Lastbalanserare och prisoptimerare?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hansbrattberg
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2017 22:31

Lastbalanserare och prisoptimerare?

Inlägg av hansbrattberg »

Behöver tips på hemmaladdare.

Jag vill ha en som dels tar hänsyn till vad övriga huset för närvarande belastar huvudsäkringarna med (jag har 16A och när bastun slås på är det inte mycket marginal kvar, så det räcker inte med att begränsa laddkabeln till säg 6A).

Och dels vill jag att den anpassar laddningen efter hur el-priset flukturerar över dygnet. Det var t.ex. häromnatten i princip gratis el om man laddat mellan midnatt och kl 5 på morgonen.

Har hittat denna Easee som tillsammans med en box från Watty klarar av båda sakerna ovan.
https://sverige.tibber.com/products/easee/
Men de verkar inte kunna leverera Watty för närvarande.

Finns det något annat alternativ?
Mr_E
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 jun 2019 11:57

Re: Lastbalanserare och prisoptimerare?

Inlägg av Mr_E »

Tibber + Easee är väl de enda jag känner till som erbjuder elprisoptimering, men å andra sidan har jag som tibberanvändare inte letat efter alternativ i större utsträckning. Watty går ju att efterinstallera när den väl kommer ut i version 2, tills vidare går strömstyrkan att justera både i Tibber-appen och i teslan vb. Vet inte hur mycket ni bastar mitt på sommaren?

Noteras bör att tibbers laddprisoptimering fortfarande inte fungerar vilket är väldigt dåligt - detta framgår ingenstans vid köp, tvärtom framställs detta som produktens ”unique selling point”. Ser ut enligt nedan i appen - går inte ens att manuellt tidsinställa laddningar. Med förbehåll för att elektrikern installerade vår igår och jag faktiskt inte hunnit utvärdera ordentligt än.

Gällande lastbalanserung i nuläget är också lite oklart - boxen går i nuläget inte att ansluta till wi-fi - har inbyggt sim-kort där OTA-uppdatering påstås komma i senare skede - i nuläget tar det 5-10 s att komma in i menysystemet i och med att kommunikationen antagligen går via sim-kortet. Har inte Watty så spekulerar nu, men jag misstänker att om lastbalansering ens är tillgängligt i nuläget skulle säkringen ändå bränna av långt innan laddstationens effekt hinner sänkas, i synnerhet vid plötsliga höga belastningar (som just uppstart av bastu).

Överväger att ifrågasätta den felaktiga marknadsföringen till Tibber, men inte kommit så långt (och som sagt, mig vetligen finns ändå inga alternativ).
43B9F9D9-580B-476E-A21A-45E3511AFB36.png
Senast redigerad av Mr_E, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Lastbalanserare och prisoptimerare?

Inlägg av zed »

Mr_E skrev:
Tibber + Easee är väl de enda jag känner till som erbjuder elprisoptimering, men å andra sidan har jag som tibberanvändare inte letat efter alternativ i större utsträckning. Watty går ju att efterinstallera när den väl kommer ut i version 2, tills vidare går strömstyrkan att justera både i Tibber-appen och i teslan vb. Vet inte hur mycket ni bastar mitt på sommaren?

Noteras bör att tibbers laddprisoptimering fortfarande inte fungerar vilket är väldigt dåligt - detta framgår ingenstans vid köp, tvärtom framställs detta som produktens ”unique selling point”. Ser ut enligt nedan i appen - går inte ens att manuellt tidsinställa laddningar. Med förbehåll för att elektrikern installerade vår igår och jag faktiskt inte hunnit utvärdera ordentligt än.

Gällande lastbalanserung i nuläget är också lite oklart - boxen går i nuläget inte att ansluta till wi-fi - har inbyggt sim-kort där OTA-uppdatering påstås komma i senare skede - i nuläget tar det 5-10 s att komma in i menysystemet i och med att kommunikationen antagligen går CIA sim-kortet. Har inte Watty så spekulerar nu, men jag misstänker att om lastbalansering ens är tillgängligt i nuläget skulle säkringen ändå bränna av långt innan laddstationens effekt hinner sänkas, i synnerhet vid plötsliga höga belastningar (som just uppstart av bastu).

Överväger att ifrågasätta den felaktiga marknadsföringen till Tibber, men inte kommit så långt (och som sagt, mig vetligen finns ändå inga alternativ).
Håller med Mr_E, jag har watty men lastbalanseringen är inte tillgänglig antagligen just för att wifi anslutning inte är aktiv. Plåstret är väl att man ändå får halva priset på laddning via boxen. Smartladdning går att ställa in via bilens API dock ej för min Zoe.
Användarvisningsbild
pikkenix
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 feb 2019 20:45

Re: Lastbalanserare och prisoptimerare?

Inlägg av pikkenix »

Mr_E skrev:
Noteras bör att tibbers laddprisoptimering fortfarande inte fungerar vilket är väldigt dåligt - detta framgår ingenstans vid köp, tvärtom framställs detta som produktens ”unique selling point”. Ser ut enligt nedan i appen - går inte ens att manuellt tidsinställa laddningar. Med förbehåll för att elektrikern installerade vår igår och jag faktiskt inte hunnit utvärdera ordentligt än.
Lägg till Tesla power-upen i Tibberappen så får du smartladdning (laddning när det är som billigast) ändå- men det styrs istället från bilen än från Easee-laddboxen.
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Lastbalanserare och prisoptimerare?

Inlägg av p1457 »

Jag läste i en Facebook grupp att lastbalanseringen fungerar nu. Det står i appen att den inte gör det, men den går att aktivera.

För prisoptimering kan man också ha getbright som elleverantör. Tror de har tesla som fungerande plugin. Annars kan man köra i kombination med ifttt.

Jag hade getbright men tycker att tibber är mycket bättre som elleverantör
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Lastbalanserare och prisoptimerare?

Inlägg av larsw »

Finns en avhandling som visar att sätta laddningen på 0100 ger 7% besparing. Med optimal tid för laddning kan man spara 11%.

http://cornucopia.cornubot.se/2018/07/s ... bilen.html

Själv har jag satt laddningen på 0100, vilket ger tid att ladda upp till 80% (min standardladdning) innan klockan blir 0700 och priserna drar iväg igen, i de allra flesta fall.

Med mitt förbrukningsmönster (elbil nattetid, solceller dagtid, som säljs för 70 öre per kWh till fast pris - bästa av två världar, timrörligt på konsumtionen, högt pris på såld produktion) sparar jag 15-20% på elpriset jämfört med månadspris, lite varierande beroende på månad. Oräknat skatter, så besparingen på hela räkningen blir mindre än så.

Varit rätt gott de senaste veckorna att ofta betala 1-5 öre per kWh före skatter vid laddning.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Lastbalanserare och prisoptimerare?

Inlägg av Gr1pen »

larsw skrev:
Finns en avhandling som visar att sätta laddningen på 0100 ger 7% besparing. Med optimal tid för laddning kan man spara 11%.

http://cornucopia.cornubot.se/2018/07/s ... bilen.html

Själv har jag satt laddningen på 0100, vilket ger tid att ladda upp till 80% (min standardladdning) innan klockan blir 0700 och priserna drar iväg igen, i de allra flesta fall.

Med mitt förbrukningsmönster (elbil nattetid, solceller dagtid, som säljs för 70 öre per kWh till fast pris - bästa av två världar, timrörligt på konsumtionen, högt pris på såld produktion) sparar jag 15-20% på elpriset jämfört med månadspris, lite varierande beroende på månad. Oräknat skatter, så besparingen på hela räkningen blir mindre än så.

Varit rätt gott de senaste veckorna att ofta betala 1-5 öre per kWh före skatter vid laddning.
Vem köper du el av resp säljer el till? Jag har 110 m2 solceller och säljer för 70 öre ink moms. 70 öre ex moms låter 14 öre roligare :)
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Lastbalanserare och prisoptimerare?

Inlägg av zed »

p1457 skrev:
Jag läste i en Facebook grupp att lastbalanseringen fungerar nu. Det står i appen att den inte gör det, men den går att aktivera.

För prisoptimering kan man också ha getbright som elleverantör. Tror de har tesla som fungerande plugin. Annars kan man köra i kombination med ifttt.

Jag hade getbright men tycker att tibber är mycket bättre som elleverantör
Testade lite och det verkar fungera dock inte så snabb reaktion på överlast. Som tur är så är huvudsäkringen rätt trög :)
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Lastbalanserare och prisoptimerare?

Inlägg av kanylbullen »

zed skrev:

Håller med Mr_E, jag har watty men lastbalanseringen är inte tillgänglig antagligen just för att wifi anslutning inte är aktiv. Plåstret är väl att man ändå får halva priset på laddning via boxen. Smartladdning går att ställa in via bilens API dock ej för min Zoe.
Hur upplever du watty? Jag har varit på väg att beställa men avstått pga avsaknaden av recensioner och väldigt få nedladdningar och lågt betyg på deras app i play store.


Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Lastbalanserare och prisoptimerare?

Inlägg av zed »

kanylbullen skrev:
zed skrev:

Håller med Mr_E, jag har watty men lastbalanseringen är inte tillgänglig antagligen just för att wifi anslutning inte är aktiv. Plåstret är väl att man ändå får halva priset på laddning via boxen. Smartladdning går att ställa in via bilens API dock ej för min Zoe.
Hur upplever du watty? Jag har varit på väg att beställa men avstått pga avsaknaden av recensioner och väldigt få nedladdningar och lågt betyg på deras app i play store.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Tycker den fyller sin funktion men håller med om att appen behöver förbättras. Även om den lyckas identifiera förbrukare ganska bra har den svårt med vissa saker som t.ex. elbilsladdning. Ingen aning varför men tråkigt att inte få upp det som en egen post i statistiken. Sen buggar den ur och man behöver starta om appen ibland.
Men det är kul och nördigt att kunna följa förbrukning/effekt på sekundnivå :)
Tycker även det är intressant att kunna se hur faserna belastas via tibberappen.
Lastbalanseringen har ju inte funnits så länge men verkar ju fungera vad jag sett och var väl egentliga anledningen till varför jag skaffade watty.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Lastbalanserare och prisoptimerare?

Inlägg av kanylbullen »

Ok, tack för info!

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Lastbalanserare och prisoptimerare?

Inlägg av larsw »

Home Assistant kan integrera Nordpools elprisdata per timme och även integrera Tesla. Går således att skriva egna regler för laddning. Kör själv 01 och framåt, alternativt när elpriset går under 10 öre.

Gratis bör tilläggas, men HA är förstås inte så användarvänligt utan kräver kanske viss UNIX-vana.
Författare och bloggare. Model S 2023
Skriv svar