Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
Nästan lite fossil försommar i de senaste inläggen. Kör 50 mil utan paus, hyra fossilbil osv... räckviddsångest brukar sånt kallas.

Till 99% av de vanliga resorna klarar man dig fin fint med det lilla batteriet. Inte är det värt 100000kr för resor som sker en eller två gånger per år. Då lägger jag hellre pengarna på stolsvärme (premium) och autopilot.
För dig är det kanske inte värt det, men vi gör olika val. För väldigt många är även det lilla batteriet onödigt stort för 99 % av de vanliga resorna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra

Inlägg av LarsL »

Niklas Z skrev:
LarsL skrev:
Nästan lite fossil försommar i de senaste inläggen. Kör 50 mil utan paus, hyra fossilbil osv... räckviddsångest brukar sånt kallas.

Till 99% av de vanliga resorna klarar man dig fin fint med det lilla batteriet. Inte är det värt 100000kr för resor som sker en eller två gånger per år. Då lägger jag hellre pengarna på stolsvärme (premium) och autopilot.
För dig är det kanske inte värt det, men vi gör olika val. För väldigt många är även det lilla batteriet onödigt stort för 99 % av de vanliga resorna.
För de flesta är det förmodligen inte värt det pga att de är så få resor som ett större batteri gör någon skillnad. Men pga räckviddsångest så kommer många välja det stora batteriet ändå.

Om jag väljer det stora batteriet så är det för att jag vill ha en räckvidd på 12-15 mil med en släppkärra efter.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra

Inlägg av mans71 »

Om man är det minsta tveksam och planerar att behålla bilen ett tag, välj stora batteriet. Det är det enda viktiga att lägga pengarna på i det läget.

I princip allt annat kan man ju fixa i efterhand, t.o.m premiuminredning kommer ju till skroten rätt snart.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra

Inlägg av lator »

Smutt skrev:
Många SUC är märkta Max 45min som Arboga om man kommer med tomt batteri till Arboga och ska till Gävle så måste man ladda det lilla batteriet 100% men det kommer ta 1,5timme så om det skulle va kö måste man köa 2gånger :roll: tror skilsmässan närmar sig då för många par :lol:
Nu räknade du väl lite pessimistiskt eller? Arboga - Gävle är ca 20 mil (som ofta mellan SuC) och om du då kör någorlunda lagligt så kommer du att behöva ca 30 kWh för den resan vilket är ungefär 60% av max. Med lite marginal så kan du alltså ladda 75% och känna dig trygg även om det börjar regna. Du kanske räknade med förbrukning som på din Model S???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra

Inlägg av Smutt »

lator skrev:
Smutt skrev:
Många SUC är märkta Max 45min som Arboga om man kommer med tomt batteri till Arboga och ska till Gävle så måste man ladda det lilla batteriet 100% men det kommer ta 1,5timme så om det skulle va kö måste man köa 2gånger :roll: tror skilsmässan närmar sig då för många par :lol:
Nu räknade du väl lite pessimistiskt eller? Arboga - Gävle är ca 20 mil (som ofta mellan SuC) och om du då kör någorlunda lagligt så kommer du att behöva ca 30 kWh för den resan vilket är ungefär 60% av max. Med lite marginal så kan du alltså ladda 75% och känna dig trygg även om det börjar regna. Du kanske räknade med förbrukning som på din Model S???
Ja min S60 tar en full laddning för den resan sommartid, vinter? Tror vi kommer ha många gnäll trådar på det här forumet pga felköp för litet batteri
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
dali
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 jul 2016 19:31

Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra

Inlägg av dali »

Jerker skrev:
Jag står och väger väldigt mycket för och emot storleken på batteriet. En tanke jag har är att ha den här bilen länge. Med tanke på att man får räkna med en 20% degradering på lång sikt så ska bilen också ha en tillfredsställande räckvidd även då. På ett 50 kWh har man alltså 40 kWh kvar och på ett 75 har man 60. Alltså 50% mer än på det lilla batteriet. I början är skillnaden 30%.
Petimetern i mig måste påpeka att skillnaden var 50% i början också, 50 vs 75.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra

Inlägg av Nicke Nyfiken »

dali skrev:
Jerker skrev:
Jag står och väger väldigt mycket för och emot storleken på batteriet. En tanke jag har är att ha den här bilen länge. Med tanke på att man får räkna med en 20% degradering på lång sikt så ska bilen också ha en tillfredsställande räckvidd även då. På ett 50 kWh har man alltså 40 kWh kvar och på ett 75 har man 60. Alltså 50% mer än på det lilla batteriet. I början är skillnaden 30%.
Petimetern i mig måste påpeka att skillnaden var 50% i början också, 50 vs 75.
Fint första inlägg. :lol:

Välkommen!
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra

Inlägg av Jerker »

dali skrev:
Jerker skrev:
Jag står och väger väldigt mycket för och emot storleken på batteriet. En tanke jag har är att ha den här bilen länge. Med tanke på att man får räkna med en 20% degradering på lång sikt så ska bilen också ha en tillfredsställande räckvidd även då. På ett 50 kWh har man alltså 40 kWh kvar och på ett 75 har man 60. Alltså 50% mer än på det lilla batteriet. I början är skillnaden 30%.
Petimetern i mig måste påpeka att skillnaden var 50% i början också, 50 vs 75.
:D Helt sant! Jag fick hjärnsläpp och tänkte att det var 15 kWh skillnad, inte 25. Och jag borde ha insett att om två batterier degraderas procentuellt lika mycket är också den relativa skillnaden lika stor både före och efter... :oops:
dali
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 jul 2016 19:31

Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra

Inlägg av dali »

Nicke Nyfiken skrev:
Fint första inlägg. :lol:

Välkommen!
Tack, det tog ett år men nu är det avklarat. :)
Jerker skrev:
:D Helt sant! Jag fick hjärnsläpp och tänkte att det var 15 kWh skillnad, inte 25. Och jag borde ha insett att om två batterier degraderas procentuellt lika mycket är också den relativa skillnaden lika stor både före och efter... :oops:
Det kan hända den bäste. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra

Inlägg av Jerker »

dali skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fint första inlägg. :lol:

Välkommen!
Tack, det tog ett år men nu är det avklarat. :)
Jerker skrev:
:D Helt sant! Jag fick hjärnsläpp och tänkte att det var 15 kWh skillnad, inte 25. Och jag borde ha insett att om två batterier degraderas procentuellt lika mycket är också den relativa skillnaden lika stor både före och efter... :oops:
Det kan hända den bäste. :)
Nå, det gjorde det ju inte den här gången, men visst! ;)
Skriv svar