Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Inlägg av Smutt »

Är det nån som monterat av laddsladen? Var det svårt? Kan man korta av den?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Inlägg av peken »

IMG_9194.JPG
Jag monterade min idag. Tog faktiskt ett kort. Tyvärr ser man inte inte var kablarna tar vägen upp i laddboxen på denna bilden. Men allt är väl möjligt.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
pal_kindblom
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 nov 2016 14:10

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Inlägg av pal_kindblom »

Hej!

Kan man ladda övriga elbilar med TWC utan adapter? Tex en Leaf, Zoe eller E-golf för de har väl Typ-2 uttag. TWC:en uppfyller enligt Tesla kraven som beskrivs i EN 62196-2.

Är Tesla Destination chargers öppna för andra elbilar eller låsta till Tesla?

/Pål (i väntan på Model 3)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Inlägg av e5m1r »

pal_kindblom skrev:
Hej!

Kan man ladda övriga elbilar med TWC utan adapter? Tex en Leaf, Zoe eller E-golf för de har väl Typ-2 uttag. TWC:en uppfyller enligt Tesla kraven som beskrivs i EN 62196-2.

Är Tesla Destination chargers öppna för andra elbilar eller låsta till Tesla?

/Pål (i väntan på Model 3)
Bilar som följer type 2 standard och att wc är inte satt i bara tesla läge så funkar den fint
Leaf har däremot type1 och det krävs en övergång där innan det funkar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
pal_kindblom skrev:
Hej!

Kan man ladda övriga elbilar med TWC utan adapter? Tex en Leaf, Zoe eller E-golf för de har väl Typ-2 uttag. TWC:en uppfyller enligt Tesla kraven som beskrivs i EN 62196-2.

Är Tesla Destination chargers öppna för andra elbilar eller låsta till Tesla?

/Pål (i väntan på Model 3)
Bilar som följer type 2 standard och att wc är inte satt i bara tesla läge så funkar den fint
Leaf har däremot type1 och det krävs en övergång där innan det funkar
Vissa destinationsladdare som delats ut gratis från Tesla till destinationer är dock satta till att endast stödja Teslas bilar. Köper en destination WC från Tesla så är den dock satt till att kunna ladda alla bilar som kan ta emot effekt från Typ 2 Mode 3-boxar. Det brukar följa med röd eller vit skylt som kan sättas upp tillsammans med Wall Connector så att man vet om det går att ladda även andra bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Inlägg av Generalbogge »

Jag skulle vilja haft 10 m om jag haft en. Har en laddbox ifrån en annan leverantör, med 7,5 m sladd, och den känns lite väl sträckt ibland, när man inte har parkerat optimalt. Med 10 m hade jag kunnat stå hur som helst på våran uppfart, och ändå kommit till.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
pal_kindblom
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 nov 2016 14:10

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Inlägg av pal_kindblom »

Tack för svar!
Användarvisningsbild
pal_kindblom
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 nov 2016 14:10

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Inlägg av pal_kindblom »

Fick detta svar från Nissan:

"Tack för att du har kontaktat Nissan Kundservice.
När det gäller din förfrågan, så vill jag informera dig om att the Tesla Wall Connector inte är godkänd av Nissan, och vi rekommenderar endast att använda laddare som godkända av Nissan."

De rekommenderar inte laddning med TWC, men det fungerar alltså med en adapter om jag förstår rätt?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Inlägg av bonath »

pal_kindblom skrev:
Fick detta svar från Nissan:

"Tack för att du har kontaktat Nissan Kundservice.
När det gäller din förfrågan, så vill jag informera dig om att the Tesla Wall Connector inte är godkänd av Nissan, och vi rekommenderar endast att använda laddare som godkända av Nissan."

De rekommenderar inte laddning med TWC, men det fungerar alltså med en adapter om jag förstår rätt?
Jag funderade också på detta när jag fick "Lille Lalle" medans jag väntar på Model3. Dock är adapterna på tok för dyra.
Tycker nu när jag haft den snart sju månader att det räcker med vanlig 230v slöladdning.
Har två stycken ChaDeMo i närheten om det krisar, vilket inte hänt än så länge.
Har sett nån adapter där det står "fungerar inte med Tesla Wallbox".
Hur man kollar utan att ha en är frågan... ;)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar