Auto Motor testar Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Auto Motor testar Model 3

Inlägg av Bod »

I numret som kommer ut den 7 september skallet tydligen vara en test av Modell 3.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Auto Motor testar Model 3

Inlägg av Bod »

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Auto Motor testar Model 3

Inlägg av Wilson »

Såå konstig "provkörning". Varför skulle just Bengt Dieden som författat artikeln fått tillgång till bilen som alla journalister slåss om att få köra. Om det var en av hans tyska kollegor på systertidningen som författat brukar AMS vara öppna med det, och redovisa vilken av de svenska redaktörerna som stått för översättningen.

Det finns egentligen ingen beskrivning av omständigheterna kring provkörningen. Inga bilder annat än pressbilder. Inga speciellt insiktsfulla detaljer som inte gått att frambringa genom att studera det som redan presenterats på nyhetssajter, forum eller av Tesla själva. Faktiskt inget alls som tyder på att författaren varit i närheten av bilen öht.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Auto Motor testar Model 3

Inlägg av bylund »

Kan ligga något i det. Rätt tydlig skillnad i formulering från Bods länk ovan. Passiv form på Model 3, d v s oklart vem som provkört.
Nya Tesla Model 3 provkörd. Så bra är den lilla "billiga" Teslan.
Senare är de tydliga med att det är de som provkört andra bilar.
Vi provkör BMW 2-serie, Hyundai Ioniq Plug-In, Mercedes X-klass och Porsche Panamera Turbo S E-hybrid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Auto Motor testar Model 3

Inlägg av Pontus »

Wilson skrev:
Såå konstig "provkörning". Varför skulle just Bengt Dieden som författat artikeln fått tillgång till bilen som alla journalister slåss om att få köra. Om det var en av hans tyska kollegor på systertidningen som författat brukar AMS vara öppna med det, och redovisa vilken av de svenska redaktörerna som stått för översättningen.

Det finns egentligen ingen beskrivning av omständigheterna kring provkörningen. Inga bilder annat än pressbilder. Inga speciellt insiktsfulla detaljer som inte gått att frambringa genom att studera det som redan presenterats på nyhetssajter, forum eller av Tesla själva. Faktiskt inget alls som tyder på att författaren varit i närheten av bilen öht.
Dvs för 39kr får man inte veta någonting nytt om man hängt här ett tag?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Auto Motor testar Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Några amerikanska tidningar fick ju testköra innan release-eventet, de kan ha köpt in en av de artiklarna och översatt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Auto Motor testar Model 3

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Några amerikanska tidningar fick ju testköra innan release-eventet, de kan ha köpt in en av de artiklarna och översatt.
...en månad senare...
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Auto Motor testar Model 3

Inlägg av Smutt »

Rea?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Auto Motor testar Model 3

Inlägg av Jerker »

Smutt skrev:
Rea?
:D Kan mycket möjligt vara så!
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Auto Motor testar Model 3

Inlägg av Wilson »

Pontus skrev:
Wilson skrev:
Såå konstig "provkörning". Varför skulle just Bengt Dieden som författat artikeln fått tillgång till bilen som alla journalister slåss om att få köra. Om det var en av hans tyska kollegor på systertidningen som författat brukar AMS vara öppna med det, och redovisa vilken av de svenska redaktörerna som stått för översättningen.

Det finns egentligen ingen beskrivning av omständigheterna kring provkörningen. Inga bilder annat än pressbilder. Inga speciellt insiktsfulla detaljer som inte gått att frambringa genom att studera det som redan presenterats på nyhetssajter, forum eller av Tesla själva. Faktiskt inget alls som tyder på att författaren varit i närheten av bilen öht.
Dvs för 39kr får man inte veta någonting nytt om man hängt här ett tag?
Precis så. Själv är jag ju prenumerant, så tillgången till artikeln fick jag liksom på köpet. Och för tydlighets skull är jag den första att beklaga om jag har fel när jag antyder att författaren inte har kört bilen. Då har så klart inget fel begåtts. Däremot är det i så fall en bedrövligt dåligt skriven artikel, och en missad chans att göra något vettigt av årets scoop för AMS. Kanske borde vi i Teslasekten bjuda in honom för att mjölka fram mer information. Han är väl ändå den enda(?) svensk som fått köra bilen än. Eller så är det som Tibor föreslår. Att artikeln är inköpt och översatt. I så fall borde det vara tydligt. Nu står Bengt Dieden som författare och artikeln är skriven i jag-form.

Jag skulle gärna dela med mig av skärmdumpar från artikeln, men gissar att jag bryter mot en och annan regel.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Auto Motor testar Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Svenska AMS, mestmotor och vad dem nu heter är bara ute efter pengar. Den ägs av egmont som köpte upp motorforumet Yatzy. Det forumet var väldigt atkivt för när getaway stockholm var på tapeten. Egmont döpte om och lyckades döda forumet på rekordtid. AMS gör tester som är ganska tvivelaktiga, drar märkliga slutsatser och är allmänt opålitliga. Jag hoppas därför ingen köper tidningen med testet eftersom det med största sannolikhet inte är ett test utan något forumlerat utifrån goolgingar.

meramotor/mestmotor är skojare.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Auto Motor testar Model 3

Inlägg av Wilson »

Tog kontakt med Alrik Söderlind på AMS, som lovade bot och bättring och förklarade att det rör sig om en missad hänvisning till originalartikeln, som alltså är inköpt och översatt. Det var precis som Tibor föreslog alltså.

Nu när man vet hur det ligger till är det lättare att ta texten för vad den är, en beskrivning av bilen och några snabba körintryck från en kort provtur. Som sådan gör artikeln ett bättre jobb, även om inget är nytt för oss som hänger här. Kul iaf att bilen var omtyckt och faktiskt blev belönad med 5 stjärnor. Att traditionell motormedia rapporterar sakligt om elektrifiering av bilar är inte alltid självklart, men här måste jag säga att AMS/Recharge sticker ut som den svenska motortidning med störst ambitioner att omfamna omvandlingen. Sånt underlättar när gemene man skall omvändas till elbilism.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Auto Motor testar Model 3

Inlägg av Jocce »

Henrik Torphammar skrev:
Svenska AMS, mestmotor och vad dem nu heter är bara ute efter pengar. Den ägs av egmont som köpte upp motorforumet Yatzy. Det forumet var väldigt atkivt för när getaway stockholm var på tapeten. Egmont döpte om och lyckades döda forumet på rekordtid. AMS gör tester som är ganska tvivelaktiga, drar märkliga slutsatser och är allmänt opålitliga. Jag hoppas därför ingen köper tidningen med testet eftersom det med största sannolikhet inte är ett test utan något forumlerat utifrån goolgingar.

meramotor/mestmotor är skojare.

Jag hyllar inte Egmont eller AMS/Meramotor på något sätt men att hävda att dom dödade Zatzy är att ta i.

Det hade redan innan dess börjat falla ganska ordentligt (som de flesta forum gjort de senaste ~5 åren) innan dess.

Sen kan jag absolut hålla med om att Egmont kunde skött siten bättre efter övertagandet, men jag tror personligen att dom köpte det med lite för stor tro på Forum-användandet och vad som krävs för att saker skall rulla vidare...


/Jocce
(Eller Jocce81 på Zatzy ;) )
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar