Ladda-hemma-stödet

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda-hemma-stödet

Inlägg av lobbin »

Grymt slöseri med skattepengar.

Istället för att köpa en laddbox för 10k, så väljer man kanske istället att lägga köpa en laddbox för 15k som klarar kraven. Då har man själv "sparat" 2500 medan alla vi andra fått betala 7500.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda-hemma-stödet

Inlägg av LarsL »

...någon annans pengar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stödet

Inlägg av mati »

En Tesla WC kostar 5200kr inkl moms. Det är mindre än hälften av vad en sk godkänd laddbox kostar. Man kan alltså köpa en WC utan att spendera andras pengar och har ändå sparat en slant. Rent spontant känns det som att det är nåt fel i systemet.
BTW, varför är en WC så förhållandevis billig? Eller är de andra bara hutlöst dyra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda-hemma-stödet

Inlägg av LarsL »

Hutlösa med tanke på innehåll.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stödet

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Hutlösa med tanke på innehåll.
Jag vet inte, Clever-boxen jag har "fått" verkar faktiskt ganska kompetent. Den stödjer lastbalansering via LAN (dock enbart med boxar av samma märke såklart). Den är uppkopplad och man ska på något vis kunna läsa av den, jag har dock inte kollat hur man gör, känns lite onödigt. Den stödjer trefasladdning upp till 22kW. Den visar på en liten display hur mycket man har laddat osv.
Den kan alltså lite mer än en Tesla WC, men ingenting som är livsviktigt som jag upplever det.
Den är inte alls lika snygg, ganska klumpig faktiskt. Hade den inte suttit i en ladugård hos mig, hade jag inte velat ha den på väggen. Sladden är bara 4m, vilket är ganska kort. Samtidigt är den tunnare än Teslas kabel, lättare att hantera alltså. Nu har jag ju som sagt fått den installerad, och den får väl sitta där den sitter. Men är den värd priset? Äh, nej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda-hemma-stödet

Inlägg av lobbin »

mati skrev:
LarsL skrev:
Hutlösa med tanke på innehåll.
Jag vet inte, Clever-boxen jag har "fått" verkar faktiskt ganska kompetent. Den stödjer lastbalansering via LAN (dock enbart med boxar av samma märke såklart). Den är uppkopplad och man ska på något vis kunna läsa av den, jag har dock inte kollat hur man gör, känns lite onödigt. Den stödjer trefasladdning upp till 22kW. Den visar på en liten display hur mycket man har laddat osv.
Den kan alltså lite mer än en Tesla WC, men ingenting som är livsviktigt som jag upplever det.
Den är inte alls lika snygg, ganska klumpig faktiskt. Hade den inte suttit i en ladugård hos mig, hade jag inte velat ha den på väggen. Sladden är bara 4m, vilket är ganska kort. Samtidigt är den tunnare än Teslas kabel, lättare att hantera alltså. Nu har jag ju som sagt fått den installerad, och den får väl sitta där den sitter. Men är den värd priset? Äh, nej.
Tesla WC stödjer också lastbalansering. Kanske inte lika begåvat som Clever, ingen aning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stödet

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
Tesla WC stödjer också lastbalansering. Kanske inte lika begåvat som Clever, ingen aning.
Ja, det gör den naturligtvis. Och jag trodde faktiskt att den var ensam om det. Men det var alltså inte fallet. Men jag tror att Tesla har löst det betydligt smidigare. Som jag har förstått det kräver Clever-boxen tillgång till internet för att prata med nån server som i sin tur sköter lastbalanseringen. Så uppfattade jag det i alla fall. Ganska krångligt och konstigt alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda-hemma-stödet

Inlägg av lobbin »

mati skrev:
Ja, det gör den naturligtvis. Och jag trodde faktiskt att den var ensam om det. Men det var alltså inte fallet. Men jag tror att Tesla har löst det betydligt smidigare. Som jag har förstått det kräver Clever-boxen tillgång till internet för att prata med nån server som i sin tur sköter lastbalanseringen. Så uppfattade jag det i alla fall. Ganska krångligt och konstigt alltså.
Låter onödigt komplicerat.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ladda-hemma-stödet

Inlägg av Legato »

mati skrev:
BTW, varför är en WC så förhållandevis billig? Eller är de andra bara hutlöst dyra?
Officiellt (och med tanke på priset antagligen också i verkligheten) så säljs den ju utan marginal som en tjänst till Teslaägare.

Sen kan man väl anta att Teslas WC är en av de mest sålda boxarna om inte den mest sålda boxen...

Stora volymer och nollmarginal ger ju rimligtvis ett extremt attraktivt pris.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stödet

Inlägg av strejf »

lobbin skrev:
Grymt slöseri med skattepengar.

Istället för att köpa en laddbox för 10k, så väljer man kanske istället att lägga köpa en laddbox för 15k som klarar kraven. Då har man själv "sparat" 2500 medan alla vi andra fått betala 7500.
Fast det är inte bara kostnaden för boxen som ingår, även hela installationen och framdragning av el som kan vara ganska dyr med hjälp av elektriker.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Ladda-hemma-stödet

Inlägg av rockard »

strejf skrev:
Det finns redan en tråd som heter Ladda-hemma-stöd.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=10903

Kanske slå ihop dessa två trådar?
Jag skulle önska att det var fler moderatorer. Någon av de som spenderar (kanske lite väl) mycket tid på forumet, och som (till skillnad från mig själv) är lugna och behärskade.
Svart X75D -17
Skriv svar