Tesla Wall Connector daisy-chain

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Tesla Wall Connector daisy-chain

Inlägg av andersm »

Hej forumet!

Vi har en elbil idag (Hyundai Ioniq) och väntar leverans på en Tesla Model S75D vilken vecka som helst. Funderar på att slänga ut befintlig laddbox och ersätta med två Tesla Wall Connector med lastdelning. Vi har en kabel som går ca 12 meter till denna befintliga laddbox, och jag funderar nu på hur det blir praktiskt om man vill hänga på två laddboxar på samma kabel.

Finns det möjlighet att koppla strömmatningen vidare från en Wallbox till en annan? Eller behöver man en eldosa med plint så att man kan skarva där? Vi har i dagsläget en kabel framdragen ca 12 meter från elskåpet till befintlig laddbox, och kabeln går direkt in i laddboxen och slutar där. Jag antar att man troligtvis kan klämma in två ledare på samma plint, men jag vet inte om det är okay riktigt.

Sen undrar jag om nån har uppdaterad info om det här med Typ B jordfelsbrytare. Behöver man en sån per laddare om man har två Tesla Wall Connector på samma villavägg? Jag antar att man kanske behöver det och att man då i mitt fall kanske får acceptera en till låda på fasaden (med 2st typ B jordfelsbrytare)?

Jag inser att elektrikern säkert kan svara på det här, men ibland är det bra att ha lite kunskap innan man börjar ställa frågor :-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla Wall Connector daisy-chain

Inlägg av e5m1r »

Det är så tesla laddboxae fungerar alltså den första är master och de andra är slaves
Huruvida det räcker med en Type B låter jag vara osagd ingen aning
Rimligtvis borde det räcka med en
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
DayEagle
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2016 20:08
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Wall Connector daisy-chain

Inlägg av DayEagle »

Jag har två Wall Chargers, dom sitter på samma jordfelsbrytare (B) men har var sin kabel till var sin snabbsäkrning.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
2024 Model 3 RWD Stealth Grey
2016 VW e-Up!
2020 Model 3 SR+ Midnight Silver (Såld)
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Tesla Wall Connector daisy-chain

Inlägg av andersm »

DayEagle skrev:
Jag har två Wall Chargers, dom sitter på samma jordfelsbrytare (B) men har var sin kabel till var sin snabbsäkrning.
Okay! Det låter smidigt.

Sitter dina chargers på samma ställe? Har du dragit två separata kablar, en till varje laddare, eller har du nån kopplingslåda med jordfelsbrytarna i närheten av boxarna?
Användarvisningsbild
DayEagle
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2016 20:08
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Wall Connector daisy-chain

Inlägg av DayEagle »

andersm skrev:
DayEagle skrev:
Jag har två Wall Chargers, dom sitter på samma jordfelsbrytare (B) men har var sin kabel till var sin snabbsäkrning.
Okay! Det låter smidigt.

Sitter dina chargers på samma ställe? Har du dragit två separata kablar, en till varje laddare, eller har du nån kopplingslåda med jordfelsbrytarna i närheten av boxarna?
Jag har separata kablar från carporten till mitt förråd. Där har jag en subpanel med separata säkringar och en gemensam jordfelsbrytare. Gemensam förbrukningsmätare (för att hålla koll på bilarnas förbrukning i förhållande till resten av huset) och huvudbrytare.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
2024 Model 3 RWD Stealth Grey
2016 VW e-Up!
2020 Model 3 SR+ Midnight Silver (Såld)
Användarvisningsbild
DayEagle
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2016 20:08
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Wall Connector daisy-chain

Inlägg av DayEagle »

Så här ser det ut...
IMG_2348.jpeg
IMG_2352.jpeg
----------------------------------------------------------------------------------------------------
2024 Model 3 RWD Stealth Grey
2016 VW e-Up!
2020 Model 3 SR+ Midnight Silver (Såld)
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Tesla Wall Connector daisy-chain

Inlägg av andersm »

Tack DayEagle för bilder!

Ser prydligt!
Skriv svar