Incharge laddstationer (Vattenfall)

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av LarsL »

Har InCharge gått över till kr/kWh? Vore ju ett ordentligt fall framåt i så fall.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av bylund »

Det har det varit länge på deras växelströmskontakter. Det är likström de tar betalt för per minut.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av LarsL »

Sååå, växelström är inte en tjänst alltså. :roll:
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Kirre »

Kirre skrev:
Mkt positivt överraskad över Incharges smidighet och debitering.
Kopplade precis in Teslan på deras uttag i Vemdalsskalet. 3kr/kwh och ett knapptryck i deras app för att starta laddningen med 11kw (stöd för 22kw).
Snyggt jobbat :)
Uppdatering:
När jag nu på morgonen skulle koppla ur sladden gjorde jag misstaget att först koppla ur bilen. Incharge-uttaget började då genast lysa rött och låste fast min sladd... Ett samtal till deras kundtjänst löste det dock relativt snabbt.
Hade det dock hänt innan 8 eller efter 17 när deras kundtjänst är stängd hade det blivit ett bra mycket större problem...
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Remuz »

Jag använder incharge typ2 rättså ofta i port73 och jag stänger alltid av laddningen med bilnyckeln, drar ur sladden ur bilen, rullar upp den och blippar sedan inchargebrickan för att få loss sladden från stolpen, funkar kalas
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av oscfor »

Jag har aldrig gjort något speciellt. Hållit inne knappen på bilfjärren för att låsa upp ladduttaget. Därefter kopplat ur, hängt upp sladden och åkt iväg.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av mgorgis »

Jag har beställt InCharge bricka och kort men hur betalar man när man laddat? Får man hem en faktura?
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av mgorgis »

mgorgis skrev:
Jag har beställt InCharge bricka och kort men hur betalar man när man laddat? Får man hem en faktura?
Någon som vet? verkar vara flera som använder det :)
misiler
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 dec 2017 16:47

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av misiler »

Du får en faktura i kvartalet hem till din folkbokföringsadress.

Du får ingen faktura om du inte har laddat något :)
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av mgorgis »

misiler skrev:
Du får en faktura i kvartalet hem till din folkbokföringsadress.
Det är ganska lång tid! hade varit bra att kunna se någonstans hur mycket man har laddat för. Jag har nu testladdat en gång men ser det varken på deras hemsida eller app. Ska kanske ringa o ändra perioden.
misiler skrev:
Du får ingen faktura om du inte har laddat något :)
Det fattas bara! :) men jag förstår vad du menar
misiler
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 dec 2017 16:47

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av misiler »

Det ska synas på hemsidan:

https://www3.vattenfall.se/laddportalen/login.htm

Men systemet verkar ganska skakigt ibland :S
Senast redigerad av misiler, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av mgorgis »

Har varit och kollat många ggr där men inget än, får vänta o se vad som dyker upp. Det är iaf inte dyrt om man tar det på bolaget, bättre så än att ladda hemma för egna pengar
Verdi

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Har varit och kollat många ggr där men inget än, får vänta o se vad som dyker upp. Det är iaf inte dyrt om man tar det på bolaget, bättre så än att ladda hemma för egna pengar

Fast laddar du för egna pengar så får du ju betala ut 9,50:-/mil skattefritt. Laddar du på bolaget så blir du istället förmånsbeskattad 120% väl?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av oscfor »

Verdi skrev:
mgorgis skrev:
Har varit och kollat många ggr där men inget än, får vänta o se vad som dyker upp. Det är iaf inte dyrt om man tar det på bolaget, bättre så än att ladda hemma för egna pengar

Fast laddar du för egna pengar så får du ju betala ut 9,50:-/mil skattefritt. Laddar du på bolaget så blir du istället förmånsbeskattad 120% väl?
Eller 18.50:- om du äger den privat.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av mgorgis »

Verdi skrev:
mgorgis skrev:
Har varit och kollat många ggr där men inget än, får vänta o se vad som dyker upp. Det är iaf inte dyrt om man tar det på bolaget, bättre så än att ladda hemma för egna pengar

Fast laddar du för egna pengar så får du ju betala ut 9,50:-/mil skattefritt. Laddar du på bolaget så blir du istället förmånsbeskattad 120% väl?
Förmånsbeskattad ifall jag kör privat för de laddpengarna väl? inte i tjänsten....eller?
Användarvisningsbild
Sandor
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 feb 2018 22:11
Ort: Bollnäs

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Sandor »

mgorgis skrev:
Verdi skrev:
mgorgis skrev:
Har varit och kollat många ggr där men inget än, får vänta o se vad som dyker upp. Det är iaf inte dyrt om man tar det på bolaget, bättre så än att ladda hemma för egna pengar

Fast laddar du för egna pengar så får du ju betala ut 9,50:-/mil skattefritt. Laddar du på bolaget så blir du istället förmånsbeskattad 120% väl?
Förmånsbeskattad ifall jag kör privat för de laddpengarna väl? inte i tjänsten....eller?

Om företaget äger bilen.
Du blir privat förmånsbeskattad om du vill använda bilen privat.

Om företaget betalar ALL el blir du även förmånsbeskattad på 120% av kostnaden för de mil som du kör privat, inte det som du kör i tjänsten.

Om du privat betalar ALL el kan företaget betala ut 9,50kr i skattefri ersättning för de mil som du kör i tjänsten.

Om du äger bilen privat
Du blir INTE förmånsbeskattad för bilen och företaget kan betala ut skattefri ersättning på 18,50kr per mil för det som du kör i tjänsten.

Jag har klurat mycket på vad som skulle vara bäst för mig och för min del är det helt klart. Jag har bilen på bolaget och laddar all el privat.
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av oscfor »

Du får köra ganska många tusen mil per år för att det ska löna sig att köra bilen privat med nuvarande skatteregler.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av mgorgis »

Sandor skrev:
Om du privat betalar ALL el kan företaget betala ut 9,50kr i skattefri ersättning för de mil som du kör i tjänsten.

Detta alternativ skulle passa mig bäst i så fall. Att företaget skulle betala ALL el blir krångligt också då jag laddar hemma med, men att jag privat betalar ALL el blir enklare med milersättning. Och ja, det är bolaget som leasar bilen och jag finansierar förmånen med nettolöneavdrag.
Sandor skrev:
Du får köra ganska många tusen mil per år för att det ska löna sig att köra bilen privat med nuvarande skatteregler.

Tål att diskuteras, men kanske i en annan tråd :)
Skriv svar