Laddning via UMC eller WC mha Watty

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Laddning via UMC eller WC mha Watty

Inlägg av fimpen »

Hej

Jag lyssnade just på initierade solcellskollen podcast, med Hjalmar Nilsonne från Watty. Det verkar vara svårt att tjäna pengar alt. hitta kundnyttan med deras produkt, men i fjol när vi skaffade vår Model S fick vi bita i det sura äpplet och säkra upp. Säkringar gick ibland i samband med att värmepump, hushållsutrustning och billaddning skedde samtidigt. Med en frekvent lastmätning på faserna skulle ju bilen helt utan problem kunna låta bli att ladda just när allt annat går för fullt. Jag är helt säker på att detta skulle få en fullständigt obetydlig påverkan på laddtider, och samtidigt kunna spara mycket pengar för konsumenten, som slipper betala för den större säkringen. Det borde funka lika fint med nätoperatörer som tillämpar tariff efter timmen under året/månaden med högst förbrukning. Gissar att problemet ligger hos Tesla som inte skapat något interface för att styra laddningen på signaler utifrån, men praktiskt sett finns ju tusentals kronor att spara på en enkel mjukvara i bilen tillsammans med Watty (eller liknande tjänst). Jag övervägde en gammal hederlig lastvakt för hus med direktel, men det käns lite brutalt att slå på och av matningen till WC/UMC på det viset. Är det nån som testat? Pengar i sjön som ställer till det lite i el-bilskalkylen...

/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning via UMC eller WC mha Watty

Inlägg av Remuz »

Jag har i sommarstugan satt laddning på 3x5A. Har du en 20A matning borde det funka, men du kanske kör mycket mer? Jag tror inte WC mår dåligt av att styras med relä. Det var ju mer förr i tiden elektronik vart ledsen av sånt, mig veterligen
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddning via UMC eller WC mha Watty

Inlägg av mati »

Det finns en möjlighet till. Du kan styra laddströmmen i Wallconnectorn. Egentligen är ju tänkt så att en master WC styr laddströmmen i en slave WC men det finns ett öppet projekt (som jag inte hittar nu) som använder en raspberrypi för att styra WCn. Raspberryn simulerar alltså en master WC och din befintliga WC blir slave. Borde funka för dina krav.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Laddning via UMC eller WC mha Watty

Inlägg av fimpen »

mati skrev:
Det finns en möjlighet till. Du kan styra laddströmmen i Wallconnectorn. Egentligen är ju tänkt så att en master WC styr laddströmmen i en slave WC men det finns ett öppet projekt (som jag inte hittar nu) som använder en raspberrypi för att styra WCn. Raspberryn simulerar alltså en master WC och din befintliga WC blir slave. Borde funka för dina krav.
Mähh, det låter ju som svaret på mitt problem. Relästyrning är ju inte så bra för en vill ju variera strömuttaget för olika faser. Får googla på detta och se hur det ser ut. Hittar du länken så skicka gärna!!
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Anders-X
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2016 08:39
Ort: Mörsil

Re: Laddning via UMC eller WC mha Watty

Inlägg av Anders-X »

fimpen skrev:
mati skrev:
Det finns en möjlighet till. Du kan styra laddströmmen i Wallconnectorn. Egentligen är ju tänkt så att en master WC styr laddströmmen i en slave WC men det finns ett öppet projekt (som jag inte hittar nu) som använder en raspberrypi för att styra WCn. Raspberryn simulerar alltså en master WC och din befintliga WC blir slave. Borde funka för dina krav.
Mähh, det låter ju som svaret på mitt problem. Relästyrning är ju inte så bra för en vill ju variera strömuttaget för olika faser. Får googla på detta och se hur det ser ut. Hittar du länken så skicka gärna!!
Finns en lång tråd på https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... col.72830/
Programvaran och dokumentation finns på https://github.com/cdragon/TWCManager
Han har dock problem att stänga av laddningen och har för tillfället löst det med ett API-anrop (se slutet av tråden).
----------------------------------------------------------------------
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning via UMC eller WC mha Watty

Inlägg av Remuz »

Skulle vara grymt att kunna styra laddströmmen via api, istället för att avbryta laddning. Saknar den funktionen mycket i appen också, när man vill att laddningen är klar en viss tid på vintern...
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar