Finansiera model 3 med milersättning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av StefL »

Steviegee skrev:
Tyvärr tror jag inte det. I nuläget har firman förhandlat fram ett ruskigt bra avtal med VW med premissen att det bara är de bilarna vi har.
Bara att hoppas att de inte tvingar dig att köra tjänstebil då utan att det är OK att välja privat bil och milersättning ;)
Steviegee skrev:
Angående förmånsvärdet:
Mitt förmånsvärde är 3450 kr. Med 50% skatt blir min faktiska kostnad 1725 kr/månad.
Man räknar ut det som så att man adderar förmånsvärdet till din bruttolön, kollar vad skatten blir och drar av den skatten ifrån din ordinarie bruttolön. Alltså betalar jag skatten för 3450 kr.
OK - jo jag är med på att förmånsvärdet läggs ovanpå lönen och beskattas, det är mer att det brukar uttryckas konstigt i annonser så jag anar att det då snarare oftast är den skatt man betalar och inte själva förmånsvärdet som anges, så det var på samma sätt du beskrivit ditt fall. Borde förresten inte förmånsvärdet på en laddhybrid vara lägre än 3450 i månaden, det trodde jag det var?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Steviegee
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2017 10:19

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av Steviegee »

StefL skrev:
Steviegee skrev:
Tyvärr tror jag inte det. I nuläget har firman förhandlat fram ett ruskigt bra avtal med VW med premissen att det bara är de bilarna vi har.
Bara att hoppas att de inte tvingar dig att köra tjänstebil då utan att det är OK att välja privat bil och milersättning ;)
Steviegee skrev:
Angående förmånsvärdet:
Mitt förmånsvärde är 3450 kr. Med 50% skatt blir min faktiska kostnad 1725 kr/månad.
Man räknar ut det som så att man adderar förmånsvärdet till din bruttolön, kollar vad skatten blir och drar av den skatten ifrån din ordinarie bruttolön. Alltså betalar jag skatten för 3450 kr.
OK - jo jag är med på att förmånsvärdet läggs ovanpå lönen och beskattas, det är mer att det brukar uttryckas konstigt i annonser så jag anar att det då snarare oftast är den skatt man betalar och inte själva förmånsvärdet som anges, så det var på samma sätt du beskrivit ditt fall. Borde förresten inte förmånsvärdet på en laddhybrid vara lägre än 3450 i månaden, det trodde jag det var?
Jo förmånsvärdet är vanligtvis lägre än detta på en laddhybrid. Men Passat GTE har så mycket mer utrustning som standard jämfört med vanlig Passat så då har de lagt till någon extra summa vid uträkningen, dessutom blev det ju 400 kr dyrare när Miljöpartiet och Sossarna kom till makten. (Max 10000 kr i avdrag jämfört med 16000 kr innan).
Miljön var det ja.. hmm...

Håller för övrigt helt med om lurendrejande reklam där de skriver förmånsvärde men egentligen pratar om nettoeffekt..
Steviegee
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2017 10:19

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av Steviegee »

Ett annat alternativ är ju att behålla bilen i 6 år. Då har man betalt av hela bilen.. ;-)
Skriv svar