla laddströmmens styrka direkt till vad mina solceller producerar, eller snarare överskottet. Elmätaren skulle kunna berätta för någon server hur mycket ström som finns över och bilen skulle i realtid kunna anpassa laddningen efter det. Det enda som krävs är att båda (elmätaren och bilen) har tillgång till internet, vilket de har, samt en central server som båda kan kommunicera med. Det kräver inga installationer hemma. Det är bara mjukvara. Varför finns inte den möjligheten? Är idén så tokig?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Mysman »

Uppdaterat öppningsposten med enklare tabeller med starttid & strömstyrka.
Screenshot_2017-08-24-21-51-46-1.png
Även med MS som jämförelse.
Screenshot_2017-08-24-21-53-59-1.png
Där alltså xx är ditt födelsedatum i minuter.
Senast redigerad av Mysman, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av gellerstam »

Om man nu ska vara så duktig och börja ladda på sprida minuter så bör man ta sitt födelse datum x2 för att sprida ut variationen över en hel timme! Så ni som är födda sent i månaden får ev. börja en timme tidigare ...

Och Ni som är födda den 31 kan ju vara kreativa.... Ta en udda minut?! ;-)
Tesla Model Y
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Mysman »

Nja, man bör hinna färdigt mellan kl. 06-07 också, så lägg inte på senare starttid...

Tanken är att om de flesta följer dessa enkla rekommendationer så kommer det funka mycket bättre, både lokalt i ditt bostadshus och i elnätet i stort!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av gellerstam »

Mysman skrev:
Nja, man bör hinna färdigt mellan kl. 06-07 också, så lägg inte på senare starttid...
Jag sa ju inget om att inte hinna färdigt eller något om strömstyrkan. Man måste naturligtvis se till att anpassa strömstyrka och tiden så att man hinner ladda det man behöver ladda. Jag bara påvisade hur man lätt kan sprida starttiden över en hel timme i stället för att bara utnyttja en halvtimme för spridning av starttiderna. Om målet för din tabell är att sprida starttider och jämna ut lasten på elnätet. Då så ser jag bara fördelar med att sprida på hela timmen!
Tanken är att om de flesta följer dessa enkla rekommendationer så kommer det funka mycket bättre!
Funka bättre än vad? Det funkar idag ju idag, är detta ett reellt problem i dagsläget?
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Mysman »

Funkar säkert för det mesta idag. Men så fort en huvudsäkring går har man överskridigt gränsen och det händer ju ibland.

Det kommer bli värre med tiden på elnätet i stort och denna diskussion kommer upp förr eller senare.

Det bästa vore ju om man bara kunde sätta sluttid på laddningen inför avresa på morgonen, och att bilen själv anpassar strömmen till detta. Och kanske beräknar att vara färdig 30 min innan detta så kupé-värmen kan gå på innan man sätter sig i bilen.

Om 3-fas starta 00:xx eller 23:xx vid en-fas där xx beräknas fram utifrån sluttiden.

Jag förstår inte varför inte detta redan finns, men kommer säkert framöver.
Senast redigerad av Mysman, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av LarsL »

Förut låg min huvudsäkring på 16A och då kunde den lösa ut ibland. Nu ökade jag till 20A och har inga problem längre. Den monterades dit utan andra åtgärder. Jag överskred inte på något sätt någon gräns tidigare eftersom gränsen egentligen inte var 16A, långt därifrån.

Om det finns problem i ett område tex lägenhetsparkering så får problemen lösas där. Det går att installera effektvakter eller smarta timers på laddarna. Jag tror inte alls på att vad några nördar gör på ett forum spelar någon som helst roll.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ladd-etiquette

Inlägg av Mysman »

En enkel tumregel bör vara(med runt 150Wh/km):

En-fas laddning, starta 23:xx med antal dagliga mil i Ampere upp till 10A.
1 mil/A alltså, så 6 mil ladda med 6A.

För 3-fas över 10 mil, starta 00:xx eller enl. denna tabell:
Screenshot_2017-09-02-21-28-44.png
Håller väl med om att detta är nörderi men 'the devil is in the details'... :twisted:

Bilen borde kunna fixa detta själv!
Skriv svar