Ska man bli orolig?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
port513
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 okt 2014 08:06
Ort: Staffanstorp

Ska man bli orolig?

Inlägg av port513 »

Med tanke på att Kronofogden jagar Tesla för 110 ärenden, är Tesla Sverige på väg att hamna i trubbel?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ska man bli orolig?

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Ska man bli orolig?

Inlägg av mgorgis »

Orolig för Tesla eller dig själv? :D

Sverige är ju kända för att sätta käpp i hjulen för allt som är bra, t.ex. bestraffa arbetsamma människor med extra skatter, börja beskatta egentillverkad solel m.m. men jag tror inte att bara kronofogden skulle sätta slutet för Tesla :D
Verdi

Re: Ska man bli orolig?

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Orolig för Tesla eller dig själv? :D

Sverige är ju kända för att sätta käpp i hjulen för allt som är bra, t.ex. bestraffa arbetsamma människor med extra skatter, börja beskatta egentillverkad solel m.m. men jag tror inte att bara kronofogden skulle sätta slutet för Tesla :D
Sätta käppar i hjulen? Det är väl Tesla själva som gör det i så fall som inte betalar sina räkningar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ska man bli orolig?

Inlägg av HelectriC »

mgorgis skrev:
Orolig för Tesla eller dig själv? :D

Sverige är ju kända för att sätta käpp i hjulen för allt som är bra, t.ex. bestraffa arbetsamma människor med extra skatter, börja beskatta egentillverkad solel m.m. men jag tror inte att bara kronofogden skulle sätta slutet för Tesla :D
Du tycker alltså att myndigheterna sätter käppar i hjulet på företag som INTE betalar sina räkningar? Tja, så kan man ju också se på det :? Märklig inställning!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Ska man bli orolig?

Inlägg av mgorgis »

Jag menar inte att det är ok att inte betala sina räkningar förstås men att man samtidigt ska inte alltid behöva ta till extrema handlingar, som t.ex. att försätta ett företag i konkurs eller liknande...men va vet jag, jag kanske har udda inställning :?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ska man bli orolig?

Inlägg av HelectriC »

mgorgis skrev:
Jag menar inte att det är ok att inte betala sina räkningar förstås men att man samtidigt ska inte alltid behöva ta till extrema handlingar, som t.ex. att försätta ett företag i konkurs eller liknande...men va vet jag, jag kanske har udda inställning :?
Fast det är väl inte direkt första steget att försätta ett företag i konkurs, det går ju några vändor om man säger så innan det är dags för konkurs. I de flesta fall så går det ju inte så långt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ska man bli orolig?

Inlägg av bylund »

Även de som vill ha väldigt liten stat brukar vilja ha saker som polis, kronofogde och domstolar. Om staten inte ser till att kontrakt efterlevs blir det väldigt svårt för personer och företag att ingå avtal, om man inte också har muskler att se till att motparten lever upp till sin del av överenskommelsen.

Att dra någon till Kronofogden är ju just detta, att se till att motparten lever upp till sin del av avtalet, t ex att betala för utförda tjänster. Jag kan verkligen inte se något extremt i det beteendet. Det extrema är att hamna i en situation där man blir dragen till Kronofogden (förutsatt att man inte blir okynnesdragen dit såklart).

PS. Sedan vill jag protestera mot clickbaitrubriken som inte säger något om innehållet. DS.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Ska man bli orolig?

Inlägg av Simon »

bylund skrev:
PS. Sedan vill jag protestera mot clickbaitrubriken som inte säger något om innehållet. DS.
QFT
Skriv svar