Problem med Wallconnector

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Problem med Wallconnector

Inlägg av Jocce »

Har problem med vår Wallconnector. Trodde först det var kollegans Passat GTe som strulade då den inte alltid startade laddning.

Men nu har jag fått problem med Teslan också.

"Check Charger Power" säger bilen. WallConnectorn lyser grönt.

Har provat att hålla in Reset tills den startar om, även bryta alla 3 faserna.
(Kom just nu på att jag skall kolla att alla faserna verkligen finns ut till stolpen...)

Samma problem ändå.

Den sitter utomhus (vilket som jag förstått, den skall klara), men kan det vara ärgning i kontakterna?
Vågar man göra nått för att bättra på kontakten? 5-56? Skrapa försiktigt med mejsel? Eller risk att man sabbar nått?

Andra tips?


Har även kontaktat Servicecentret för att se vad de säger.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av Remuz »

Den ska funka oavsett hur många faser man har. Däremot blir den arg och röd om en fas bryts under laddning.
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av Svenssons »

Min jordfelsbrytare löste ut när det började regna lite mer. Nu ligger Wall Connector under tak istället (men fortfarande ute) och det har inte varit några problem efter det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av mati »

Min Wall Connector betedde sig likadant som du beskriver. Lampan lyste grönt och bilen sa "check charger power". Ingenting hjälpte, varken reset eller norsk reset. Jag fick till sist en ny WC på garanti. Och den fungerar som den ska.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av P_EL »

Hade samma problem i våras vid 3-4 tillfällen när det var fuktigt ute. De flesta gångerna räckte det att hålla inne resetknappen (om man håller inne den extra länge har jag för mig det finns en "hard-reset" som aktiveras). Vid ett tillfälle fick jag till slut slå av huvudströmbrytaren in från gatan för att laddaren skulle fungera igen.

Har inte haft problem sedan i våras...peppar peppar
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av Daf »

Tror jag har haft exakt samma fel. Typiskt var att bilens ljus vid laddporten släcktes när man satte i kontakten. Felet var helt intermittent, ibland fungerade det helt OK. En specialare var att när sonen var på besök med sin S fick vi ofta igång den genom att växla bil. Om man fick igång en bil kunde man sedan nästan alltid byta tillbaka. En laddare som bara fungerar om man har två Teslor får dock rätt snäv kundkrets... Min tanke är att handshakingen är glapp på något sätt. Fukt och kyla ökade risken för att det skulle inträffa men det var inte helt genomgående heller.

Tesla har skickat en ny på garantin, den fungerar felfritt hittills.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av akeller »

Har samma på min, ibland startar inte laddningen. Reset funkar inte, inte heller att stänga av strömmen till den. Får sätta in UMC:n via 3-fas då istället. Sen kan det fungera nästa dag igen utan problem.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av Monark1954 »

Våra två Wall box beter sig så mot vår Leaf.
"Check Charger Power" säger bilen. Wall boxen lyser grönt.
Trodde det var min konverterande adapter men inser nu att Wall boxarna är misstänkta.
Slå av huvudströmmen, växla bilar mellan boxarna och andra knep brukar få dem att fungera.
En bil verkar fungera bättre, då fungerar Leafen oftare. Mer problem om Teslan och Leafen är inkopplade till var sin. Har fungerat toppen i mer än ett halvår, men nu får felsökningen gå mer mot Boxarna än mot min orange adapter.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av bonath »

Monark1954 skrev:
Våra två Wall box beter sig så mot vår Leaf.
"Check Charger Power" säger bilen. Wall boxen lyser grönt.
Trodde det var min konverterande adapter men inser nu att Wall boxarna är misstänkta.
Slå av huvudströmmen, växla bilar mellan boxarna och andra knep brukar få dem att fungera.
En bil verkar fungera bättre, då fungerar Leafen oftare. Mer problem om Teslan och Leafen är inkopplade till var sin. Har fungerat toppen i mer än ett halvår, men nu får felsökningen gå mer mot Boxarna än mot min orange adapter.
Leasar en Leaf två år, april -19, och undrar hur du löst adaptern.
Tänkte skaffat en Tesla Wallbox inför model3, men det verkar vara strul med de adaptrar som finns, passar inte Tesla Wallbox står det.
Priset är väl också i högsta laget för att använda i 1,5 år....
https://www.eauto-laden.com/Ladekabel-A ... -1-Stecker
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av cnyb »

bonath skrev:
Monark1954 skrev:
Våra två Wall box beter sig så mot vår Leaf.
"Check Charger Power" säger bilen. Wall boxen lyser grönt.
Trodde det var min konverterande adapter men inser nu att Wall boxarna är misstänkta.
Slå av huvudströmmen, växla bilar mellan boxarna och andra knep brukar få dem att fungera.
En bil verkar fungera bättre, då fungerar Leafen oftare. Mer problem om Teslan och Leafen är inkopplade till var sin. Har fungerat toppen i mer än ett halvår, men nu får felsökningen gå mer mot Boxarna än mot min orange adapter.
Leasar en Leaf två år, april -19, och undrar hur du löst adaptern.
Tänkte skaffat en Tesla Wallbox inför model3, men det verkar vara strul med de adaptrar som finns, passar inte Tesla Wallbox står det.
Priset är väl också i högsta laget för att använda i 1,5 år....
https://www.eauto-laden.com/Ladekabel-A ... -1-Stecker
Här ser du hur jag löste det; http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 72#p133172

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av bjelkeman »

akeller skrev:
Har samma på min, ibland startar inte laddningen. Reset funkar inte, inte heller att stänga av strömmen till den. Får sätta in UMC:n via 3-fas då istället. Sen kan det fungera nästa dag igen utan problem.
Jag hade något liknande. Jag startad om centralskärmen, sen funkade det. Vet inte om det var chans eller inte.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av akeller »

Tack, det ska jag testa nästa gång.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av mahulkp »

Jocce skrev:
Har problem med vår Wallconnector. Trodde först det var kollegans Passat GTe som strulade då den inte alltid startade laddning.

Men nu har jag fått problem med Teslan också.

"Check Charger Power" säger bilen. WallConnectorn lyser grönt.

Har provat att hålla in Reset tills den startar om, även bryta alla 3 faserna.
(Kom just nu på att jag skall kolla att alla faserna verkligen finns ut till stolpen...)

Samma problem ändå.

Den sitter utomhus (vilket som jag förstått, den skall klara), men kan det vara ärgning i kontakterna?
Vågar man göra nått för att bättra på kontakten? 5-56? Skrapa försiktigt med mejsel? Eller risk att man sabbar nått?

Andra tips?


Har även kontaktat Servicecentret för att se vad de säger.


/Jocce
Hade exakt samma problem med min. Den var trasig och jag fick den utbytt mot en ny. Bara ringa supporten.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av Monark1954 »

bonath skrev:
Monark1954 skrev:
Våra två Wall box beter sig så mot vår Leaf.
"Check Charger Power" säger bilen. Wall boxen lyser grönt.
Trodde det var min konverterande adapter men inser nu att Wall boxarna är misstänkta.
Slå av huvudströmmen, växla bilar mellan boxarna och andra knep brukar få dem att fungera.
En bil verkar fungera bättre, då fungerar Leafen oftare. Mer problem om Teslan och Leafen är inkopplade till var sin. Har fungerat toppen i mer än ett halvår, men nu får felsökningen gå mer mot Boxarna än mot min orange adapter.
Leasar en Leaf två år, april -19, och undrar hur du löst adaptern.
Tänkte skaffat en Tesla Wallbox inför model3, men det verkar vara strul med de adaptrar som finns, passar inte Tesla Wallbox står det.
Priset är väl också i högsta laget för att använda i 1,5 år....
https://www.eauto-laden.com/Ladekabel-A ... -1-Stecker
Här har cnyb beskrivit åtgärden och jag har kompletterat. Man bör läsa i texten om standarden för att förstå. Intresse och nödvändig kännedom krävs om el men det går.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=410

Svenska återförsäljaren frågan nyligen om en tydligare beskrivning men det är detta vi har. Tyder på att tillverkaren inte förstått att produkten har viss efterfrågan.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Problem med Wallconnector

Inlägg av Jocce »

Tesla skickar en ny WallConnector, så får montera ner den gamla och skicka tillbaka när jag fått den nya.

De frågade inte ens några frågor eller liknande = Tyder på att dom vet att något pajar i dem / bra Goodwill.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar