Laddning.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
B737QC
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 jul 2017 07:52

Laddning.

Inlägg av B737QC »

Kan jag ladda med min typ 2 kontakt i en CCS kontakt.

CCS (Combined Charging System) är den Europeiska motsvarigheten till CHAdeMO och kontakten används vid snabbladdning med likström. CCS stöttas av Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen. Kontakten är viktmässigt lättare och enkel att hantera.
Övre delen av kontakten är en Type 2 kontakt och samma uttag kan både användas för växelströms laddning eller snabbladdning.

Så står det när jag kollar.
Stämmer det??
Senast redigerad av B737QC, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddning.

Inlägg av HelectriC »

Kort svar, nej, det går inte.
Den lite längre är att Tesla inte kan ladda DC via CCS utan bara via SuC eller Chademo (med adapter). AC kan laddas via typ 2, men det kommer ingen AC från CCS.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Laddning.

Inlägg av Tars »

Hoppas en ccs adapter kommer snart. Även om ccs inte finns överallt, så är det bra att vara förberedd.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Laddning.

Inlägg av Kalle »

Det fins en chans att CCS kommer till model 3. De verkar finnas plats för det med den stora laddluckan, och i europa skulle de bli bakotkompatibla med super charger. Vore dumt att inte göra att de funkar då.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Laddning.

Inlägg av Jerker »

En CCS-hona i bilen kan ta emot både AC och DC. Alltså, du kan sätta in antingen en typ2 eller en CCS i samma kontakt i bilen. Det är det som är det smarta med CCS. Eftersom Teslas uttag i de europeiska bilarna är kompatibelt med typ2 så är steget inte långt till att bygga ut den till en CCS i model 3.

En bil med Chademo, som Leaf, har ytterligare ett uttag för AC, ett typ1.
Nissan_LEAF_Charge_Port.jpg
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning.

Inlägg av Svenssons »

En annan sak som talar för CCS på Model 3 förutom att laddluckan gjorts tillräckligt stor är att Tesla blivit medlem i CharIn, organisationen som styr över standarden.

http://www.charinev.org
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddning.

Inlägg av NiklasTesla »

Hastighet vid hemmaladdning...

Rätta mig gärna om jag har fel men säg att jag laddar hemma eller på köpcentrum med vanlig typ 2 laddning eller trefas blir hastigheten följande:

Standard battery model 3 (240v*32A)= 7,68kw?

Long range battery model 3 (240v*40A)= 9,6kw?

Är inte standardladdaren på model s snabbare?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning.

Inlägg av Svenssons »

NiklasTesla skrev:
Hastighet vid hemmaladdning...

Rätta mig gärna om jag har fel men säg att jag laddar hemma eller på köpcentrum med vanlig typ 2 laddning eller trefas blir hastigheten följande:

Standard battery model 3 (240v*32A)= 7,68kw?

Long range battery model 3 (240v*40A)= 9,6kw?

Är inte standardladdaren på model s snabbare?
Det är laddaren i bilen som styr vad du får för effekt. Vad för laddare som kommer till Model 3 vet vi inte ännu men troligen samma laddare som i Model S, dvs 11kW (230V*16A*3 faser). Det kommer antagligen inte skilja mellan de olika batteripacken men kan skilja på tillvalspaket. Kommer den utökade laddaren till Model 3 också så kommer den vara på 16,5 kW (230V*24A*3 faser). Siffrorna ovan verkar vara för USA, du får i princip aldrig 40A hemma här i Sverige och kan ytterst sällan dra 32A även ifall huvudsäkringen skulle mot förmodan vara på 32A.

Med dagens UMC (Universal Mobile Connector, laddboxen som följer med bilen) så går det inte ladda snabbare än 11kW. För att ladda snabbare krävs Wall Connector eller annan laddbox som klarar av mer än 16A trefas.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddning.

Inlägg av vigge50 »

NiklasTesla skrev:
Hastighet vid hemmaladdning...

Rätta mig gärna om jag har fel men säg att jag laddar hemma eller på köpcentrum med vanlig typ 2 laddning eller trefas blir hastigheten följande:

Standard battery model 3 (240v*32A)= 7,68kw?

Long range battery model 3 (240v*40A)= 9,6kw?

Är inte standardladdaren på model s snabbare?
40A laddaren var tidigare standard i Model S och Model X så här i europa så borde de motsvara 3-fas 16A. Om de har en mindre med de mindre batteriet är det synd men vi får vänta tills vi får svenska specifikationer innan vi vet. Vem vet, Tesla kanske ändrar produktionen så att 40A är standard för båda innan den når europa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning.

Inlägg av LarsL »

Om Tesla fortsätter trenden så kommer standard vara 11kW medan premiumpaketet blir 16kW. Målet är naturligtvis att ingen ska köpa en standard Model 3.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddning.

Inlägg av NiklasTesla »

Det låter klart bättre! :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddning.

Inlägg av Gustafsson »

Lite mer komplicerat med släpvagn dock
IMG_1374.PNG
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar