Dörrarna
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 02 okt 2015 11:45
Dörrarna
Någon mer än jag som har erfarenhet av bilar utan dörrkarmar, för det är väl det som gäller på Model 3!?
Min erfarenhet är iaf att det är både coolt och snyggt men under den svenska vintern händer det ibland att rutorna fastnar så att dörrar inte går att stänga.
Eller har Tesla tänkt på det också?
Min erfarenhet är iaf att det är både coolt och snyggt men under den svenska vintern händer det ibland att rutorna fastnar så att dörrar inte går att stänga.
Eller har Tesla tänkt på det också?
Re: Dörrarna
Om de har tänkt vet inte jag iallafall, men kan konstatera att de misslyckats, dvs rutan fryser fast mot nedre listen där rutan går ner i dörren, användningsområde 2 för ett övertrasserat kreditkort, nr 1 är för att öppna laddluckan
ms 76132 "Eleamore"
Re: Dörrarna
Rejäl förvärmning av cupén minskar frysningsproblemen något om det inte är för kallt
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Dörrarna
Värmepaketet borde innehålla uppvärmning av nedre rutlisten. Jag har redan skrivit till Tesla om det. Om fler gör så så kanske något händer?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Dörrarna
Är väl ingen skillnad mot andra bilar som har detta?
Haft både A5 och S5 innan och hade problem en gång under de 6 åren.
Hade lagt sig ett lager med blötsnö över bilen som sedan fryst så hela bilen var en isbit =)
Men iaf på den gick det att öppna dörren även om inte fönstret åkte ner, tanken är väl främst att det ska blir tätare när fönstret åker upp en bit efter att man stängt dörren.
X:en har också detta (dåligt minne men har inte S:en det med?) men nu har jag garage så sällan ett problem.
Haft både A5 och S5 innan och hade problem en gång under de 6 åren.
Hade lagt sig ett lager med blötsnö över bilen som sedan fryst så hela bilen var en isbit =)
Men iaf på den gick det att öppna dörren även om inte fönstret åkte ner, tanken är väl främst att det ska blir tätare när fönstret åker upp en bit efter att man stängt dörren.
X:en har också detta (dåligt minne men har inte S:en det med?) men nu har jag garage så sällan ett problem.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dörrarna
Går inte fönstret ner så tar det i kromlisten
och samma sak när man stänger (vilket kan bli med mer kraft)
och samma sak när man stänger (vilket kan bli med mer kraft)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Dörrarna
Jepp! Rutan låser sig lite (åker ej ner helt då motorn till rutan ej orkar) när det är kallt/isigt ute men dörren öppnar/stänger sig ändå & rutan håller tätt.
Hade bilen 4vintrar utan problem så jag är ej orolig för fönstrena på modell 3.
Hade bilen 4vintrar utan problem så jag är ej orolig för fönstrena på modell 3.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Dörrarna
Jag har tyvärr inte lika positiv upplevelse av karmlösa dörrar. De två vintrar jag hade min förra S så frös de fast flera gånger. Den värsta gången (snöstorm i Funäsdalen och -32) så ringde jag Tesla och de sa att jag skulle ställa bilen i varmgarage. Lite svårt när man inte kommer in i bilen...
Detta kommer att bli min första vinter med min nya S, byggd i mars i år, så min förhoppning är att de har löst problemet med fastfrusna dörrar bättre på den.
Detta kommer att bli min första vinter med min nya S, byggd i mars i år, så min förhoppning är att de har löst problemet med fastfrusna dörrar bättre på den.
Re: Dörrarna
Jag har inte haft några problem.
Jag fick en vätska att stryka på gummilisterna av Rosengrens lackkonservering
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jag fick en vätska att stryka på gummilisterna av Rosengrens lackkonservering
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Dörrarna
Får väl klättra in genom bakluckan.ovelundkvist skrev:Jag har tyvärr inte lika positiv upplevelse av karmlösa dörrar. De två vintrar jag hade min förra S så frös de fast flera gånger. Den värsta gången (snöstorm i Funäsdalen och -32) så ringde jag Tesla och de sa att jag skulle ställa bilen i varmgarage. Lite svårt när man inte kommer in i bilen...
Detta kommer att bli min första vinter med min nya S, byggd i mars i år, så min förhoppning är att de har löst problemet med fastfrusna dörrar bättre på den.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Dörrarna
Smörj listerna med ett silikonstift innan det blir kallt så funkar det hur bra som helst. Dessutom är det smidigt att förvärma bilen med appen. Har inte haft några problem under mina tre vintrar med Tesla.Claes Schumann skrev:Någon mer än jag som har erfarenhet av bilar utan dörrkarmar, för det är väl det som gäller på Model 3!?
Min erfarenhet är iaf att det är både coolt och snyggt men under den svenska vintern händer det ibland att rutorna fastnar så att dörrar inte går att stänga.
Eller har Tesla tänkt på det också?
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Dörrarna
Nja, silikon kan sätta sig i lacken och vara till besvär vid tvätt, gissar jag (jmf med erfarenheter från elektronikindustrin). Jag skulle nog välja något snällare smörj, kanske paraffin? Det använder jag till fräs- och hyvelbord...
Sedan ska det ju inte smeta av sig på rutan heller!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sedan ska det ju inte smeta av sig på rutan heller!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Dörrarna
2 Teslor under totalt 3 vintrar och inga problem med fönstrena.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Dörrarna
Har aldrig haft några problem med de silikonstift som säljs just för det ändamålet. De smetar inte varken på rutor eller lacken utan löser bara uppgiften på ett mycket smidigt och bra sätt. Sen kan man ju alltid experimentera och kladda med egna grejor men min bil är iaf inget hyvelbordTjell skrev:Nja, silikon kan sätta sig i lacken och vara till besvär vid tvätt, gissar jag (jmf med erfarenheter från elektronikindustrin). Jag skulle nog välja något snällare smörj, kanske paraffin? Det använder jag till fräs- och hyvelbord...
Sedan ska det ju inte smeta av sig på rutan heller!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor