För dig är det kanske inte värt det, men vi gör olika val. För väldigt många är även det lilla batteriet onödigt stort för 99 % av de vanliga resorna.LarsL skrev:Nästan lite fossil försommar i de senaste inläggen. Kör 50 mil utan paus, hyra fossilbil osv... räckviddsångest brukar sånt kallas.
Till 99% av de vanliga resorna klarar man dig fin fint med det lilla batteriet. Inte är det värt 100000kr för resor som sker en eller två gånger per år. Då lägger jag hellre pengarna på stolsvärme (premium) och autopilot.
Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
För de flesta är det förmodligen inte värt det pga att de är så få resor som ett större batteri gör någon skillnad. Men pga räckviddsångest så kommer många välja det stora batteriet ändå.Niklas Z skrev:För dig är det kanske inte värt det, men vi gör olika val. För väldigt många är även det lilla batteriet onödigt stort för 99 % av de vanliga resorna.LarsL skrev:Nästan lite fossil försommar i de senaste inläggen. Kör 50 mil utan paus, hyra fossilbil osv... räckviddsångest brukar sånt kallas.
Till 99% av de vanliga resorna klarar man dig fin fint med det lilla batteriet. Inte är det värt 100000kr för resor som sker en eller två gånger per år. Då lägger jag hellre pengarna på stolsvärme (premium) och autopilot.
Om jag väljer det stora batteriet så är det för att jag vill ha en räckvidd på 12-15 mil med en släppkärra efter.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Om man är det minsta tveksam och planerar att behålla bilen ett tag, välj stora batteriet. Det är det enda viktiga att lägga pengarna på i det läget.
I princip allt annat kan man ju fixa i efterhand, t.o.m premiuminredning kommer ju till skroten rätt snart.
I princip allt annat kan man ju fixa i efterhand, t.o.m premiuminredning kommer ju till skroten rätt snart.
Model S P85DL+
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Nu räknade du väl lite pessimistiskt eller? Arboga - Gävle är ca 20 mil (som ofta mellan SuC) och om du då kör någorlunda lagligt så kommer du att behöva ca 30 kWh för den resan vilket är ungefär 60% av max. Med lite marginal så kan du alltså ladda 75% och känna dig trygg även om det börjar regna. Du kanske räknade med förbrukning som på din Model S???Smutt skrev:Många SUC är märkta Max 45min som Arboga om man kommer med tomt batteri till Arboga och ska till Gävle så måste man ladda det lilla batteriet 100% men det kommer ta 1,5timme så om det skulle va kö måste man köa 2gånger tror skilsmässan närmar sig då för många par
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Ja min S60 tar en full laddning för den resan sommartid, vinter? Tror vi kommer ha många gnäll trådar på det här forumet pga felköp för litet batterilator skrev:Nu räknade du väl lite pessimistiskt eller? Arboga - Gävle är ca 20 mil (som ofta mellan SuC) och om du då kör någorlunda lagligt så kommer du att behöva ca 30 kWh för den resan vilket är ungefär 60% av max. Med lite marginal så kan du alltså ladda 75% och känna dig trygg även om det börjar regna. Du kanske räknade med förbrukning som på din Model S???Smutt skrev:Många SUC är märkta Max 45min som Arboga om man kommer med tomt batteri till Arboga och ska till Gävle så måste man ladda det lilla batteriet 100% men det kommer ta 1,5timme så om det skulle va kö måste man köa 2gånger tror skilsmässan närmar sig då för många par
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Petimetern i mig måste påpeka att skillnaden var 50% i början också, 50 vs 75.Jerker skrev:Jag står och väger väldigt mycket för och emot storleken på batteriet. En tanke jag har är att ha den här bilen länge. Med tanke på att man får räkna med en 20% degradering på lång sikt så ska bilen också ha en tillfredsställande räckvidd även då. På ett 50 kWh har man alltså 40 kWh kvar och på ett 75 har man 60. Alltså 50% mer än på det lilla batteriet. I början är skillnaden 30%.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Fint första inlägg.dali skrev:Petimetern i mig måste påpeka att skillnaden var 50% i början också, 50 vs 75.Jerker skrev:Jag står och väger väldigt mycket för och emot storleken på batteriet. En tanke jag har är att ha den här bilen länge. Med tanke på att man får räkna med en 20% degradering på lång sikt så ska bilen också ha en tillfredsställande räckvidd även då. På ett 50 kWh har man alltså 40 kWh kvar och på ett 75 har man 60. Alltså 50% mer än på det lilla batteriet. I början är skillnaden 30%.
Välkommen!
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Helt sant! Jag fick hjärnsläpp och tänkte att det var 15 kWh skillnad, inte 25. Och jag borde ha insett att om två batterier degraderas procentuellt lika mycket är också den relativa skillnaden lika stor både före och efter...dali skrev:Petimetern i mig måste påpeka att skillnaden var 50% i början också, 50 vs 75.Jerker skrev:Jag står och väger väldigt mycket för och emot storleken på batteriet. En tanke jag har är att ha den här bilen länge. Med tanke på att man får räkna med en 20% degradering på lång sikt så ska bilen också ha en tillfredsställande räckvidd även då. På ett 50 kWh har man alltså 40 kWh kvar och på ett 75 har man 60. Alltså 50% mer än på det lilla batteriet. I början är skillnaden 30%.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Tack, det tog ett år men nu är det avklarat.Nicke Nyfiken skrev:Fint första inlägg.
Välkommen!
Det kan hända den bäste.Jerker skrev:Helt sant! Jag fick hjärnsläpp och tänkte att det var 15 kWh skillnad, inte 25. Och jag borde ha insett att om två batterier degraderas procentuellt lika mycket är också den relativa skillnaden lika stor både före och efter...
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Nå, det gjorde det ju inte den här gången, men visst!dali skrev:Tack, det tog ett år men nu är det avklarat.Nicke Nyfiken skrev:Fint första inlägg.
Välkommen!
Det kan hända den bäste.Jerker skrev:Helt sant! Jag fick hjärnsläpp och tänkte att det var 15 kWh skillnad, inte 25. Och jag borde ha insett att om två batterier degraderas procentuellt lika mycket är också den relativa skillnaden lika stor både före och efter...