Materialmixen i model 3
Moderator: Redaktion
Re: Materialmixen i model 3
Någon ide att göra en dinitrol Behandling?
http://www.dinitrolcenter.se/Dinitrol_PLUS
DINITROL® PLUS
Specialanpassad rostskyddsbehandling för relativt nya bilar.
DINITROL® PLUS rostskyddsbehandling är specialanpassad för relativt nya bilar och görs bäst innan rosten har fått fäste på allvar. Rostskyddsbehandlingen är individuellt utformad för varje bilmodell. Det säkerställer att varje bil rostskyddsbehandlas på rätt sätt och varnar bland annat för känslig elektronik så att den inte skadas.
Den kompletterar upp rostskyddet på din bil till minst den nivå alla bilar borde ha för att klara Sveriges hårda klimat - ett av världens mest korrosiva!
Du får ett Certifikat, din bil kommer in i ett rostskyddsprogram och kallas till kontroll och kompletterande rostskyddsbehandling inom 24 till 36 månader.
DINITROL® PLUS rostskyddsbehandling kostar från 3.925 kronor beroende på bilmodell (ca-pris lokala variationer kan förekomma).
http://www.dinitrolcenter.se/Dinitrol_PLUS
DINITROL® PLUS
Specialanpassad rostskyddsbehandling för relativt nya bilar.
DINITROL® PLUS rostskyddsbehandling är specialanpassad för relativt nya bilar och görs bäst innan rosten har fått fäste på allvar. Rostskyddsbehandlingen är individuellt utformad för varje bilmodell. Det säkerställer att varje bil rostskyddsbehandlas på rätt sätt och varnar bland annat för känslig elektronik så att den inte skadas.
Den kompletterar upp rostskyddet på din bil till minst den nivå alla bilar borde ha för att klara Sveriges hårda klimat - ett av världens mest korrosiva!
Du får ett Certifikat, din bil kommer in i ett rostskyddsprogram och kallas till kontroll och kompletterande rostskyddsbehandling inom 24 till 36 månader.
DINITROL® PLUS rostskyddsbehandling kostar från 3.925 kronor beroende på bilmodell (ca-pris lokala variationer kan förekomma).
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Re: Materialmixen i model 3
Har för mig att man tappar garrantin på teslorna om man rostskyddsbehandlar
Re: Materialmixen i model 3
Jag utgår i vanlig ordning från att en tilläggsbehandling för 7-8000 är väl investerade pengar för att hålla bilen rostfri. Så länge garantiförlusten bara gäller tillverkarens rostskyddsgaranti - som i de flesta fall är värdelös - spelar det ingen roll då den firma jag anlitar ger en egen garanti som jag däremot litar på.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Materialmixen i model 3
]
Jag har däremot sett en hel del korroderade flygplan. (De finns en anledning till att de inte saltar landningsbanor)Delta skrev:... Vem har sett en rostig ölburk?
Re: Materialmixen i model 3
Precis. Man glömmer ofta att rostskyddsgarantin gäller bara för genomrostning, och då har det gått väldigt långt! Så de åtgärdar ju inget om man bara fått ytrost (eller ens gravrost) och bubblor under lacken.StefL skrev:Jag utgår i vanlig ordning från att en tilläggsbehandling för 7-8000 är väl investerade pengar för att hålla bilen rostfri. Så länge garantiförlusten bara gäller tillverkarens rostskyddsgaranti - som i de flesta fall är värdelös - spelar det ingen roll då den firma jag anlitar ger en egen garanti som jag däremot litar på.
Som hustruns Kia som nu är 4 år. Den har 3 år kvar av sin rostskyddsgaranti och inte sjutton finns det nåt på den som skulle riskera hinna rosta igenom inom de närmaste 3 åren. Så om man vill behålla och vårda en bil många fler år så ska man nog kosta på den en rostskyddsbehandling.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Materialmixen i model 3
Tack Jerker förresten!
Den här tråden är rena porren för en konstruktör!
Den här tråden är rena porren för en konstruktör!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Materialmixen i model 3
Äsch, jag bara surfar för mycket på Internet med sökorden "porr" och "Tesla", och plötsligt händer det!Bjelke skrev:Tack Jerker förresten!
Den här tråden är rena porren för en konstruktör!
Re: Materialmixen i model 3
Sidospår förvisso, men jag har då fått rost på två olika nya bilar och fått det åtgärdat på garantin (tillverkaren = VW & Hyundai). Blir nyfiken på hur många här som bekostat ett extra rostskydd?Jerker skrev:Precis. Man glömmer ofta att rostskyddsgarantin gäller bara för genomrostning, och då har det gått väldigt långt! Så de åtgärdar ju inget om man bara fått ytrost (eller ens gravrost) och bubblor under lacken.
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
Re: Materialmixen i model 3
Är du säker på att det är rostskyddsgarantin som åberopats eller är det helt enkelt nybils- eller vagnskadegarantin som trätt in? Fick jag lacksläpp och/eller synlig rost på en ny bil inom nybilsgarantins tid skulle jag hävda fabrikationsfel och då skulle det rimligen vara nybilsgarantin som gällde och inte rostskyddsgarantin.Old_O skrev:Sidospår förvisso, men jag har då fått rost på två olika nya bilar och fått det åtgärdat på garantin (tillverkaren = VW & Hyundai). Blir nyfiken på hur många här som bekostat ett extra rostskydd?
Jag tilläggsbehandlade min Octavia när jag köpte den ett år gammal med 2700 mil på mätaren. Det innebar två dagars behandling då den fick alla skydd undertill demonterade, tvättades grundligt och sedan fick dels slitskydd utvändigt och även vaxbehandling i balkar och hålrum. Kostade runt 8000 om jag minns rätt. Hade den sedan inne på bättring av slitskyddet två gånger med ett par års mellanrum till en kostnad på ett par tusen varje gång, innan jag i vintras när jag haft bilen drygt fem år och den gått 15.000 mil blev erbjuden en rostbesiktning av firman som gjort jobbet (Rostskyddsmetoder som även rostskyddsbesiktar bilar åt Vi Bilägare). Jag var med vid besiktningen och kunde konstatera att min bil var fullständigt rostfri undertill och (fick se via fiberoptik) i balkar och hålrum. Det enda som fanns var lite ytrost på avgassystemet som inte tilläggsbehandlats.
Det verkligt intressanta var att på lyften intill stod Vi Bilägares fyra år gamla Mazda 6 med 10.000 mil på mätaren som var inne på rostbesiktning inför försäljning. Jag fick titta under den med och det var ingen vacker syn (den var inte tilläggsbehandlad). Synlig ytrost på stora delar av underredet och rejäla angrepp på krockbalkarna - som döljs av stötfångare av plast. Besiktningsmannens omdöme var att även om det inte var någon fara på taket än så fanns det definitiv risk att krocksäkerheten påverkas ordentligt på några års sikt - utan att det syns om man inte tittar underifrån pga plasten.
Efter besiktningen erbjöds jag en kompletterande behandling av min bil för ca 5000 som bättrade både slitskydd och hålrumsbehandling (som torkar med tiden). Det kändes värt varenda krona när jag sett hur den tidigare behandlingen fungerat. Visst - VAG och Mazda kan ha olika bra grundskydd och min bil står i varmgarage, men att se att bilen är fullkomligt fri från rost efter fem Stockholmsvintrar är ändå en väldig trygghet.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Materialmixen i model 3
Jag ska definitivt överväga det!StefL skrev:Är du säker på att det är rostskyddsgarantin som åberopats eller är det helt enkelt nybils- eller vagnskadegarantin som trätt in? Fick jag lacksläpp och/eller synlig rost på en ny bil inom nybilsgarantins tid skulle jag hävda fabrikationsfel och då skulle det rimligen vara nybilsgarantin som gällde och inte rostskyddsgarantin.Old_O skrev:Sidospår förvisso, men jag har då fått rost på två olika nya bilar och fått det åtgärdat på garantin (tillverkaren = VW & Hyundai). Blir nyfiken på hur många här som bekostat ett extra rostskydd?
Jag tilläggsbehandlade min Octavia när jag köpte den ett år gammal med 2700 mil på mätaren. Det innebar två dagars behandling då den fick alla skydd undertill demonterade, tvättades grundligt och sedan fick dels slitskydd utvändigt och även vaxbehandling i balkar och hålrum. Kostade runt 8000 om jag minns rätt. Hade den sedan inne på bättring av slitskyddet två gånger med ett par års mellanrum till en kostnad på ett par tusen varje gång, innan jag i vintras när jag haft bilen drygt fem år och den gått 15.000 mil blev erbjuden en rostbesiktning av firman som gjort jobbet (Rostskyddsmetoder som även rostskyddsbesiktar bilar åt Vi Bilägare). Jag var med vid besiktningen och kunde konstatera att min bil var fullständigt rostfri undertill och (fick se via fiberoptik) i balkar och hålrum. Det enda som fanns var lite ytrost på avgassystemet som inte tilläggsbehandlats.
Det verkligt intressanta var att på lyften intill stod Vi Bilägares fyra år gamla Mazda 6 med 10.000 mil på mätaren som var inne på rostbesiktning inför försäljning. Jag fick titta under den med och det var ingen vacker syn (den var inte tilläggsbehandlad). Synlig ytrost på stora delar av underredet och rejäla angrepp på krockbalkarna - som döljs av stötfångare av plast. Besiktningsmannens omdöme var att även om det inte var någon fara på taket än så fanns det definitiv risk att krocksäkerheten påverkas ordentligt på några års sikt - utan att det syns om man inte tittar underifrån pga plasten.
Efter besiktningen erbjöds jag en kompletterande behandling av min bil för ca 5000 som bättrade både slitskydd och hålrumsbehandling (som torkar med tiden). Det kändes värt varenda krona när jag sett hur den tidigare behandlingen fungerat. Visst - VAG och Mazda kan ha olika bra grundskydd och min bil står i varmgarage, men att se att bilen är fullkomligt fri från rost efter fem Stockholmsvintrar är ändå en väldig trygghet.
Re: Materialmixen i model 3
Är lite fundersam över hur mixen stål och aluminium kommer fungera ihop med saltvatten i Model 3. Här ser man mixen på video:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Materialmixen i model 3
Oaktat model s eller 3 så skulle jag alla dagar göra en dinitrolbehandling. Frågade faktiskt om detta och tesla sa att det inte påverkar garanti men att det inte behövs. Men våra salta vägar och att faktiskt länkarmar med mera är i stålplåt. Aluminium gillar inte saltvatten heller så det kändes helrätt.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Materialmixen i model 3
Jag hoppas bara de sköter material separeringar på rätt sätt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Materialmixen i model 3
Ja det är ju riktigt viktigt, om inte så får man ju galvaniska strömmar och korrosion....e5m1r skrev:Jag hoppas bara de sköter material separeringar på rätt sätt
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Materialmixen i model 3
Det är ju samma i S och X. Du har ju "aldrig" skruvar i aluminium tex. Samma i alla bilar där man blandar aluminium och stål friskt i diverse olika delar.Hedman skrev:Ja det är ju riktigt viktigt, om inte så får man ju galvaniska strömmar och korrosion....e5m1r skrev:Jag hoppas bara de sköter material separeringar på rätt sätt
Sen kan man undra hur plåtarna(alu och stål) är behandlade. Får jag gissa så handlar det om galvad, (anoljad) stålplåt i kombination med aluzink. Dessutom är utsatta delar ytbehandlade med vad jag förmodar ett silan-försteg innan lackering.
Det är antagligen inte bara rå stålplåt och rå aluplåt som är pressade ihop. Men visst, vi får hoppas de vat vad de gör för det är bokstavligt talat en hel vetenskap att ytbehandla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!