Model 3 får luftfjädring

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Model 3 får luftfjädring

Inlägg av Surfaren »


Elon skrev:
In about six months or so. Linked to dual motor config.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 får luftfjädring

Inlägg av vigge50 »

Luftfjädring var en förutsättning för krok på Model X, hoppet lever :)
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Model 3 får luftfjädring

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tidsangivelsen lät osäker, även från att komma från Elon. :)
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 får luftfjädring

Inlägg av Nicke Nyfiken »

vigge50 skrev:
Luftfjädring var en förutsättning för krok på Model X, hoppet lever :)
Hoppas verkligen inte att luftfjädring blir en förutsättning för att kunna få dragkrok på Model 3. Jag har inget som helst behov av luftfjädring och det skulle bara göra att tillvalet dragkrok blir orealistiskt dyrt.

Blir nog en avbeställning för min del om det inte går att få dragkrok utan luftfjädring. Eller att de gör en helt annan prissättning på treans luftfjädring.
Model Y P
Model S P
Model S P
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 får luftfjädring

Inlägg av Henrik Torphammar »

Det finns som bekant dragkrok till bilar med spiralfjädring, även med bladfjädrar. Det är antagligen vanligare med dragkrok utan fyrhjulsdrift och luftfjädring än med. Det finns även dragkrok till bilar som även utan släp är väldigt slöa samt framhjulsdrivna. Elbilen är enligt många bättre på många sätt, bland annat map antispin osv. Att man då måste välja till luftfjädring eller dubbla motorer för dragkrok är inget annat än ett fult sätt att tjäna pengar på.

Som part 2 så är reglerna kring dragkrok enklare idag, ingen reg-bes behövs. När Model 3 väl finns och infästningen finns att titta på så kommer eftermarknadskrokar som går att montera på bilen lagligt. Så för mig som är tekniskt praktisk av mig så är det ett ickeproblem oavsett faktiskt.

https://www.bilprovningen.se/kundservic ... gkrok.html
Undantag
Om ett fordonet uppfyller nedanstående kriterier behöver inte dragkroken besiktas.

• Kopplingsanordningen (dragkula) är EU-typgodkänd och monterad på en EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lastbil (maxvikt 3 500 kg), avsedd för montering på fordonet samt att uppgifterna om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i vägtrafikregistret.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model 3 får luftfjädring

Inlägg av danni »

Kopplingen till luftfjädring är ju säkert för att de vill ha nivåreglering när man har nåt kopplat, vilket i sin tur säkert har att göra med stabilitetssystem och säkerhet. Sen vet vi ju alla att det är mycket möjligt att ha dragkrok på bilar utan luftfjädring...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 får luftfjädring

Inlägg av Smutt »

Ju mer jag kör min Tesla ju mer tänker jag att luftfjädring är bra vissa fartgupp är så idiotiskt byggda med en puckel på mitten så hur långsamt man än kör så skrapar det i lösningen blir att köra med 2hjul på puckeln, men på vissa ställen har dom trottoar kanter på båda sidor så 3 gånger varje månad saknar jag luftfjädring, trösten är att man kan laga fälgarna flera gånger för 27000kr :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 får luftfjädring

Inlägg av Jerker »

Jag har fruktat det ett tag, att dragkroken endast ska gå att få tillsammans med 4-hjulsdrift och luftfjädring.

Inte bra.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 får luftfjädring

Inlägg av Limbster »

Låter riktigt bra, bor på landet med grusvägar och små skogsvägar, med 14 cm markfrigång kommer det bli mycket skrap. Vi får hoppas på fortsatt försvagad dollar nu :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 får luftfjädring

Inlägg av LarsL »

Vad Tesla bör inse är att de inte kan ta lika mycket betalt för tillbehör på M3 som de gör på MS. När de nu tar bort RWD från MS så öppnar det för billigare AWD på M3 iofs eftersom det inte finns något att jämföra med.
Skriv svar