Aeros hjulsidor gör model 3 tystare?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Aeros hjulsidor gör model 3 tystare?

Inlägg av Jerker »

Om hjulsidorna på Aerofäljarna minskar luftmotståndet borde dessutom ljudet från bilen minska. Jag hörde ett radioprogram för många år sedan som handlade om vad det är som skapar ljuden från bilar när de kör i högre hastigheter. Man sa att mönster och text på däcksidorna genererade mycket mer ljud än man kunde tro. Om de gjordes släta skulle det inte låta lika mycket från en bil på landsvägskörning.

Då måste det väl vara det samma med Aeros hjulsidor, eller hur? Men detta pratar man inte så mycket om. "Jag har bott vid en landsväg..." ...eller rättare sagt vid en motorväg, under ett antal år. Då kunde man konstatera att personbilars motorer hörs det inte särskilt mycket ifrån utan det var däckljudet. Så om man kunde minska även detta kraftigt skulle mycket varit vunnet. Lastbilar kan låta fruktansvärt mycket men det är motorn, särskilt när den få jobba hårt i en uppförsbacke. Det ljudet försvinner när de blir elektrifierade.

Att ljudförstöringen minskar är ju en av de stora vinsterna med elektrifieringen, men man har hittills bara pekat på ljudet från motorn. Nästa steg kanske blir hjulen?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Aeros hjulsidor gör model 3 tystare?

Inlägg av Limbster »

Varje gång jag joggar i stan och hör någon bil som låter väldigt mycket och vänder mig om så är det en Tesla, trodde först att det var något fel på bilarna men sen fattade jag att så är det. Feta stora däck och en tung bil bullrar jättemycket. M3 kommer vara tystare för den väger mindre sen har den väl också lite smalare däck, hjulsidorna kan nog göra något litet också :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aeros hjulsidor gör model 3 tystare?

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Varje gång jag joggar i stan och hör någon bil som låter väldigt mycket och vänder mig om så är det en Tesla, trodde först att det var något fel på bilarna men sen fattade jag att så är det. Feta stora däck och en tung bil bullrar jättemycket. M3 kommer vara tystare för den väger mindre sen har den väl också lite smalare däck, hjulsidorna kan nog göra något litet också :D
Mm... det ligger nog en del i det.
Verdi

Re: Aeros hjulsidor gör model 3 tystare?

Inlägg av Verdi »

Njae. Tror det mest är ljud från däcken faktiskt. Jämför hur mycket det bullrar inne i bilen när man kör på grov asfalt jämfört med slät. Har aldrig hört nåt från luftströmmarna kring fälgarna.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Aeros hjulsidor gör model 3 tystare?

Inlägg av Niklas Z »

På den grova asfalt som tyvärr är så vanlig i Sverige är det nog i kontakten mellan däck och vägbana som huvuddelen av bullret alstras. På släta fina kontinentala vägar kan det vara annorlunda.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Aeros hjulsidor gör model 3 tystare?

Inlägg av AGCF »

Rent teoretiskt gör det bilen tystare. Man kan se i simuleringarna att hjulhuset med hjulet skapar en stor turbulens längs hela sidan av bilen vilket skapar ljud i kupén. Men ännu större skillnad blir det nog om man tar bort backspeglarna för de skapar turbulens längs sidorutorna.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aeros hjulsidor gör model 3 tystare?

Inlägg av mati »

På motorvägen utanför Hamburg har de lagt en såndär speciell jättetyst asfalt som på något vis sväljer däckljudet. Det är helt magiskt. Plötsligt är det knäpptyst, man hör inte ett dugg från bilen. Då förstår man hur påtagligt däckljudet är i vanliga fall. Även inne i kupén.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aeros hjulsidor gör model 3 tystare?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
På motorvägen utanför Hamburg har de lagt en såndär speciell jättetyst asfalt som på något vis sväljer däckljudet. Det är helt magiskt. Plötsligt är det knäpptyst, man hör inte ett dugg från bilen. Då förstår man hur påtagligt däckljudet är i vanliga fall. Även inne i kupén.
Coolt, det skulle jag vilja testa! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aeros hjulsidor gör model 3 tystare?

Inlägg av Remuz »

Fanns en kort sträcka med "tyst asfalt" på E4 norrgående i höjd med hallunda för ett antal år sedan. Den var grymt skön att köra på.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aeros hjulsidor gör model 3 tystare?

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Fanns en kort sträcka med "tyst asfalt" på E4 norrgående i höjd med hallunda för ett antal år sedan. Den var grymt skön att köra på.
Ja, den minns jag också!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aeros hjulsidor gör model 3 tystare?

Inlägg av mati »

Jag tror att idén bygger på en porös asfaltblandning, vilket gör att luften och därmed ljudet trycks ner, dvs in i asfalten istället för att studsa upp. Det är därför det blir tyst. Nackdelen är väl att det är dyrt, det slits mer och vatten som tränger in i det porösa kan frysa på vintern och förstöra vägbanan. Jag har för mig att det var så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar