Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av mgorgis »

Bogge skrev:
kallekula skrev:
Jag har varit i Lindvallen en del och tycker att de flesta stugor verkar elektrifierade. Så hyr man boende ska det inte vara några problem.
Håller med!
Hittade två hål i väggen på stugan vi bodde i
Vi har hyrt en stuga i Gröna byn, har dem kanske 230V uttag och kan man köra bilen så nära stugan eller måste parkera på parkeringen? jag har aldrig varit där
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av gellerstam »

Finns två stolpar med 2x22kw i Stöten och då får man Sälens bästa skidåkning på köpet... ;-)
Stöten.jpg

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 8833888fca
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av mgorgis »

gellerstam skrev:
Finns två stolpar med 2x22kw i Stöten och då får man Sälens bästa skidåkning på köpet... ;-)
Stöten.jpg

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 8833888fca
En bit att gå från vår stuga men det är det värt. Behöver man någon RFID bricka eller kort?
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av erkap »

De är gratis men ska senare ingå i Clever.

Det finns en likadan stolpe nere i Sälenbyn som även den är gratis.
Senast redigerad av erkap, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av gellerstam »

mgorgis skrev:
gellerstam skrev:
Finns två stolpar med 2x22kw i Stöten och då får man Sälens bästa skidåkning på köpet... ;-)
Stöten.jpg

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 8833888fca
En bit att gå från vår stuga men det är det värt. Behöver man någon RFID bricka eller kort?
Du behöver bara din typ-2 kabel och din bil ;-) Inga brickor, kort eller appar. Gratis är elen också. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av mgorgis »

gellerstam skrev:
mgorgis skrev:
gellerstam skrev:
Finns två stolpar med 2x22kw i Stöten och då får man Sälens bästa skidåkning på köpet... ;-)
Stöten.jpg

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 8833888fca
En bit att gå från vår stuga men det är det värt. Behöver man någon RFID bricka eller kort?
Du behöver bara din typ-2 kabel och din bil ;-) Inga brickor, kort eller appar. Gratis är elen också. :-)

Nice! tack för info!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av chaffis75 »

mgorgis skrev:
Bogge skrev:
kallekula skrev:
Jag har varit i Lindvallen en del och tycker att de flesta stugor verkar elektrifierade. Så hyr man boende ska det inte vara några problem.
Håller med!
Hittade två hål i väggen på stugan vi bodde i
Vi har hyrt en stuga i Gröna byn, har dem kanske 230V uttag och kan man köra bilen så nära stugan eller måste parkera på parkeringen? jag har aldrig varit där
Har inte bott i gröna byn men minns jag rätt så får man inte parkera vid stugan utan där är en parkering en lite bit ifrån.
22kw uttag finns vid sälen torget bla... finns även något shuko vid experium vilket är väldigt nära där ni bor, dock har jag hört att dessa ofta är upptagna och att folk inte flyttar bilen på typ hela veckan om man har otur.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av mgorgis »

chaffis75 skrev:
ofta är upptagna och att folk inte flyttar bilen på typ hela veckan om man har otur.
Det är det man är rädd för, att det finns ett par stoplar här och ett par uttag där kan ge falsk trygghet när man tänker att antal el och laddhybridbilar ökar och det är påskhelg o fullt med folk och dem har inte tid att flytta på bilen utan är i backen :?

Men det verkar ändå hoppfullt annars får man åka till Mora ett par vändor för att toppa-upp kanske.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av Fredric83 »

mgorgis skrev:
chaffis75 skrev:
ofta är upptagna och att folk inte flyttar bilen på typ hela veckan om man har otur.
Det är det man är rädd för, att det finns ett par stoplar här och ett par uttag där kan ge falsk trygghet när man tänker att antal el och laddhybridbilar ökar och det är påskhelg o fullt med folk och dem har inte tid att flytta på bilen utan är i backen :?

Men det verkar ändå hoppfullt annars får man åka till Mora ett par vändor för att toppa-upp kanske.
Finns även en 22kw stolpe med två uttag på hundfjällets torg, Den är oftast ledig på eftermiddagar/kvällar när folk lämnat backen. Jag övervägde att åka dit nu under vecka 7 när vi var i hundfjället men då vi hade motorvärmaruttag på vår P-plats prioriterade jag Öl framför snabbare laddning :)
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av mgorgis »

Fredric83 skrev:
mgorgis skrev:
chaffis75 skrev:
ofta är upptagna och att folk inte flyttar bilen på typ hela veckan om man har otur.
Det är det man är rädd för, att det finns ett par stoplar här och ett par uttag där kan ge falsk trygghet när man tänker att antal el och laddhybridbilar ökar och det är påskhelg o fullt med folk och dem har inte tid att flytta på bilen utan är i backen :?

Men det verkar ändå hoppfullt annars får man åka till Mora ett par vändor för att toppa-upp kanske.
Finns även en 22kw stolpe med två uttag på hundfjällets torg, Den är oftast ledig på eftermiddagar/kvällar när folk lämnat backen. Jag övervägde att åka dit nu under vecka 7 när vi var i hundfjället men då vi hade motorvärmaruttag på vår P-plats prioriterade jag Öl framför snabbare laddning :)
Klokt! :lol:
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av ellerstrom »

mgorgis skrev:
chaffis75 skrev:
ofta är upptagna och att folk inte flyttar bilen på typ hela veckan om man har otur.
Det är det man är rädd för, att det finns ett par stoplar här och ett par uttag där kan ge falsk trygghet när man tänker att antal el och laddhybridbilar ökar och det är påskhelg o fullt med folk och dem har inte tid att flytta på bilen utan är i backen :?

Men det verkar ändå hoppfullt annars får man åka till Mora ett par vändor för att toppa-upp kanske.
Ska till Lindvallen veckan innan påsk och har lite samma funderingar. Ska bo på Ski Lodge Village och vad jag förstår så är det inte många uttag/laddplatser som erbjuds tyvärr. Tar jag mitt sista laddstopp i Karlstad på vägen upp, måste jag nog få i bilen lite elektroner under veckan för att ta mig till närmsta SuC på hemresan. Helst vill man ju starta hemfärden med 100% och förvärmd bil.

Finns ju iofs en Chademo i Sälenbyn, fast då måste jag köpa en adapter. Å andra sidan kan man då passa på att gå till systemet medan bilen laddar 8-).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av Yxel »

Finns väl typ 2 i sälenbyn också? 22kw
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av ellerstrom »

Yxel skrev:
Finns väl typ 2 i sälenbyn också? 22kw
Jo, såklart. Men då måste jag låta bilen stå där typ 4ggr längre tid än med Chademo och det blir inte alls smidigt.

Edit: har bara enkelladdare i min S75D.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av kallekula »

ellerstrom skrev:
mgorgis skrev:
chaffis75 skrev:
ofta är upptagna och att folk inte flyttar bilen på typ hela veckan om man har otur.
Det är det man är rädd för, att det finns ett par stoplar här och ett par uttag där kan ge falsk trygghet när man tänker att antal el och laddhybridbilar ökar och det är påskhelg o fullt med folk och dem har inte tid att flytta på bilen utan är i backen :?

Men det verkar ändå hoppfullt annars får man åka till Mora ett par vändor för att toppa-upp kanske.
Ska till Lindvallen veckan innan påsk och har lite samma funderingar. Ska bo på Ski Lodge Village och vad jag förstår så är det inte många uttag/laddplatser som erbjuds tyvärr. Tar jag mitt sista laddstopp i Karlstad på vägen upp, måste jag nog få i bilen lite elektroner under veckan för att ta mig till närmsta SuC på hemresan. Helst vill man ju starta hemfärden med 100% och förvärmd bil.

Finns ju iofs en Chademo i Sälenbyn, fast då måste jag köpa en adapter. Å andra sidan kan man då passa på att gå till systemet medan bilen laddar 8-).
Finns 2 schuko precis utanför Ski Lodge. Förvisso parkerar där många Passater men någon gång under veckan är det garanterat ledigt och då är det ju bara stå där tills du har fullt. Förhoppningvis är det ju ledigt sista natten.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av chaffis75 »

Har för mig parkeringen (22kw typ2) vid sälentorget är tids begränsad så där är väl lite större chans att ingen står där hela veckan om den nu inte är helt översnöad, de är ju snö rekord i år, där var sjukt mycket snö redan vecka 5 när vi var där.

Vi pratade förresten med en säljare av andels lägenheter som ville sälja detta till oss. Vi nämnde att vi ska ha elbil snart och då måste han fixa mer uttag till oss om vi ska ha köpa en sådan andel :D .
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av erkap »

Under Sälfjällstorget finns ett parkeringsgarage där alla platser har Schuko. Vet dock inte om det är OK att ladda där men iaf ett bra ställe att tina upp bilen på.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av mgorgis »

chaffis75 skrev:
Har för mig parkeringen (22kw typ2) vid sälentorget är tids begränsad så där är väl lite större chans att ingen står där hela veckan om den nu inte är helt översnöad, de är ju snö rekord i år, där var sjukt mycket snö redan vecka 5 när vi var där.

Vi pratade förresten med en säljare av andels lägenheter som ville sälja detta till oss. Vi nämnde att vi ska ha elbil snart och då måste han fixa mer uttag till oss om vi ska ha köpa en sådan andel :D .
Kapar tråden lite och appropå mycket snö, hur tror ni en odubbad S75 RWD skulle klara sig där? Det gick bra i kungsberget men det var inte mycket snö men det blev halt på vissa vägstreckor
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av chaffis75 »

Min erfarenhet är att på snö så är ett dubbfritt däck minst lika bra om inte bättre än dubbat men svarthalka som jag själv råkade ut för i Småland på E4an på väg till Sälen då hjälper bara dubb (lite). Fy för vad rädd jag blev, man såg verkligen inte att de var halt utan bilen började plötsligt bara orma sig, släppte bara gasen och försökte styra rakt, vi klarade oss. Blev betydligt lugnare takt sedan för de var verkligen snorhalt fläckvis.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av Jensa »

Inga problem med odubbat i Sälen nu, fin vinterväg överallt vilket passar de däcken.

Bredvid stora parkeringen nedanför Gustavbacken ligger Skistars kontor, de har 2x22 kW. Sälfjällstorget har 2x22kW och nere i byn 2x22 kW + Chademo som sagt.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av mgorgis »

Synd att elstolparna inte har stora höga skyltar som bensinstationerna har, så man ser det på avstånd och inte bara genom att titta i en app eller samla info på annat sätt. Det behövs mer struktur när det kommer till sånt.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av kallekula »

mgorgis skrev:
Synd att elstolparna inte har stora höga skyltar som bensinstationerna har, så man ser det på avstånd och inte bara genom att titta i en app eller samla info på annat sätt. Det behövs mer struktur när det kommer till sånt.
Enklaste är att hålla utkik efter en översnöad Passat GTE...

(Nej jag är inte bitter på att Passater alltid blockar alla laddstolpar...)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dålig infrastruktur för laddare i Sälen

Inlägg av Niklas Z »

Ja, det är lätt hänt att missa laddstolpar. Igår när jag var i Stockholm parkerade jag min bensinbil och satt kvar i den medan sonen gjorde ett ärende. Efter en liten stund upptäckte jag att jag ställt mig vid en laddstolpe. Nu satt jag ju i bilen, så om det hade kommit en elbil skulle jag givetvis ha flyttat mig, men i vanliga fall hade jag bara donat med p-appen och sedan gått ifrån bilen, utan att ha märkt att jag blockerade en laddplats.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar