Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Ju mer info som kommer ut så tycker jag själv att Model 3 som basversion ca50kwh batteri verkar grymt vettig till skillnad från ca 75kwh batteriet.
Om vi börjar med dom största nackdelarna
*Kortare räckvidd.
*Den är lite lånsammare accelerationsmässigt.
*Lägre laddhastighet.
Största fördelarna
*Pris... Bilen i basutförande med rådande USD/SEK kurs & 60000 i premie lär bli ganska billig för vad man får prestandamässigt.
*Lägre effekt... Den lägre effekten lär medföra billigare försäkringspremie & 0-100 på ca 5,7sek är ändå tillräckligt.Teslas egna nya märkesförsäkring verkar nu även ha effekt med vid beräkning av premie.
* Laddhastighet... Har läst att man ibland vid supercharging ändå inte kommer upp i maximal laddhastighet vid Teslas större batteripack pga fel vid vissa superchargers samt att Tesla nu kommer börja bygga flera suerchargers med dedikerad hastighet på 72kw. Varför det känns än mindre värt att betala extra för högre laddhastighet. Kan vara så att den strypta hastigheten även gör så att batteridegraderingen blir långsammare.
*Paus... Efter ca 20-30mils körning brukar jag redan idag med dieselbil tycka att det är dags för en bensträckare så känns skönt att kunna klämma två flugor i en smäll & ladda samtidigt.
*Laddinfrastruktur... Åker aldrig Längre norrut än till Umeå så redan idag är laddinfrastrukturen med superchargers på plats men det byggs ut mer & mer så även med kall vinter lite högre hastighet & batteridegradering så ser jag inte att räckvidd kommer bli något problem om några år.
*Körmönster... Släp kör jag bara korta sträckor till tippen så inget behov av stort batteripaket där heller.
Någon annan som tänker i liknande banor? För mig är fördelarna med lilla batteriet fler än att betala för det större.
Om vi börjar med dom största nackdelarna
*Kortare räckvidd.
*Den är lite lånsammare accelerationsmässigt.
*Lägre laddhastighet.
Största fördelarna
*Pris... Bilen i basutförande med rådande USD/SEK kurs & 60000 i premie lär bli ganska billig för vad man får prestandamässigt.
*Lägre effekt... Den lägre effekten lär medföra billigare försäkringspremie & 0-100 på ca 5,7sek är ändå tillräckligt.Teslas egna nya märkesförsäkring verkar nu även ha effekt med vid beräkning av premie.
* Laddhastighet... Har läst att man ibland vid supercharging ändå inte kommer upp i maximal laddhastighet vid Teslas större batteripack pga fel vid vissa superchargers samt att Tesla nu kommer börja bygga flera suerchargers med dedikerad hastighet på 72kw. Varför det känns än mindre värt att betala extra för högre laddhastighet. Kan vara så att den strypta hastigheten även gör så att batteridegraderingen blir långsammare.
*Paus... Efter ca 20-30mils körning brukar jag redan idag med dieselbil tycka att det är dags för en bensträckare så känns skönt att kunna klämma två flugor i en smäll & ladda samtidigt.
*Laddinfrastruktur... Åker aldrig Längre norrut än till Umeå så redan idag är laddinfrastrukturen med superchargers på plats men det byggs ut mer & mer så även med kall vinter lite högre hastighet & batteridegradering så ser jag inte att räckvidd kommer bli något problem om några år.
*Körmönster... Släp kör jag bara korta sträckor till tippen så inget behov av stort batteripaket där heller.
Någon annan som tänker i liknande banor? För mig är fördelarna med lilla batteriet fler än att betala för det större.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Tycker inte man ska sätta upp täta stopp som en fördel. Täta stopp kan du göra ändå. Att bli tvingad till täta SuC-stopp är inte så kul för man får ju inte välja var man ska stanna. Man blir lite låst. Jag fick känna på hur det var i somras med den där sabla takboxen som förstörde allt vad räckvidd hette.
Ser väldigt mycket bättre ut för vår del framöver då de flesta nya SuC ligger bra till för våra standardrutter. Kommer framförallt få fler alternativ söderut längs E4.
Ser väldigt mycket bättre ut för vår del framöver då de flesta nya SuC ligger bra till för våra standardrutter. Kommer framförallt få fler alternativ söderut längs E4.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Jag står och väger väldigt mycket för och emot storleken på batteriet. En tanke jag har är att ha den här bilen länge. Med tanke på att man får räkna med en 20% degradering på lång sikt så ska bilen också ha en tillfredsställande räckvidd även då. På ett 50 kWh har man alltså 40 kWh kvar och på ett 75 har man 60. Alltså 50% mer än på det lilla batteriet. I början är skillnaden 30%.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Jo jag tänker precis som dig...
Kan lägga till att jag kollade på en för oss typisk Europa resa ner till Österrike, om man inte räknar några nattstopp alls (vilket vi dock troligen gör) så blev de bara 1 laddning mer på resan dock något längre laddtid vid respektive stopp så man ibland måste upp i de där området då laddhastigheten går ner kraftigt..
Jag är helt inne på standard batteriet då vinsten för oss är för liten med Longrange batteriet, lägger detta hellre på något annat kul (speciellt då jag är privat köpare).
Kan lägga till att jag kollade på en för oss typisk Europa resa ner till Österrike, om man inte räknar några nattstopp alls (vilket vi dock troligen gör) så blev de bara 1 laddning mer på resan dock något längre laddtid vid respektive stopp så man ibland måste upp i de där området då laddhastigheten går ner kraftigt..
Jag är helt inne på standard batteriet då vinsten för oss är för liten med Longrange batteriet, lägger detta hellre på något annat kul (speciellt då jag är privat köpare).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Håller helt med. Att stanna kan man alltid göra om man vill. För övrigt skulle jag inte köpa en bil som gör att jag känner ett behov av att stanna var 20-30 mil, för då är komforten för dålig. Däremot kan jag gärna stanna på ett trevligt eller sevärt ställe, men då är det andra faktorer som gör att jag stannar.Verdi skrev:Tycker inte man ska sätta upp täta stopp som en fördel. Täta stopp kan du göra ändå. Att bli tvingad till täta SuC-stopp är inte så kul för man får ju inte välja var man ska stanna. Man blir lite låst. Jag fick känna på hur det var i somras med den där sabla takboxen som förstörde allt vad räckvidd hette.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Intressant, jag har testat standardmodellen med lite olika körvägar på Abetterrouteplanner, och börjat få räckviddsångest redan nu . Med en pessimistisk beräkning på +20% extra energiåtgång för vinterkörning så räcker inte standard range långt (och så blir det väl ytterligare +10-20% för takräcke precis som med ICE?) . De extra laddtiderna strör salt i såren på detta. Familjen brukar åka non-stop 40-50mil så stopp efter 20 mil skulle känns onödigt.
Om long range modellen används på Abetterrouteplanner så blir skillnaden stor - färre stopp, kortare laddtider. För min del går det från plågsamt (standard) till helt ok (long range). Med long range skulle vi tex kunna åka direkt från jobbet till landstället utan att ladda hemma först.
Är long range värt 100'kr? - nästan tror jag.
Om long range modellen används på Abetterrouteplanner så blir skillnaden stor - färre stopp, kortare laddtider. För min del går det från plågsamt (standard) till helt ok (long range). Med long range skulle vi tex kunna åka direkt från jobbet till landstället utan att ladda hemma först.
Är long range värt 100'kr? - nästan tror jag.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Absolut inte värt 100 000kr extra för den längre räckvidden.
Enda anledningen att välja longrange varianten är om man vill dra släp.
Enda anledningen att välja longrange varianten är om man vill dra släp.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Model 3 blir min första nya bil någonsin i livet. Då tänker jag inte snåla då jag räknar med att köra den minst 20000 mil innan jag byter. Jag vill ha friheten att köra som idag (med de uppenbara begränsningarna). Hänga på husvagn, check. Takbox, check. Ta en sväng förbi laddnätverket utan att känna ångest, check.
Naturligtvis måste var och en ställa samma frågor; hur ser behovet ut för mig? Jag vet hur vårt behov ser ut och jag vill undanröja så många tveksamheter som möjligt.
Med annat körmönster skulle jag säkert inte heller tveka på det mindre batteriet.
Naturligtvis måste var och en ställa samma frågor; hur ser behovet ut för mig? Jag vet hur vårt behov ser ut och jag vill undanröja så många tveksamheter som möjligt.
Med annat körmönster skulle jag säkert inte heller tveka på det mindre batteriet.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Som i diskuterar förut så kanske man inte behöver fundera över vilken storlek på batteri man vill ha. Kanske måste man ha det stora för att få drag...LarsL skrev:Absolut inte värt 100 000kr extra för den längre räckvidden.
Enda anledningen att välja longrange varianten är om man vill dra släp.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Jag tycker basversionen räcker bra. Ska man köra långt kan man ju ta sin Model X
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
För dig kanske.LarsL skrev:Absolut inte värt 100 000kr extra för den längre räckvidden.
Enda anledningen att välja longrange varianten är om man vill dra släp.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Jag laddar min Tesla 50% varje dag det räcker för mina normala körningar. 50% motsvaras av ca 35kWh på min bil som är en 85 från 2014. Jag kan lätt säga att för en pendlarbil med ca 15-20mil per dag är en M3 50 mer än tillräckligt. Jag känner att 50kWh räcker hur bra som helst. Skulle jag inte haft en S också hade jag nog valt det större batteriet. Mellan lödde och toftaholm är det nog på vippen med 50kWh som inte är fullt, om man håller 10plus.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Jo, men har man lärt sig hantera 30kWh batteri så blir 50kWh lite lyx.Verdi skrev:För dig kanske.LarsL skrev:Absolut inte värt 100 000kr extra för den längre räckvidden.
Enda anledningen att välja longrange varianten är om man vill dra släp.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Frågan är vad "kostnaden" egentligen blir om du betalar 100 000kr extra för den längre räckvidden.LarsL skrev:Absolut inte värt 100 000kr extra för den längre räckvidden.
Enda anledningen att välja longrange varianten är om man vill dra släp.
Du får ju mer billig laddning med dig hemifrån, kan köra rakare väg på grund av mindre omvägar för laddning, mindre laddning på dyra laddstolpar, kanske ger än besparing på 20 000kr.
Färre stop gör att du handlar mindre i butiken bredvid stolpen. Säg 10gr x 10år x 50kr = 5000kr
Högre andrahandsvärde, säg 20 000kr.
Vad mer kan man tänka sig att man "sparar" på att köpa det större batteriet?
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Tid. (Pga laddhastighet på SuC och man kan starta med mer kräm hemifrån)Hammar skrev:Vad mer kan man tänka sig att man "sparar" på att köpa det större batteriet?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Tycker basversionen redan från start varit överlägsen sett till "bang for the buck". Tesla är smarta som tar ut hög marginal ur de första bilarna som säljs, men personer jag inte sugen på att bjuda på ca 70% marginal på batteriuppgraderingen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Hyra av ICE bil. För min den skulle jag vilja ha extra lång räckvidd 3-4 ggr per år, varav ca 1-2 ggr en vecka vardera. Det blir väl 10'-15'kr per år i bilhyra + några tusen i bensinkostnad. I ärlighetens namn så skulle det nog enkelt gå att bytlåna en ICE istället och bara lägga några tusenlappar på bensin (vem vill inte byta ICE mot Tesla för en vecka?).Hammar skrev:Vad mer kan man tänka sig att man "sparar" på att köpa det större batteriet?
Senast redigerad av martin3, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Många SUC är märkta Max 45min som Arboga om man kommer med tomt batteri till Arboga och ska till Gävle så måste man ladda det lilla batteriet 100% men det kommer ta 1,5timme så om det skulle va kö måste man köa 2gånger tror skilsmässan närmar sig då för många par
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Nästan lite fossil försommar i de senaste inläggen. Kör 50 mil utan paus, hyra fossilbil osv... räckviddsångest brukar sånt kallas.
Till 99% av de vanliga resorna klarar man dig fin fint med det lilla batteriet. Inte är det värt 100000kr för resor som sker en eller två gånger per år. Då lägger jag hellre pengarna på stolsvärme (premium) och autopilot.
Till 99% av de vanliga resorna klarar man dig fin fint med det lilla batteriet. Inte är det värt 100000kr för resor som sker en eller två gånger per år. Då lägger jag hellre pengarna på stolsvärme (premium) och autopilot.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Men ekonomisk blir den och jag ska köpa en men planerar inte att ladda den på SUC mer en nån enstaka gång pga den ska bli vår andra bil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
För dig är det kanske inte värt det, men vi gör olika val. För väldigt många är även det lilla batteriet onödigt stort för 99 % av de vanliga resorna.LarsL skrev:Nästan lite fossil försommar i de senaste inläggen. Kör 50 mil utan paus, hyra fossilbil osv... räckviddsångest brukar sånt kallas.
Till 99% av de vanliga resorna klarar man dig fin fint med det lilla batteriet. Inte är det värt 100000kr för resor som sker en eller två gånger per år. Då lägger jag hellre pengarna på stolsvärme (premium) och autopilot.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
För de flesta är det förmodligen inte värt det pga att de är så få resor som ett större batteri gör någon skillnad. Men pga räckviddsångest så kommer många välja det stora batteriet ändå.Niklas Z skrev:För dig är det kanske inte värt det, men vi gör olika val. För väldigt många är även det lilla batteriet onödigt stort för 99 % av de vanliga resorna.LarsL skrev:Nästan lite fossil försommar i de senaste inläggen. Kör 50 mil utan paus, hyra fossilbil osv... räckviddsångest brukar sånt kallas.
Till 99% av de vanliga resorna klarar man dig fin fint med det lilla batteriet. Inte är det värt 100000kr för resor som sker en eller två gånger per år. Då lägger jag hellre pengarna på stolsvärme (premium) och autopilot.
Om jag väljer det stora batteriet så är det för att jag vill ha en räckvidd på 12-15 mil med en släppkärra efter.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Om man är det minsta tveksam och planerar att behålla bilen ett tag, välj stora batteriet. Det är det enda viktiga att lägga pengarna på i det läget.
I princip allt annat kan man ju fixa i efterhand, t.o.m premiuminredning kommer ju till skroten rätt snart.
I princip allt annat kan man ju fixa i efterhand, t.o.m premiuminredning kommer ju till skroten rätt snart.
Model S P85DL+
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Nu räknade du väl lite pessimistiskt eller? Arboga - Gävle är ca 20 mil (som ofta mellan SuC) och om du då kör någorlunda lagligt så kommer du att behöva ca 30 kWh för den resan vilket är ungefär 60% av max. Med lite marginal så kan du alltså ladda 75% och känna dig trygg även om det börjar regna. Du kanske räknade med förbrukning som på din Model S???Smutt skrev:Många SUC är märkta Max 45min som Arboga om man kommer med tomt batteri till Arboga och ska till Gävle så måste man ladda det lilla batteriet 100% men det kommer ta 1,5timme så om det skulle va kö måste man köa 2gånger tror skilsmässan närmar sig då för många par
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Ja min S60 tar en full laddning för den resan sommartid, vinter? Tror vi kommer ha många gnäll trådar på det här forumet pga felköp för litet batterilator skrev:Nu räknade du väl lite pessimistiskt eller? Arboga - Gävle är ca 20 mil (som ofta mellan SuC) och om du då kör någorlunda lagligt så kommer du att behöva ca 30 kWh för den resan vilket är ungefär 60% av max. Med lite marginal så kan du alltså ladda 75% och känna dig trygg även om det börjar regna. Du kanske räknade med förbrukning som på din Model S???Smutt skrev:Många SUC är märkta Max 45min som Arboga om man kommer med tomt batteri till Arboga och ska till Gävle så måste man ladda det lilla batteriet 100% men det kommer ta 1,5timme så om det skulle va kö måste man köa 2gånger tror skilsmässan närmar sig då för många par
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd