Elbilsladdning och LOU - vad gäller?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Elbilsladdning och LOU - vad gäller?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Om en kommun vill sätta upp 20 destinationsladdare vid en sporthall de själva äger och driver, vad gäller enligt LOU för den framtida driften?

Jag tänker mig att de kan ta en ramavtalsupphandlad elfirma och installera dem, alternativ gå ut och göra en upphandling.

Men om de även vill ha ett betalsystem för användningen av dessa laddplatser, måste själva betalsystemet LOU-upphandlas också, och kanske även förnyas var 3 år?

Hur gör kommunerna idag?
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Elbilsladdning och LOU - vad gäller?

Inlägg av Alfa »

Om betalsystemet kostar mer än direktupphandlingsgränsen, ca 535000 kr, under avtalsperioden, måste det upphandlas enligt LOU. Avtalet får sträcka sig längre än fyra år eftersom det inte är ett ramavtal, utan ett objektspecifikt avtal.

Om betalningen istället för från kommunen kommer direkt från nyttjarna av laddarna kan det istället upphandlas som en tjänstekoncession enligt LUK.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Elbilsladdning och LOU - vad gäller?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det gäller ju att använda skattebetalarnas pengar så effektivt som möjligt förstås.

Den aktuella sporthallen har bra kapacitet på sin elanslutning så rent tekniskt blir det enkelt att ansluta 20 laddplatser.

Elfirman som har ramavtal med denna kommun kan ju köpa 20 destinationsladdare och skruva upp.

Man elfirman har ju inget betalsystem, detta måste då köpas från extern leverantör.

Kan elfirman även köpa den tjänsten inom sitt ramavtal och leverera till kommunen?

Det borde ju vara ett betalsystem som inte är låst till en ända leverantör kan jag tycka.

Om vi först köper installation av 20 destinationsladdare och kravställer att de ska ha ett öppet betalsystem, och sedan går ut och upphandlar en tjänstekoncession för drift av betalsystemet då betalningen för elenergi, drift och underhållskostnader kommer direkt från nyttjarna av laddarna kanske är en bättre lösning?

Vad jag förstår gällande tjänstekoncession så ska då den "ekonomiska risken" ligga hos leverantören.

Den leverantör som betalar tillbaka högst summa till kommunen borde ju då vara lämpligast.

Ungefär som P-bolagen gör med parkeringsavgifterna tänker jag mig.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Elbilsladdning och LOU - vad gäller?

Inlägg av PoloPrinsen »

Nu nämns ju inte kommunens övergripande bilparkeringsinfo, men lite beroende å om det normalt är pavgiftmi området för,sporthallen eller ej så kan man ju agera lite öl fika.

Fri p o fri p med laddning.
Fri p och simplaste möjliga elbillbetaĺssystem, frivillig kassa som de som normalt utnyttjar laddplats kan o bör donera en slant till.
Årsmedlemsavgift ala båtklubb etc samt fri "gästparkering" .
Samma som ovan men friviĺig "båtklubbskassa" för gäster.
Hallens inhyrda klubbar sköter det helt själva och tar ut någon typ av p avgift.
Hallens inhyrda klubbar bjuder på kostnaden av driften...
Som ovan men klubbens stöd från kommunen ökar...

Finns säkert ännu flera möjliga lösningar, men jag nöjer mig med dessa ideer/förslag.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Elbilsladdning och LOU - vad gäller?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

PoloPrinsen skrev:
Nu nämns ju inte kommunens övergripande bilparkeringsinfo, men lite beroende å om det normalt är pavgiftmi området för,sporthallen eller ej så kan man ju agera lite öl fika.

Fri p o fri p med laddning.
Fri p och simplaste möjliga elbillbetaĺssystem, frivillig kassa som de som normalt utnyttjar laddplats kan o bör donera en slant till.
Årsmedlemsavgift ala båtklubb etc samt fri "gästparkering" .
Samma som ovan men friviĺig "båtklubbskassa" för gäster.
Hallens inhyrda klubbar sköter det helt själva och tar ut någon typ av p avgift.
Hallens inhyrda klubbar bjuder på kostnaden av driften...
Som ovan men klubbens stöd från kommunen ökar...

Finns säkert ännu flera möjliga lösningar, men jag nöjer mig med dessa ideer/förslag.
Mvh PP.

Det är fri parkering vid sporthallen just nu, men det kan ju komma att ändras i framtiden.

Skulle det vara tillåtet att fotbollsklubben får alla intäkter från elbilsladdning med dagens regler?

Nu vill just denna kommun göra en seriös satsning på laddplatser, och det gäller ett 10-tal anläggningar allt från kommunalhuset till sport och simhallar.

Vet inte om det är rätt väg att gå med att fotbolls och simklubbar ska hantera betalningen för drivmedel till kommunens fordonsägare.

Helt fri laddning är inte aktuellt, det är borgerligt styre i denna kommun kan jag tillägga.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Elbilsladdning och LOU - vad gäller?

Inlägg av PoloPrinsen »

nu är jag inte insatt i nått reglemente alls, men kommunen själv borde veta såklart.
spontan tanke är ju att enklaste,driftsäkraste, miljöbästa samt iaf någorlunda rättvist alternativ aldrig kan vara fel.

kan säkert motiveraas på nått sätt att idrotten ska stå för elbilsladdningen. reklamkostnad månne...

typ;
vi i -insert kommunnamns- simklubb inte bara simmar i strömmen, vi laddar våra elbilar med vår starka,rena ström. ;-)
vi i -insert kommunnamns- forbollsklubb inte bara rullar boll väldigt bra, vi ser även tlll att våra elbilar rulllar bra.
eller annan kul/bra slogan.
mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Elbilsladdning och LOU - vad gäller?

Inlägg av Alfa »

Off Grid Byggaren skrev:
Ja det gäller ju att använda skattebetalarnas pengar så effektivt som möjligt förstås.

Den aktuella sporthallen har bra kapacitet på sin elanslutning så rent tekniskt blir det enkelt att ansluta 20 laddplatser.

Elfirman som har ramavtal med denna kommun kan ju köpa 20 destinationsladdare och skruva upp.

Man elfirman har ju inget betalsystem, detta måste då köpas från extern leverantör.

Kan elfirman även köpa den tjänsten inom sitt ramavtal och leverera till kommunen?

Det borde ju vara ett betalsystem som inte är låst till en ända leverantör kan jag tycka.

Om vi först köper installation av 20 destinationsladdare och kravställer att de ska ha ett öppet betalsystem, och sedan går ut och upphandlar en tjänstekoncession för drift av betalsystemet då betalningen för elenergi, drift och underhållskostnader kommer direkt från nyttjarna av laddarna kanske är en bättre lösning?

Vad jag förstår gällande tjänstekoncession så ska då den "ekonomiska risken" ligga hos leverantören.

Den leverantör som betalar tillbaka högst summa till kommunen borde ju då vara lämpligast.

Ungefär som P-bolagen gör med parkeringsavgifterna tänker jag mig.
Mest korrekt är att upphandla laddarna inklusive istallation samt drift och underhåll. Visst kan man försöka nyttja ett befintligt ramavtal för att slippa göra en upphandling, men det kan vara tveksamt både juridiskt och affärsmässigt.
Skriv svar