Ladda-hemma-stödet
Moderator: Redaktion
Re: Ladda-hemma-stödet
Grymt slöseri med skattepengar.
Istället för att köpa en laddbox för 10k, så väljer man kanske istället att lägga köpa en laddbox för 15k som klarar kraven. Då har man själv "sparat" 2500 medan alla vi andra fått betala 7500.
Istället för att köpa en laddbox för 10k, så väljer man kanske istället att lägga köpa en laddbox för 15k som klarar kraven. Då har man själv "sparat" 2500 medan alla vi andra fått betala 7500.
Re: Ladda-hemma-stödet
En Tesla WC kostar 5200kr inkl moms. Det är mindre än hälften av vad en sk godkänd laddbox kostar. Man kan alltså köpa en WC utan att spendera andras pengar och har ändå sparat en slant. Rent spontant känns det som att det är nåt fel i systemet.
BTW, varför är en WC så förhållandevis billig? Eller är de andra bara hutlöst dyra?
BTW, varför är en WC så förhållandevis billig? Eller är de andra bara hutlöst dyra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ladda-hemma-stödet
Jag vet inte, Clever-boxen jag har "fått" verkar faktiskt ganska kompetent. Den stödjer lastbalansering via LAN (dock enbart med boxar av samma märke såklart). Den är uppkopplad och man ska på något vis kunna läsa av den, jag har dock inte kollat hur man gör, känns lite onödigt. Den stödjer trefasladdning upp till 22kW. Den visar på en liten display hur mycket man har laddat osv.LarsL skrev:Hutlösa med tanke på innehåll.
Den kan alltså lite mer än en Tesla WC, men ingenting som är livsviktigt som jag upplever det.
Den är inte alls lika snygg, ganska klumpig faktiskt. Hade den inte suttit i en ladugård hos mig, hade jag inte velat ha den på väggen. Sladden är bara 4m, vilket är ganska kort. Samtidigt är den tunnare än Teslas kabel, lättare att hantera alltså. Nu har jag ju som sagt fått den installerad, och den får väl sitta där den sitter. Men är den värd priset? Äh, nej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ladda-hemma-stödet
Tesla WC stödjer också lastbalansering. Kanske inte lika begåvat som Clever, ingen aning.mati skrev:Jag vet inte, Clever-boxen jag har "fått" verkar faktiskt ganska kompetent. Den stödjer lastbalansering via LAN (dock enbart med boxar av samma märke såklart). Den är uppkopplad och man ska på något vis kunna läsa av den, jag har dock inte kollat hur man gör, känns lite onödigt. Den stödjer trefasladdning upp till 22kW. Den visar på en liten display hur mycket man har laddat osv.LarsL skrev:Hutlösa med tanke på innehåll.
Den kan alltså lite mer än en Tesla WC, men ingenting som är livsviktigt som jag upplever det.
Den är inte alls lika snygg, ganska klumpig faktiskt. Hade den inte suttit i en ladugård hos mig, hade jag inte velat ha den på väggen. Sladden är bara 4m, vilket är ganska kort. Samtidigt är den tunnare än Teslas kabel, lättare att hantera alltså. Nu har jag ju som sagt fått den installerad, och den får väl sitta där den sitter. Men är den värd priset? Äh, nej.
Re: Ladda-hemma-stödet
Ja, det gör den naturligtvis. Och jag trodde faktiskt att den var ensam om det. Men det var alltså inte fallet. Men jag tror att Tesla har löst det betydligt smidigare. Som jag har förstått det kräver Clever-boxen tillgång till internet för att prata med nån server som i sin tur sköter lastbalanseringen. Så uppfattade jag det i alla fall. Ganska krångligt och konstigt alltså.lobbin skrev:Tesla WC stödjer också lastbalansering. Kanske inte lika begåvat som Clever, ingen aning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ladda-hemma-stödet
Låter onödigt komplicerat.mati skrev:Ja, det gör den naturligtvis. Och jag trodde faktiskt att den var ensam om det. Men det var alltså inte fallet. Men jag tror att Tesla har löst det betydligt smidigare. Som jag har förstått det kräver Clever-boxen tillgång till internet för att prata med nån server som i sin tur sköter lastbalanseringen. Så uppfattade jag det i alla fall. Ganska krångligt och konstigt alltså.
Re: Ladda-hemma-stödet
Officiellt (och med tanke på priset antagligen också i verkligheten) så säljs den ju utan marginal som en tjänst till Teslaägare.mati skrev:BTW, varför är en WC så förhållandevis billig? Eller är de andra bara hutlöst dyra?
Sen kan man väl anta att Teslas WC är en av de mest sålda boxarna om inte den mest sålda boxen...
Stora volymer och nollmarginal ger ju rimligtvis ett extremt attraktivt pris.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ladda-hemma-stödet
Fast det är inte bara kostnaden för boxen som ingår, även hela installationen och framdragning av el som kan vara ganska dyr med hjälp av elektriker.lobbin skrev:Grymt slöseri med skattepengar.
Istället för att köpa en laddbox för 10k, så väljer man kanske istället att lägga köpa en laddbox för 15k som klarar kraven. Då har man själv "sparat" 2500 medan alla vi andra fått betala 7500.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ladda-hemma-stödet
Jag skulle önska att det var fler moderatorer. Någon av de som spenderar (kanske lite väl) mycket tid på forumet, och som (till skillnad från mig själv) är lugna och behärskade.strejf skrev:Det finns redan en tråd som heter Ladda-hemma-stöd.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=10903
Kanske slå ihop dessa två trådar?
Svart X75D -17