Finansiera model 3 med milersättning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av StefL »

Rätta mig om jag har fel här. Du har alltså tjänstebil idag, men planerar att köpa en Model 3 privat och köra i tjänsten istället?
Vad blir kalkylen om du istället tar en Model 3 som tjänstebil, borde det inte vara mer eller mindre kostnadsneutralt och dessutom avsevärt mindre krångel? Kör man så mycket i tjänsten borde det om inte annat vara en fördel att kunna ta alla eventuella kostnader som uppstår på företaget och slippa krångla med det själv och riskera att åka på en ekonomisk smäll om nåt dyrt pajar.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av ellerstrom »

Mickep skrev:
enligt min syn så är kapitalkostnaden och service privat (man underhåller sina ägodelar) dvs en investering (och sådana syftar till att man behåller värdet på sina inköp (även om bilar är den sämsta investering som man gör.)
Bränslet är en ren utgift, dvs kostnad och den kan man få ersättning för. Att få ersättning för något som man egentligen inte har kostnader för tangerar för mig att missbruka systemet. Om man däremot får bidrag/momsbefriad/skattebefrielse för att införskaffa elbil så det något helt annat, då man då får vad det är tänkt för. Det handlar om rätt och fel moraliskt.
Hur menar du nu? Kapitalkostnaden och service är absolut inte privat för de mil som körs i tjänsten. Om du nu tycker så, är du då ok med att någon lånar din bil i, låt oss säga 1 år och kör 3000 mil och enbart betalar bränslet? (Bilen lånas enbart på de tider du inte använder den i detta hypotetiska exempel och påverkar således inte din tillgång till bilen).

Privata mil ska man såklart inte få ersättning för. Det svåra med milersättning är att lägga den på en nivå som är rimlig, så att man får folk att köra tjänstemil i egen bil men utan att det blir alldeles för fördelaktigt. Elbilar har ju i viss mån ändrat på detta iom lägre bränslekostnader så det är bara en tidsfråga innan milersättningen justeras för detta (tror jag).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av Mickep »

ellerstrom skrev:
Mickep skrev:
enligt min syn så är kapitalkostnaden och service privat (man underhåller sina ägodelar) dvs en investering (och sådana syftar till att man behåller värdet på sina inköp (även om bilar är den sämsta investering som man gör.)
Bränslet är en ren utgift, dvs kostnad och den kan man få ersättning för. Att få ersättning för något som man egentligen inte har kostnader för tangerar för mig att missbruka systemet. Om man däremot får bidrag/momsbefriad/skattebefrielse för att införskaffa elbil så det något helt annat, då man då får vad det är tänkt för. Det handlar om rätt och fel moraliskt.
Hur menar du nu? Kapitalkostnaden och service är absolut inte privat för de mil som körs i tjänsten. Om du nu tycker så, är du då ok med att någon lånar din bil i, låt oss säga 1 år och kör 3000 mil och enbart betalar bränslet? (Bilen lånas enbart på de tider du inte använder den i detta hypotetiska exempel och påverkar således inte din tillgång till bilen).

Privata mil ska man såklart inte få ersättning för. Det svåra med milersättning är att lägga den på en nivå som är rimlig, så att man får folk att köra tjänstemil i egen bil men utan att det blir alldeles för fördelaktigt. Elbilar har ju i viss mån ändrat på detta iom lägre bränslekostnader så det är bara en tidsfråga innan milersättningen justeras för detta (tror jag).
ja, det tycker jag (sa inget att det skulle vara rättvist) Förvånansvärt många som tycker det är lugnt att låna en bil så länge man betalar för bensinen (värdeminskningen et.c. ignoreras). tycker också att de som hyr i andra hand bara skall betala sina driftskostnader och ej även betala av lånen om de inte också får del av vinsten när bostaden säljs.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av joel80 »

En bostad går inte att jämföra då du inte har värdeminskning. Självklart ska man inte betala av på ägarens lån vid andrahandshyrning av lägenhet. Avgifter, ränta, slitage och sånna saker såklart, men inte lån.

På en bil är det inte heller lån man ska betala av om man skulle hyra i andrahand utan värdeminskningen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av e5m1r »

Hur räknade du laddnings kostnad på model 3?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av ellerstrom »

Mickep skrev:
ellerstrom skrev:
Mickep skrev:
enligt min syn så är kapitalkostnaden och service privat (man underhåller sina ägodelar) dvs en investering (och sådana syftar till att man behåller värdet på sina inköp (även om bilar är den sämsta investering som man gör.)
Bränslet är en ren utgift, dvs kostnad och den kan man få ersättning för. Att få ersättning för något som man egentligen inte har kostnader för tangerar för mig att missbruka systemet. Om man däremot får bidrag/momsbefriad/skattebefrielse för att införskaffa elbil så det något helt annat, då man då får vad det är tänkt för. Det handlar om rätt och fel moraliskt.
Hur menar du nu? Kapitalkostnaden och service är absolut inte privat för de mil som körs i tjänsten. Om du nu tycker så, är du då ok med att någon lånar din bil i, låt oss säga 1 år och kör 3000 mil och enbart betalar bränslet? (Bilen lånas enbart på de tider du inte använder den i detta hypotetiska exempel och påverkar således inte din tillgång till bilen).

Privata mil ska man såklart inte få ersättning för. Det svåra med milersättning är att lägga den på en nivå som är rimlig, så att man får folk att köra tjänstemil i egen bil men utan att det blir alldeles för fördelaktigt. Elbilar har ju i viss mån ändrat på detta iom lägre bränslekostnader så det är bara en tidsfråga innan milersättningen justeras för detta (tror jag).
ja, det tycker jag (sa inget att det skulle vara rättvist) Förvånansvärt många som tycker det är lugnt att låna en bil så länge man betalar för bensinen (värdeminskningen et.c. ignoreras). tycker också att de som hyr i andra hand bara skall betala sina driftskostnader och ej även betala av lånen om de inte också får del av vinsten när bostaden säljs.
Det får du absolut tycka om du vill. Jag håller helt enkelt inte med bara.

Jag håller dock med om att det är många som lånar ut sin bil till enbart kostnaden för drivmedel (och ibland helt utan kostnad överhuvudtaget). Jag har dock bara varit med om detta för enstaka kortare sträckor och då känner bägge parter varandra. Att ersättningen, eller bristen utav denna, är lägre än vad det faktiskt kostar bilägaren beror på att bilägaren är snäll mot sin vän. Jag har aldrig varit med om att någon lånat en bil under 1 års tid och kört flera tusen mil och enbart behövt betala drivmedlet. Eftersom detta är vad företaget i fråga gör (alltså lånar bilen av sin anställde) så utgår jag ifrån att företaget då betalar alla kostnader som dessa mil utgör. Och där ingår definitivt värdeminskning och service (speciellt eftersom många bilmärken kräver att bilen ska servas för att garantin ska gälla). En bil som har gått 1000 mil kostar mer än en som gått 10.000 mil, allt annat lika.

Bostäder är en annan diskussion, med andra variabler, och det är inte det vi diskuterar här.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av tobbeturbo »

Jag finansierar min model s på Byggnads 18,50kr/milen.
Eller gjorde i början innan jag flyttade iaf.
Hade 6000kr i resor/månad vilket lånet på bilen gick på, sen var det inte så mycket mer som kostade.
Gick då in med 220k iofs.
Nu har jag inte lika mycket resor och fått ner lånet på 5k/mån men tycker fortfarande det är värt det.
Referral: http://---
Steviegee
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2017 10:19

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av Steviegee »

StefL skrev:
Rätta mig om jag har fel här. Du har alltså tjänstebil idag, men planerar att köpa en Model 3 privat och köra i tjänsten istället?
Vad blir kalkylen om du istället tar en Model 3 som tjänstebil, borde det inte vara mer eller mindre kostnadsneutralt och dessutom avsevärt mindre krångel? Kör man så mycket i tjänsten borde det om inte annat vara en fördel att kunna ta alla eventuella kostnader som uppstår på företaget och slippa krångla med det själv och riskera att åka på en ekonomisk smäll om nåt dyrt pajar.
Tyvärr kan vi bara välja ett antal förkonfigurerade bilar som tjänstebil, en Passat GTE, en Passat Diesel och en Golf Diesel.
Väljer jag Passat GTE är det dessutom bruttolöneavdrag på 700 kr och all el-laddning som görs hemma betalas privat, totalt blir det ca 600 kr netto per månad.
Förmånsvärde netto 1700 kr.
Privat bensin: 700 kr
Totalt 36000 kr/år.
Detta borde enligt mina kalkyler räcka till att driva runt en Model 3 i form av räntor, försäkring, laddning m.m

Självklart kan något dyrt hända, men på en ny bil har man har ju i alla fall vissa garantier från tillverkaren..
Senast redigerad av Steviegee, redigerad totalt 1 gånger.
Steviegee
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2017 10:19

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av Steviegee »

e5m1r skrev:
Hur räknade du laddnings kostnad på model 3?
Blir ju mycket spekulationer men räknade med 100% laddning hemma och 2kr/mil.
Är det rimligt med 2kr/mil?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av Mickep »

Milersättningen har man för att t.ex. ta sig till och från jobbet. Tycker det är väldigt konstigt synsätt att se att företaget lånar bilen (vilket är helt felaktigt, då man äger bilen man kör men gör det på företaget vägnar) Om företaget vill ge en ersättning eller förmånsbil är väl helt i sin ordning, men det känns inte bra att skattebetalares pengar skall missbrukas för inköp av lyxprodukter.
Det känns som en leasing alternativ vore en rimligare väg om man har långa arbetsresor (för att använda sin privata bil känns då väldigt konstigt), vet inte varför de är begränsade till ett visst märke (om det inte gäller en offentlig arbetsplats med upphandlade bilar) men annars så borde de gå att välja fritt (kan man tycka) om man skulle kunna välja fritt. kanske går det att köpa loss den efter leasingperioden?
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av StefL »

Mickep skrev:
Milersättningen har man för att t.ex. ta sig till och från jobbet. Tycker det är väldigt konstigt synsätt att se att företaget lånar bilen (vilket är helt felaktigt, då man äger bilen man kör men gör det på företaget vägnar) Om företaget vill ge en ersättning eller förmånsbil är väl helt i sin ordning, men det känns inte bra att skattebetalares pengar skall missbrukas för inköp av lyxprodukter.
Det känns som en leasing alternativ vore en rimligare väg om man har långa arbetsresor (för att använda sin privata bil känns då väldigt konstigt), vet inte varför de är begränsade till ett visst märke (om det inte gäller en offentlig arbetsplats med upphandlade bilar) men annars så borde de gå att välja fritt (kan man tycka) om man skulle kunna välja fritt. kanske går det att köpa loss den efter leasingperioden?
Milersättning har man inte för att ta sig till och från jobbet - det finns ett fullt vedertaget system för milersättning om man använder egen bil i tjänsten. Då får arbetsgivaren betala 18,50 per mil skattefritt, sen är det inte ovanligt att man betalar mer men då är det som överskrider 18,50 per mil att betrakta som skattepliktig förmån och ska beskattas (och arbetsgivaren betala sociala på det). Jag förstår inte hur du får det till att man "missnrukar skattemedel för att finansiera en lyxprodukt"? Har man tjänstebil har ju arbetsgivaren en kostnad för den också, i form av leasingkostnad och drivmedelsersättning för tjänsteresor med 9 kr skattefritt per mil för alla drivmedel utom diesel där ersättningen är 6.50.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av StefL »

Steviegee skrev:
Tyvärr kan vi bara välja ett antal förkonfigurerade bilar som tjänstebil, en Passat GTE, en Passat Diesel och en Golf Diesel.
Väljer jag Passat GTE är det dessutom bruttolöneavdrag på 700 kr och all el-laddning som görs hemma betalas privat, totalt blir det ca 600 kr netto per månad.
Förmånsvärde netto 1700 kr.
Privat bensin: 700 kr
Totalt 36000 kr/år.
Detta borde enligt mina kalkyler räcka till att driva runt en Model 3 i form av räntor, försäkring, laddning m.m

Dessutom tvingas man köra runt med den fulaste stripingen du kan tänka dig. (Bak, och hela sidorna).

Självklart kan något dyrt hända, men på en ny bil har man har ju i alla fall vissa garantier från tillverkaren..
Du tror inte du skulle få igenom att ta en Model 3 som tjänstebil när den väl dyker upp? Det är ju inte som att den är ett sämre miljöval än Passaten... Iof kanske leasingkostnaden blir högre så du ökar bruttolöneavdraget men det verkar ändå som att du har en rätt dålig kalkyl nu om du bara får 700 brutto mer i månaden om du skippar tjänstebilen.

Måste fråga en sak också eftersom jag själv aldrig har haft tjänstebil men ska försöka titta på om det är ett vettigt sätt för mig att finansiera min egen Model 3 när den dyker upp. När du skriver "förmånsvärde netto 1700 kr" för Passaten, vad avses då med det? Är det det förmånsvärde du betalar skatt på varje månad, eller är det den skatt du betalar på förmånsvärdet? När jag läser bilannonser står det ofta "Förmånsvärde netto xxx kr vid 50% marginalskatt". Jag har så smått börjat fatta att man då egentligen menar att xxx kr är skatten på förmånsvärdet (dvs man använder sig av jävligt tveksam marknadsföring i mina ögon) men i ditt fall är det själva förmånsvärdet eller?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av tobbeturbo »

Mickep skrev:
Milersättningen har man för att t.ex. ta sig till och från jobbet. Tycker det är väldigt konstigt synsätt att se att företaget lånar bilen (vilket är helt felaktigt, då man äger bilen man kör men gör det på företaget vägnar) Om företaget vill ge en ersättning eller förmånsbil är väl helt i sin ordning, men det känns inte bra att skattebetalares pengar skall missbrukas för inköp av lyxprodukter.
Det känns som en leasing alternativ vore en rimligare väg om man har långa arbetsresor (för att använda sin privata bil känns då väldigt konstigt), vet inte varför de är begränsade till ett visst märke (om det inte gäller en offentlig arbetsplats med upphandlade bilar) men annars så borde de gå att välja fritt (kan man tycka) om man skulle kunna välja fritt. kanske går det att köpa loss den efter leasingperioden?
Vad spelar det för roll vad jag väljer att ha för bil? De betalar mina resor med bil, till och från och även i jobbet, då betalas 18,5kr/mil ut, och det är för bränsle och slitage.
Vilken bil jag väljer att ha i jobbet är inte någon annans ensak?
Referral: http://---
Steviegee
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2017 10:19

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av Steviegee »

StefL skrev:
Mickep skrev:
Milersättningen har man för att t.ex. ta sig till och från jobbet. Tycker det är väldigt konstigt synsätt att se att företaget lånar bilen (vilket är helt felaktigt, då man äger bilen man kör men gör det på företaget vägnar) Om företaget vill ge en ersättning eller förmånsbil är väl helt i sin ordning, men det känns inte bra att skattebetalares pengar skall missbrukas för inköp av lyxprodukter.
Det känns som en leasing alternativ vore en rimligare väg om man har långa arbetsresor (för att använda sin privata bil känns då väldigt konstigt), vet inte varför de är begränsade till ett visst märke (om det inte gäller en offentlig arbetsplats med upphandlade bilar) men annars så borde de gå att välja fritt (kan man tycka) om man skulle kunna välja fritt. kanske går det att köpa loss den efter leasingperioden?
Milersättning har man inte för att ta sig till och från jobbet - det finns ett fullt vedertaget system för milersättning om man använder egen bil i tjänsten. Då får arbetsgivaren betala 18,50 per mil skattefritt, sen är det inte ovanligt att man betalar mer men då är det som överskrider 18,50 per mil att betrakta som skattepliktig förmån och ska beskattas (och arbetsgivaren betala sociala på det). Jag förstår inte hur du får det till att man "missnrukar skattemedel för att finansiera en lyxprodukt"? Har man tjänstebil har ju arbetsgivaren en kostnad för den också, i form av leasingkostnad och drivmedelsersättning för tjänsteresor med 9 kr skattefritt per mil för alla drivmedel utom diesel där ersättningen är 6.50.
Helt rätt!! Jag kanske var otydlig, men det är alltså milersättningen från mitt jobb jag talar om. Den ligger på 19,5 kr skattefri + 15,5 kr skattepliktig.
Steviegee
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2017 10:19

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av Steviegee »

StefL skrev:
Steviegee skrev:
Tyvärr kan vi bara välja ett antal förkonfigurerade bilar som tjänstebil, en Passat GTE, en Passat Diesel och en Golf Diesel.
Väljer jag Passat GTE är det dessutom bruttolöneavdrag på 700 kr och all el-laddning som görs hemma betalas privat, totalt blir det ca 600 kr netto per månad.
Förmånsvärde netto 1700 kr.
Privat bensin: 700 kr
Totalt 36000 kr/år.
Detta borde enligt mina kalkyler räcka till att driva runt en Model 3 i form av räntor, försäkring, laddning m.m

Dessutom tvingas man köra runt med den fulaste stripingen du kan tänka dig. (Bak, och hela sidorna).

Självklart kan något dyrt hända, men på en ny bil har man har ju i alla fall vissa garantier från tillverkaren..
Du tror inte du skulle få igenom att ta en Model 3 som tjänstebil när den väl dyker upp? Det är ju inte som att den är ett sämre miljöval än Passaten... Iof kanske leasingkostnaden blir högre så du ökar bruttolöneavdraget men det verkar ändå som att du har en rätt dålig kalkyl nu om du bara får 700 brutto mer i månaden om du skippar tjänstebilen.

Måste fråga en sak också eftersom jag själv aldrig har haft tjänstebil men ska försöka titta på om det är ett vettigt sätt för mig att finansiera min egen Model 3 när den dyker upp. När du skriver "förmånsvärde netto 1700 kr" för Passaten, vad avses då med det? Är det det förmånsvärde du betalar skatt på varje månad, eller är det den skatt du betalar på förmånsvärdet? När jag läser bilannonser står det ofta "Förmånsvärde netto xxx kr vid 50% marginalskatt". Jag har så smått börjat fatta att man då egentligen menar att xxx kr är skatten på förmånsvärdet (dvs man använder sig av jävligt tveksam marknadsföring i mina ögon) men i ditt fall är det själva förmånsvärdet eller?
Tyvärr tror jag inte det. I nuläget har firman förhandlat fram ett ruskigt bra avtal med VW med premissen att det bara är de bilarna vi har.

Angående förmånsvärdet:
Mitt förmånsvärde är 3450 kr. Med 50% skatt blir min faktiska kostnad 1725 kr/månad.
Man räknar ut det som så att man adderar förmånsvärdet till din bruttolön, kollar vad skatten blir och drar av den skatten ifrån din ordinarie bruttolön. Alltså betalar jag skatten för 3450 kr.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av StefL »

Steviegee skrev:
Tyvärr tror jag inte det. I nuläget har firman förhandlat fram ett ruskigt bra avtal med VW med premissen att det bara är de bilarna vi har.
Bara att hoppas att de inte tvingar dig att köra tjänstebil då utan att det är OK att välja privat bil och milersättning ;)
Steviegee skrev:
Angående förmånsvärdet:
Mitt förmånsvärde är 3450 kr. Med 50% skatt blir min faktiska kostnad 1725 kr/månad.
Man räknar ut det som så att man adderar förmånsvärdet till din bruttolön, kollar vad skatten blir och drar av den skatten ifrån din ordinarie bruttolön. Alltså betalar jag skatten för 3450 kr.
OK - jo jag är med på att förmånsvärdet läggs ovanpå lönen och beskattas, det är mer att det brukar uttryckas konstigt i annonser så jag anar att det då snarare oftast är den skatt man betalar och inte själva förmånsvärdet som anges, så det var på samma sätt du beskrivit ditt fall. Borde förresten inte förmånsvärdet på en laddhybrid vara lägre än 3450 i månaden, det trodde jag det var?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Steviegee
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2017 10:19

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av Steviegee »

StefL skrev:
Steviegee skrev:
Tyvärr tror jag inte det. I nuläget har firman förhandlat fram ett ruskigt bra avtal med VW med premissen att det bara är de bilarna vi har.
Bara att hoppas att de inte tvingar dig att köra tjänstebil då utan att det är OK att välja privat bil och milersättning ;)
Steviegee skrev:
Angående förmånsvärdet:
Mitt förmånsvärde är 3450 kr. Med 50% skatt blir min faktiska kostnad 1725 kr/månad.
Man räknar ut det som så att man adderar förmånsvärdet till din bruttolön, kollar vad skatten blir och drar av den skatten ifrån din ordinarie bruttolön. Alltså betalar jag skatten för 3450 kr.
OK - jo jag är med på att förmånsvärdet läggs ovanpå lönen och beskattas, det är mer att det brukar uttryckas konstigt i annonser så jag anar att det då snarare oftast är den skatt man betalar och inte själva förmånsvärdet som anges, så det var på samma sätt du beskrivit ditt fall. Borde förresten inte förmånsvärdet på en laddhybrid vara lägre än 3450 i månaden, det trodde jag det var?
Jo förmånsvärdet är vanligtvis lägre än detta på en laddhybrid. Men Passat GTE har så mycket mer utrustning som standard jämfört med vanlig Passat så då har de lagt till någon extra summa vid uträkningen, dessutom blev det ju 400 kr dyrare när Miljöpartiet och Sossarna kom till makten. (Max 10000 kr i avdrag jämfört med 16000 kr innan).
Miljön var det ja.. hmm...

Håller för övrigt helt med om lurendrejande reklam där de skriver förmånsvärde men egentligen pratar om nettoeffekt..
Steviegee
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2017 10:19

Re: Finansiera model 3 med milersättning

Inlägg av Steviegee »

Ett annat alternativ är ju att behålla bilen i 6 år. Då har man betalt av hela bilen.. ;-)
Skriv svar