Dörrarna

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Claes Schumann
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 okt 2015 11:45

Dörrarna

Inlägg av Claes Schumann »

Någon mer än jag som har erfarenhet av bilar utan dörrkarmar, för det är väl det som gäller på Model 3!?
Min erfarenhet är iaf att det är både coolt och snyggt men under den svenska vintern händer det ibland att rutorna fastnar så att dörrar inte går att stänga.
Eller har Tesla tänkt på det också?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Dörrarna

Inlägg av 12man »

Om de har tänkt vet inte jag iallafall, men kan konstatera att de misslyckats, dvs rutan fryser fast mot nedre listen där rutan går ner i dörren, användningsområde 2 för ett övertrasserat kreditkort, nr 1 är för att öppna laddluckan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Dörrarna

Inlägg av Mats »

Rejäl förvärmning av cupén minskar frysningsproblemen något om det inte är för kallt
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dörrarna

Inlägg av Tjell »

Värmepaketet borde innehålla uppvärmning av nedre rutlisten. Jag har redan skrivit till Tesla om det. Om fler gör så så kanske något händer?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Dörrarna

Inlägg av janni »

Är väl ingen skillnad mot andra bilar som har detta?

Haft både A5 och S5 innan och hade problem en gång under de 6 åren.
Hade lagt sig ett lager med blötsnö över bilen som sedan fryst så hela bilen var en isbit =)

Men iaf på den gick det att öppna dörren även om inte fönstret åkte ner, tanken är väl främst att det ska blir tätare när fönstret åker upp en bit efter att man stängt dörren.

X:en har också detta (dåligt minne men har inte S:en det med?) men nu har jag garage så sällan ett problem.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dörrarna

Inlägg av Bjelke »

Går inte fönstret ner så tar det i kromlisten :(
och samma sak när man stänger (vilket kan bli med mer kraft)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dörrarna

Inlägg av NiklasTesla »

Jepp! Rutan låser sig lite (åker ej ner helt då motorn till rutan ej orkar) när det är kallt/isigt ute men dörren öppnar/stänger sig ändå & rutan håller tätt.

Hade bilen 4vintrar utan problem så jag är ej orolig för fönstrena på modell 3.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Dörrarna

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har tyvärr inte lika positiv upplevelse av karmlösa dörrar. De två vintrar jag hade min förra S så frös de fast flera gånger. Den värsta gången (snöstorm i Funäsdalen och -32) så ringde jag Tesla och de sa att jag skulle ställa bilen i varmgarage. Lite svårt när man inte kommer in i bilen...
Detta kommer att bli min första vinter med min nya S, byggd i mars i år, så min förhoppning är att de har löst problemet med fastfrusna dörrar bättre på den.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 969
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Dörrarna

Inlägg av Toja »

Jag har inte haft några problem.
Jag fick en vätska att stryka på gummilisterna av Rosengrens lackkonservering


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Dörrarna

Inlägg av MangeT »

ovelundkvist skrev:
Jag har tyvärr inte lika positiv upplevelse av karmlösa dörrar. De två vintrar jag hade min förra S så frös de fast flera gånger. Den värsta gången (snöstorm i Funäsdalen och -32) så ringde jag Tesla och de sa att jag skulle ställa bilen i varmgarage. Lite svårt när man inte kommer in i bilen...
Detta kommer att bli min första vinter med min nya S, byggd i mars i år, så min förhoppning är att de har löst problemet med fastfrusna dörrar bättre på den.
Får väl klättra in genom bakluckan. :lol:
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Dörrarna

Inlägg av mahulkp »

Claes Schumann skrev:
Någon mer än jag som har erfarenhet av bilar utan dörrkarmar, för det är väl det som gäller på Model 3!?
Min erfarenhet är iaf att det är både coolt och snyggt men under den svenska vintern händer det ibland att rutorna fastnar så att dörrar inte går att stänga.
Eller har Tesla tänkt på det också?
Smörj listerna med ett silikonstift innan det blir kallt så funkar det hur bra som helst. Dessutom är det smidigt att förvärma bilen med appen. Har inte haft några problem under mina tre vintrar med Tesla.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Dörrarna

Inlägg av Tjell »

Nja, silikon kan sätta sig i lacken och vara till besvär vid tvätt, gissar jag (jmf med erfarenheter från elektronikindustrin). Jag skulle nog välja något snällare smörj, kanske paraffin? Det använder jag till fräs- och hyvelbord...

Sedan ska det ju inte smeta av sig på rutan heller!

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Dörrarna

Inlägg av EnTraktor »

2 Teslor under totalt 3 vintrar och inga problem med fönstrena.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Dörrarna

Inlägg av mahulkp »

Tjell skrev:
Nja, silikon kan sätta sig i lacken och vara till besvär vid tvätt, gissar jag (jmf med erfarenheter från elektronikindustrin). Jag skulle nog välja något snällare smörj, kanske paraffin? Det använder jag till fräs- och hyvelbord...

Sedan ska det ju inte smeta av sig på rutan heller!

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Har aldrig haft några problem med de silikonstift som säljs just för det ändamålet. De smetar inte varken på rutor eller lacken utan löser bara uppgiften på ett mycket smidigt och bra sätt. Sen kan man ju alltid experimentera och kladda med egna grejor men min bil är iaf inget hyvelbord Bild
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar