jeppe_sthlm skrev:Frågan är om utbyggnaden av 22kW-stolpar stannar av helt på sikt?
Förhoppningsvis inte.
Utöver att 22 kW:arna ibland är gratis och därmed rena drömmen för Teslor och Zoear som kan ta vara på hela effekten, så är de ju också mångsidiga, sett till de olika sorters ombordladdare som finns idag.
Det finns ju två begränsningar på laddarna: antalet faser och antalet ampere. 22 kW kommer från ett uttag med tre faser och 32 ampere. I detta uttag kan en laddare på 32 A och enfas ändå få sin maximala effekt (7,4 kW), och laddare på 16 A och trefas (11 kW) likaså.
Om uttaget har 16 A trefas (11 kW) blir det 3,7 kW från en enfasladdare.
Om uttaget har 32 A enfas (7,4 kW) blir det 3,7 kW från en 16 A-laddare med trefas. Se t ex några missnöjda kommentarer här:
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... e&ln=sv-SE (i något fall är det t.o.m. sladden som begränsar effekten).
Så – vissa ombordladdare har tre faser, andra har höga amperetal, och ladduttagen bör tillgodose alla dessa möjligheter. Bäst blir det då för oss som har båda.
PS. Den som sätter upp ett 22 kW-uttag och bjuder på strömmen måste ju inte släppa på 22 kW till alla elbilar. Kanske bara till en minoritet av dem. Så att skryta med 22 kW låter mer än vad det i praktiken är – tills en Tesla med dubbelladdare eller en Zoe glider in.
Disclaimer: Ja, det finns fler sätt att få olika värden på effekten än vad jag skrev ovan.