Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av mati »

Plugsurfing fungerar tyvärr inte överallt. Det är rena rama laddkaoset i Tyskland. De har lika många olika betalbrickor som de har laddstolpar känns det som.
Här finns en bra karta: https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Och så får man titta vart man vill åka och vilka brickor man behöver. Jag har hittills klarat mig med en enda (regional) bricka och gratisstolpar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av Tjell »

Suck... Att det ska vara så svårt att få till datatrafik som täcker in alla tänkbara laddstolpar. Det fattas väl både förståelse och vilja...

Jag har iaf beställt en RFID från Plugsurfing nu, hoppas den kommer innan vi åker neråt 30/1.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av mati »

Tjell skrev:
Suck... Att det ska vara så svårt att få till datatrafik som täcker in alla tänkbara laddstolpar. Det fattas väl både förståelse och vilja...
Det kommer bli bättre framöver. De har faktiskt förstått problemet.
Det ganska maffiga statliga bidraget som man kan få i Tyskland om man sätter upp en laddstolpe ges numera enbart när den har en universell betallösning, dvs vanligt betalkort. Alla olika hittapå-min-egen-bricka-lösningar kommer att ogillas framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av Tjell »

Ja, för bövelen! Då som först kan det ta fart! Det bara måste vara enkelt att ladda!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av lobbin »

mati skrev:
Det ganska maffiga statliga bidraget som man kan få i Tyskland om man sätter upp en laddstolpe ges numera enbart när den har en universell betallösning, dvs vanligt betalkort. Alla olika hittapå-min-egen-bricka-lösningar kommer att ogillas framöver.
Fast att öppna upp för en ny våg av swipade betalkort känns ju inte jättesmidigt heller. Bättre man tvingar bolagen att ta fram en gemensam laddbricka som fungerar på alla större nätverk, liknande plugsurfing.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
mati skrev:
Det ganska maffiga statliga bidraget som man kan få i Tyskland om man sätter upp en laddstolpe ges numera enbart när den har en universell betallösning, dvs vanligt betalkort. Alla olika hittapå-min-egen-bricka-lösningar kommer att ogillas framöver.
Fast att öppna upp för en ny våg av swipade betalkort känns ju inte jättesmidigt heller. Bättre man tvingar bolagen att ta fram en gemensam laddbricka som fungerar på alla större nätverk, liknande plugsurfing.
Bensin betalar man ju inte heller med nån konstig bricka. Man betalar med sitt bankkort. Varför ska det vara annorlunda för laddstolpar? Jag tycker att det är helt rätt att kräva kortbetalning på alla laddstolpar. Det är väl det mest naturliga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av joel80 »

Smarta stolpar som pratar med bilen där man redan kopplat betalkort eller så vore den ultimata lösningen. Plugga in.. Bekräfta kostnaden på bilens eller laddarens skärm och börja ladda. Betalningen sköts automatiskt!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av Mats »

Ska ni destinationsladda brukar det gå bra att få tips av hotellen eller välja hotell med laddning nära. Har stannat på några hotell. Ett hade trefas i garaget som gick att låna (fulda). Utanför ett hotell i Kassel fanns en gratis typ två. Bara koppla in.
Men det krävs lite planering och det vore bra med generell betallösning!
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Olleman
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 24 jun 2015 15:31
Ort: Viken

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av Olleman »

Tjell skrev:
Med tanke på hur krångligt det kan vara att få till laddning utanför SuC-nätet så efterlyser jag tips på hur, vad, vilket sätt som är bäst väg att gå.

Vi åker ofta till Tyskland och har klarat oss mycket bra med "endast" SuC men kännt att det av och till hade varit bra med back-up.

Någon som har bra tips till oss?
Hej;
Jag brukar använda mig av Chargemap appen, där hittar du alla slags laddningsalternativ för din resa. Lättnavigerad och överskådlig app.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://---
Rabattkod på 10 000:- vid köp av ny Modell S
Använd länken ovan!
Användarvisningsbild
oset
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 apr 2015 23:04
Ort: Täby

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av oset »

Använder newmotion https://newmotion.com/en/charging-solut ... -on-the-go som är någon form av paraplyorganisation som har roamingavtal med andra operatörer. Har deras rfid-bricka. Bra app. Har plugsurfing också men newmotion täcker oftast samma laddare.

Sent from my SM-G900FD using Tapatalk
S100D: midnight silver, 2018-09, 3LR AWD: vit, 2019-10
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av lobbin »

mati skrev:
Bensin betalar man ju inte heller med nån konstig bricka. Man betalar med sitt bankkort. Varför ska det vara annorlunda för laddstolpar? Jag tycker att det är helt rätt att kräva kortbetalning på alla laddstolpar. Det är väl det mest naturliga.
Ja, absolut ur smidighetssynpunkt.

Men säkerhetsmässigt, bensinbranschen (och liknande miljöer som bankomater) har lång erfarenhet av modifierade kortläsare, och har troligen bara en bråkdel av alla kortläsare som kommer att behövas för laddstolpar.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av Tjell »

Idén med att stolpen och bilen kommunicerar laddning (redan klart med det, väl?) OCH betalning är nog rätt väg att gå.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av 12man »

Sådana småbetalningar som detta förhoppningsvis blir frågor om, görs kontaktlöst idag på många ställen England bl.a utan kod etc, kortet ligger kvar i fickan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av mati »

Tyskarna är ju allmänt rädda för att använda betalkort. Kontantbetalning är det som gäller. Många butiker erbjuder inte ens kortbetalning. För bara några år sedan gick det inte ens att betala med kort på MediaMarkt. Vet inte om de accepterar kort idag.
Det finns mig veterligen inte många bensinstationer heller där man inte går in i butiken för att betala. Så sett är det inte konstigt att de krånglar till det med laddstolparna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Tyskarna är ju allmänt rädda för att använda betalkort. Kontantbetalning är det som gäller. Många butiker erbjuder inte ens kortbetalning. För bara några år sedan gick det inte ens att betala med kort på MediaMarkt. Vet inte om de accepterar kort idag.
Det finns mig veterligen inte många bensinstationer heller där man inte går in i butiken för att betala. Så sett är det inte konstigt att de krånglar till det med laddstolparna.
Aldi tog inte Visa kort i somras
Bensinstationer tar Visakort men tar extra betalt typ kortavgift (:
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av Tjell »

Och nyligen bodde vi på ett hotell där de tog fram en BABS-mojäng när vi skulle betala för oss...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av Bjelke »

babsan.jpg
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av Tjell »

Bjelke skrev:
babsan.jpg
Och under bilden stod det "Slut". Undrar vad det kan antyda...?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av jpetters »

Så här får det ju gärna se ut på laddare där de vill ha betalt.
Bild
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Ladda i Tyskland: Bästa tipsen?

Inlägg av Tjell »

Vi har i dag laddat för första gången utanför Teslas nätverk: en stolpe vid en affär i Hamburg vi skulle till. Alla instruktioner endast på tyska men med fantasi och trial and error så fick vi till det.

Fick Plugsurfing-RFID'n strax innan vi for iväg, har inte kunnat se på vårt konto vare sig den sessionen eller debitering ännu...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar