Ge-Kås Ullared

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Ge-Kås Ullared

Inlägg av Kulingen »

Har någon varit på Ullared det står att dom har 19 Type 2 laddare men det verkar vara väldigt slöa inte ens 11kW. Är det någon som har varit där? Det tar mig 75% batteri att åka dit och ingen SuC om jag inte kör några mils omväg vid Värnamo.

Ge-kås info:
Laddplats för elbil
På varuhusets parkering finns totalt 19 platser för laddning av elbilar. Ladd-uttagen är av Typ 2 för utomhusbruk (16-32A230V, 3,7–7,4 kW). Här kan du ladda upp din bil medan du handlar. Tänk på att ta med egen laddkabel.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Ge-Kås Ullared

Inlägg av bat »

Aldrig varit på GeKås men enligt https://api.plugshare.com/view/location/91642 ska det finnas ett tre-fas uttag också. "5 nya elbilsplatser hos Gekås i Ullared 6st Typ2 7,4kW (32A enfas) 1st 16A rött trefasuttag (3x400) - 11kW 1st 16A Schuko"
Backontrack
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 sep 2014 22:55

Re: Ge-Kås Ullared

Inlägg av Backontrack »

Fick runt 3 mil/Tim när vi var där, så helt ok. SuC Falkenberg är ju inte långt iväg om man behöver mer.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Ge-Kås Ullared

Inlägg av Nyren »

Du kan få 7.4kW om du har en typ-2 kabel som klarar 32A, tex den som Tesla säljer, annars blir det bara hälften. Trefasuttaget sitter längst till höger på den närmsta parkeringen, men är ofta blockerat av fossiler eller nån PHEV som inte använder det. Om du tar med en trefas förlängningssladd så har du större chans att använda det.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ge-Kås Ullared

Inlägg av Henrik Torphammar »

Ullared har 1fas 32A vilket för en Tesla blir 3.6kW, i bästa fall alla 7.2 men det är inte alls säkert. Du behöver då en nyare modell, dubbelladdare, korsad kabel eller reläkittet eftermonterat. Gamla laddaren på 11kW kan ta 32A om man har byglingen via relä, eller korsad kabel. Nya laddaren på 16.5kW vet jag inte men borde inte vara sämre än gamla. (hoppas jag inte missade något)

Sen är det inte säkert att alla uttag fungerar plus att Passat-sjukan sprider sig ganska väl så det som finns är tyvärr ofta blockerade av Passater.

Nåväl, det är helt säkert 32A 1fas på Gekås i vart fall
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ge-Kås Ullared

Inlägg av Kulingen »

Henrik Torphammar skrev:
Ullared har 1fas 32A vilket för en Tesla blir 3.6kW, i bästa fall alla 7.2 men det är inte alls säkert. Du behöver då en nyare modell, dubbelladdare, korsad kabel eller reläkittet eftermonterat. Gamla laddaren på 11kW kan ta 32A om man har byglingen via relä, eller korsad kabel. Nya laddaren på 16.5kW vet jag inte men borde inte vara sämre än gamla. (hoppas jag inte missade något)

Sen är det inte säkert att alla uttag fungerar plus att Passat-sjukan sprider sig ganska väl så det som finns är tyvärr ofta blockerade av Passater.

Nåväl, det är helt säkert 32A 1fas på Gekås i vart fall
Skrev ett email till Gekås och frågade om karta till platserna och frågade om de hade uppmärkt bra att parkeringen endast är till för fordon som laddar. Sedan skrev jag också att eftersom de utmärker sig som ett miljöföretag så borde de reservera minst hälften av alla elplatser till 100% elbilar eftersom dessa är beroende av laddningen vilket inte laddhybriderna är eftersom de endast kan köras några mil på elen dessutom har de bensin att tillgå.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ge-Kås Ullared

Inlägg av dstr »

Har inga detaljer, men frun är där ofta. Hon laddar typ2 medan hon shoppar och tar sig tillbaka till Ödeshög.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ge-Kås Ullared

Inlägg av Remuz »

Jag laddar där varje sommar. Har enkelladdare och får 1fas 32A vilket blir 28km/h 7.2kW med min model X. Trefasuttag finns på alla toastationer runt parkeringen men dom får man inte använda. Med min förra X60D fick jag stanna 6h för att klara mig tillbaka till Alingsås, med X90D räcker 3-4h vilket sällan är ett problem. En gång åkte vi hem via Falkenberg för vi stannat så kort stund.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Ge-Kås Ullared

Inlägg av Stefan T »

alla typ 2 urtagen är 7,4 kw
Men skulle gissa är last balanserade så om 2 bilar står på samma stolpe så blir det bara 3,7 kw
Brukar inte behöva ladda där lite nära hem
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Skriv svar