Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inläggav Teslaägare bullen » 13 sep 2017 17:30

Svenssons skrev:Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inläggav Teslaägare Leo » 13 sep 2017 18:05

Enligt vissa trådar hade den äldre Zoe motorn en verkningsgrad på 53% vid laddning med 10A 1-fas.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 1349
Blev medlem: 15 feb 2015 19:58
Ort: Södertälje

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inläggav Teslaägare bylund » 13 sep 2017 19:21

mati skrev:Det verkar ju som att det i princip bara är Tesla, BMW i3 och Renault Zoe som har trefasladdning kvar. Och utav dessa har både Tesla och Renault valt att minska maxeffekten som bilarna kan laddas med. Totalt idiotiskt och inte riktigt begripligt. Är vi så himla udda i Sverige? Har resten av världen bara feta 1-fas-ledningar till sina hus?

I Europa är trefas vanligt till hushållen. Norge, Storbritannien och USA däremot har ofta enfas med större strömstyrka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 5742
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inläggav Off Grid Byggaren » 13 sep 2017 20:15

bullen skrev:
Svenssons skrev:Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.


Det är just vad jag tänkte, om vi bygger med möjlighet för 3-fas 32 A så funkar ju även 1-fas 32 A utmärkt om det kommer många sådana elbilar framöver.

Det kan ju tänkas att bilarna anpassas lite mer efter respektive land framöver, finns det 3-fas utbyggt till privatbostäder i stor utsträckning som vi har i Sverige är det ju inte så tokigt.
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 06 jan 2016 23:40

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inläggav Teslaägare mati » 13 sep 2017 20:29

Här i Sverige är det ju svindyrt att ha 32A huvudsäkring. Jag antar att det inte är så i andra länder. På det viset är den där trenden med enfasladdning inte alls positiv för oss.
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic
e-Golf beställd med leverans våren 2018
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
ICE-age is over
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 4967
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inläggav Teslaägare Kulingen » 13 sep 2017 20:39

Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?
Tesla S 75D ägare

Rabattkod obegränsad Supercharger och 9 000 kr Tesla
http://ts.la/johan6219
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
 
Inlägg: 344
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 sep 2017 20:47

Off Grid Byggaren skrev:
bullen skrev:
Svenssons skrev:Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.


Det är just vad jag tänkte, om vi bygger med möjlighet för 3-fas 32 A så funkar ju även 1-fas 32 A utmärkt om det kommer många sådana elbilar framöver.

Det kan ju tänkas att bilarna anpassas lite mer efter respektive land framöver, finns det 3-fas utbyggt till privatbostäder i stor utsträckning som vi har i Sverige är det ju inte så tokigt.

AC-laddning kommer ju aldrig vara snabbladdning. Alla kommer ha nytta av 16A, dubbelt så många kommer kunna ladda samtidigt med 2 laddboxar och det kommer vara säkrare att man kommer till en ledig laddare. 32A kommer enbart kunna nyttjas fullt ut av ett fåtal.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 5318
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inläggav Teslaägare Hyted » 13 sep 2017 20:49

Om inte 16 A räcker är din personal på jobbet för kort stund tycker jag
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 14 jan 2017 22:57
Ort: Mariestad

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inläggav Teslaägare mati » 13 sep 2017 20:50

Kulingen skrev:Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?

Det är klart det räcker gott och väl. Jag laddar oftast med 3,5-7kW hemma och det räcker också. Men det är bra om man kan skruva upp effekten och ladda med 11kW om det behövs, vilket man kan göra i princip bara med en Tesla eller en Zoe. Det finns inga andra bilar som kan ladda (trefas) AC med så hög effekt.
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic
e-Golf beställd med leverans våren 2018
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
ICE-age is over
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 4967
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inläggav vigge50 » 13 sep 2017 21:10

mati skrev:
Kulingen skrev:Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?

Det är klart det räcker gott och väl. Jag laddar oftast med 3,5-7kW hemma och det räcker också. Men det är bra om man kan skruva upp effekten och ladda med 11kW om det behövs, vilket man kan göra i princip bara med en Tesla eller en Zoe. Det finns inga andra bilar som kan ladda (trefas) AC med så hög effekt.

En till, BMW i3 så möjligheten sprider sig till fler märken :)
vigge50
 
Inlägg: 3725
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

FöregåendeNästa

Återgå till Destination chargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst