Laddning i Norra Finland

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Laddning i Norra Finland

Inlägg av Satellite65 »

Hej !
I helgen så bär det av på grabbresa (gubbresa men jag vill inte erkänna det... ;) ) till Finska Levi för att titta på värdscups premiären i alpint, och jag tänkte hör med er vad ni har för erfarenheter av laddning i de norra delarna av Finland.
Vi har ca 26mil enkel väg i min X75d, detta är lite på gränsen av vad jag känner att man kan garantera så det blir en lunchpaus i finska Kolari som enligt uppgift (uppladdning.nu) har en typ2 på 22kw som drivs av Charge&Drive (Fortum). När vi väl kommit fram så blir det en liten dutt chademo ( http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 1d58690a09 ) för att sedan använda hotellets destination charger på 1x16A alternativt 3x16A ( http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 8e19aa40c8 )

Frågor (Om någon vet):
Är det någon härinne som laddat på någon av ovanstående platser? Hur funkade det osv. ?
Funkar den rfid tag man kan beställa i Sverige i Finland?
Finns det fler laddplatser i norra Finland än de som är utmärkta på uppladdning.nu?

Tacksam för svar!
Man vill inte gärna sabba "grabbresan" men hellre det än att bli stående med fru och ungar, så detta blir en testsväng... ;)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Norra Finland

Inlägg av bylund »

Jag har laddat på Fortum längs E8 med svensk tag, dock i Kilpisjärvi, och det var inga problem.

Även på Virtas Chademo i Pello laddade vi utan problem, aktiverat med PlugSurfing:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =50#p90768
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Laddning i Norra Finland

Inlägg av Satellite65 »

bylund skrev:
Jag har laddat på Fortum längs E8 med svensk tag, dock i Kilpisjärvi, och det var inga problem.

Även på Virtas Chademo i Pello laddade vi utan problem, aktiverat med PlugSurfing:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =50#p90768
Tack för infon!

Chademon i Pello finns med på mina framtida laddplatser, kul att du varit där, jag skall kolla upp plugsurfing då jag inte klarar av att registrera mig på Virtas app (appen är på Svenska men reg. är endast på Finska :cry: )

Intressant tråd i länken du skickade bytheway.

/Sat
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Laddning i Norra Finland

Inlägg av Satellite65 »

Postar en liten update I fall att någon är intresserad. Jag hade innan resan beställt en rfid från fortum, denna han tyvär inte dyka upp men vi bestämde efter lite övervägande att åka iallafall. Jag ringde OkQ8 i pajala innan och frågade om laddmöjligheter, de hade inga vad de visste men om de hade ett 3fas uttag så kunde jag få låna det, vetskapen om detta räckte för beslut om avfärd.
I bilen så läste vi dock att man kunde betala med SMS i Kolari på deras 22kw typ2 stolpe.... detta fungerar INTE från ett Svenskt SIMkort endast från ett Finskt. Personen som jobbade på macken med stolpen var mycket hjälpsam och provade få igång laddningen med sin privata telefon... inte heller det fungerade. Efter 2 samtal till supporten så startade de laddningen på distans vilket var schysst, han tyckte dock att jag skulle ladda ner appen till nästa gång vilket jag oxo gjorde till nästa dag.
Med appen så fick jag igång laddningen efter några försök, den är lite känslig om man trycker i kabeln innan man startat laddningen i appen.

Bifogar en laddbild från hemresan
A1935696-4247-434B-BB8D-7471E3A1157D.jpeg
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Skriv svar