Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av EnTraktor »

Har använt det 2 gånger på 4 år.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Satellite65 »

Jag bor lååångt utanför laddnätverket och drömmer om 22kW :roll:
Har just nu bara 16,5kW men önskar att man kunde installera en till 16,5kW för totalt 33kW laddare i bilen.

När bilen levererades så hade den bara 11kW laddaren men Tesla gick med på att uppgradera den då min bil ligger i gränslandet där det blev standard med 16,5kW.
För att få detta gjort körde jag gladeligen 100mil.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av fimpen »

Hej

Vi har 22 kW-laddare på vår bil, och bor väl i SC-områdets periferi kanske en kan säga. 22 kW-laddaren används "lite", när vi laddar här hemma, men vi har fått strypa laddströmmen lite för att säkringen ska hålla. Dessutom räcker det gott och väl med 11 kW när bilen står hemma över natten. Publik laddning i 22 kW-laddare blir det väldigt sällan, så för oss var det nog mest onödigt.

Men... ska en skaffa bil utan tillgång till SC-nätverket blir ju frågan en annan förståss...

/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av jonas »

drakbane skrev:
jonas skrev:
Jag har byggt solpaneler så mycket jag kan så jag har 63A pga det.
Kostar ca 5000 i årsavgift inte speciellt högt tycker jag jmf med 2300 för 25A som jag hade tidigare.
Off topic ja
Här i söder kostar 63A 2300.-/månad....

Så vi sitter på 16A 450.-/månad med 2 teslor. De får gå!
Konstigt att det kan skilja så mycket! Kanske skillnad att bo på landet och i stan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av mati »

jonas skrev:
drakbane skrev:
jonas skrev:
Jag har byggt solpaneler så mycket jag kan så jag har 63A pga det.
Kostar ca 5000 i årsavgift inte speciellt högt tycker jag jmf med 2300 för 25A som jag hade tidigare.
Off topic ja
Här i söder kostar 63A 2300.-/månad....

Så vi sitter på 16A 450.-/månad med 2 teslor. De får gå!
Konstigt att det kan skilja så mycket! Kanske skillnad att bo på landet och i stan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Här är det också väldigt dyrt att säkra upp sig. Jag klarade mig med 16A, men i samband med att jag utökade solcellsanläggningen uppgraderade jag till 20A. Det blev drygt 3000kr/år dyrare! Egentligen ger de extra solcellerna alltså ingenting i plånboken eftersom nätavgiften har ökat lika mycket. :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av bullen »

Här kostar det 0kr extra att gå från 16 till 25. Sedan betalar man för högsta förbrukning varje månad. Så det gäller att ladda så långsamt det går. Kör aldrig över 7A hemma. Det räcker för att fylla över natten
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av mati »

Jag har hört att elbolagen egentligen inte ens får ta betalt för uppsäkring om man gör det i syfte att solcellerna inte ska knäcka säkringen. Vet inte huruvida det stämmer. I så fall gäller det inte i Götene.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
jonas skrev:
drakbane skrev:
jonas skrev:
Jag har byggt solpaneler så mycket jag kan så jag har 63A pga det.
Kostar ca 5000 i årsavgift inte speciellt högt tycker jag jmf med 2300 för 25A som jag hade tidigare.
Off topic ja
Här i söder kostar 63A 2300.-/månad....

Så vi sitter på 16A 450.-/månad med 2 teslor. De får gå!
Konstigt att det kan skilja så mycket! Kanske skillnad att bo på landet och i stan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Här är det också väldigt dyrt att säkra upp sig. Jag klarade mig med 16A, men i samband med att jag utökade solcellsanläggningen uppgraderade jag till 20A. Det blev drygt 3000kr/år dyrare! Egentligen ger de extra solcellerna alltså ingenting i plånboken eftersom nätavgiften har ökat lika mycket. :cry:
Samma lika här :( strax över 3000kr mer/år för 20A isf 16A, dom vill alltså inte sälja mer el till mig då...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Remuz »

Jag ville gå upp till 25A från 20A, men då gick man från 335kr/mån till 410kr/mån, bara i fast nätavgift. På det kommer sedan överföringsavgiften och skatten på cirka 1kr/kwh, samt elkostnaden, cirka 40öre/kwh.
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Verdi »

Jag höjde från 20A till 25A och det gjorde rätt stor skillnad. Nu går det aldrig några säkringar vilket kunde hända förut om man var oförsiktig och hade på ugn, torktumlare, dammsugare osv samtidigt som man laddade en bil.

25A kostar 5712:-/år i nätavgift och 20A 4567:-/år. (16A kostar 3053:-/år)

Jag tycker det är klart prisvärt. 95:-/mån är ju typ en utelunch extra bara. För det påverkar väl inte priset på elen också?
Verdi

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Jag ville gå upp till 25A från 20A, men då gick man från 335kr/mån till 410kr/mån, bara i fast nätavgift. På det kommer sedan överföringsavgiften och skatten på cirka 1kr/kwh, samt elkostnaden, cirka 40öre/kwh.
Var inte det billigt? Skatten, överföringsavgiften och elkostnaden är väl samma lika?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:

Samma lika här :( strax över 3000kr mer/år för 20A isf 16A, dom vill alltså inte sälja mer el till mig då...
Är det inte Ellevio i Bollnäs? För oss i torpet är skillnaden 104:- i månaden mellan 16 och 20. Bytte för några år sedan.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Jag ville gå upp till 25A från 20A, men då gick man från 335kr/mån till 410kr/mån, bara i fast nätavgift. På det kommer sedan överföringsavgiften och skatten på cirka 1kr/kwh, samt elkostnaden, cirka 40öre/kwh.
Var inte det billigt? Skatten, överföringsavgiften och elkostnaden är väl samma lika?
Jag vet inte, de flesta här verkar säga 1kr/kwh. Min rörliga är runt 1.5kr/kwh sedan blir det nog cirka 40-50öre per kwh i de fasta avgifterna så snarare 2kr/kwh för mig. I min X blir det då 5kr/mil i bränslekostnad, vilket är absurt när jag kan ha en diesel i samma storlek som drar runt en liter dvs 16kr/mil (men då till en femtedel av priset)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
Bjelke skrev:

Samma lika här :( strax över 3000kr mer/år för 20A isf 16A, dom vill alltså inte sälja mer el till mig då...
Är det inte Ellevio i Bollnäs? För oss i torpet är skillnaden 104:- i månaden mellan 16 och 20. Bytte för några år sedan.
Kanske skulle fråga igen men när jag kollade för några år sedan så var det iaf dyrt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av gellerstam »

Jag tänkte byta fr 16A till 20A. Men fick inte, var tvungen att ta dit en elektriker för det "löjliga" jobbet. Så då fick det vara.
Ja, det är löjligt enkelt om man har kunskap om vad/hur man ska göra. Jag har naturligtvis förståelse för att man inte vill att okunniga skall göra heta byten på passdelarna. Men om man har nödvändig kännedom bör det få vara ok.

FEV (Falu Energi och Vatten) tar
16A - 330kr/mån - 3960kr/år
20A - 460kr/mån - 5520kr/år
25A - 565kr/mån - 6780kr/år

Elöverföringsavgiften är 13öre/kWh oavsett säkring.
Tesla Model Y
Verdi

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:
Jag ville gå upp till 25A från 20A, men då gick man från 335kr/mån till 410kr/mån, bara i fast nätavgift. På det kommer sedan överföringsavgiften och skatten på cirka 1kr/kwh, samt elkostnaden, cirka 40öre/kwh.
Var inte det billigt? Skatten, överföringsavgiften och elkostnaden är väl samma lika?
Jag vet inte, de flesta här verkar säga 1kr/kwh. Min rörliga är runt 1.5kr/kwh sedan blir det nog cirka 40-50öre per kwh i de fasta avgifterna så snarare 2kr/kwh för mig. I min X blir det då 5kr/mil i bränslekostnad, vilket är absurt när jag kan ha en diesel i samma storlek som drar runt en liter dvs 16kr/mil (men då till en femtedel av priset)
Jag ligger på 1,51:-/kWh på mitt rörliga avtal också inklusive avgift och skatt. Lägger jag på de extra 1145:- jag betalar för högre 25A ist för 20A så blir det uppåt 2:-/kWh för "elbilsladdningen". Jag kan ju slå ut de där 1145:- på två elbilar dock. :)

Inklusive förvärmning och allt så tror jag milkostnaden är ca 6:-/milen, dock laddar jag en hel del gratis vilket gör det hela trevligare... :)

Att folk pratar 1:-/kWh beror på viss eftersläpning i medvetandet. Elpriserna har fördubblats sen för ett år sedan. https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... shistorik/

Jag laddar antagligen min Tesla hemma för ca 1500 av mina årliga 2500 mil och min i3 800 av 1000 mil. Laddar några hundra mil på SuC och säkert 800 mil på jobbet eller på andra gratisuttag. Har säkert minst 3 kWh/mil ut från laddboxen med tanke på förvärmningar, vampire drain osv. Det blir 3 * 2300 * 1,51 + 1145 = 11 564:-/år i extra elkostnad pga elbilar.

Då får jag ut 3500 mil körning av det vilket ger en milkostnad på 3,30:-.

Två fossilbilar där den stora drar 0,8 l/mil och den lilla 0,6 l/mil och bränslet kostar 16:-/liter hade kostat 41 600:- totalt, eller 11,88:-/mil.

Jag sparar alltså ca 8,58:-/mil (eller 30 tusen per år) i bränslekostnader på att köra på el. :) Tycker det ändå är rätt gött.
Användarvisningsbild
svo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 05 mar 2014 22:29
Ort: Stockholm

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av svo »

Jag använder 22kW laddare när det finns tillgängligt. Det bli ett antal gånger per år i p-garage, utanför varuhus och vid jobbet.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Tars »

Använder 22 kW i snitt 1 gång i veckan.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av jeppe_sthlm »

En spaning på det här med att bilar byggs med klena ombordladdare, skulle kunna vara att man ser att de stora volymerna laddning göra antingen hemma eller på snabbladdare.

Hemma är det i praktiken sällan behov för mer än 11kW.

Laddarna är bevisligen rätt så dyra och slår på rätt mycket på priset, jämfört med t.ex. en Chademo-adapter.

Att få bilar har möjlighet att nyttja 22kW, gör i sin tur att motivationen att lägga de extra pengarna på en högre avsäkrlng är ganska liten. Marknaden för att ta ut mer betalt för laddning på en 22kW-stolpe än 11kW är väldigt liten. Kommersiellt är det troligtvis bättre att sätta upp 2st 11kW stolpar.

De flesta 22kW-stolpar jag laddat på har varit gratis och då byggts på andra premisser än kommersiella.

Undantaget är där jag laddat AC på en snabbladdarstation, men hade jag inte redan haft en dubbelladdare i bilen hade det ju varit betydligt mer kostnadseffektivt och bättre med en Chademo-adapter för de typen av laddningar.

Frågan är om utbyggnaden av 22kW-stolpar stannar av helt på sikt?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Remuz »

Jag gillar när två stolpar delad på 22kW matning, Dvs ensam får du 11/16.5/22 kW, delar man får man 11kW. Generellt gillar jag lastbalansering på laddpunkter så man kan utnyttja de effekter som finns optimalt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Remuz skrev:
Jag gillar när två stolpar delad på 22kW matning, Dvs ensam får du 11/16.5/22 kW, delar man får man 11kW. Generellt gillar jag lastbalansering på laddpunkter så man kan utnyttja de effekter som finns optimalt
Det är sant! Borde ju inte vara så mycket dyrare med en sådan lösning jämfört med 2st dedikerade 11kW-stolpar, eller?

...bara man inte gör som fastighetsägaren på mitt jobb gjort: Lastbalanserat 1x16A på 2 uttag. Då blev det istället dumsnålt.

Jag vet iofs inte hur mycket kapacitet det fanns i fastigheten från början och egentligen ska jag inte klaga. Hellre ett klent ladduttag än inget alls. Jag tar tillbaks det ;-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Niklas Z »

Vi får väl se vilka alternativ det kommer att finnas för Model 3 när den kommer till Sverige. Troligen kommer det inte att finnas 22 kW ombordladdare ens som tillval, vilket jag troligen kommer sakna. Det finns gott om relativt centralt placerade 22 kW ladduttag runt om i svenska samhällen. När jag reser runt stannar jag gärna t ex två timmar i samband med lunch och passar på att se mig omkring. Att då kunna "tanka" cirka 40 kWh vore riktigt bra. På en Model 3 med sin låga förbrukning motsvarar det kanske 25-30 mils körning, vilket inte är så dumt. Det skulle kunna innebära att man kan hoppa över en tråkigt placerad supercharger.
Tyvärr får man väl vara glad om det går att få en 11 kW ombordladdare till Model 3.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Simon »

jeppe_sthlm skrev:
Frågan är om utbyggnaden av 22kW-stolpar stannar av helt på sikt?
Förhoppningsvis inte.

Utöver att 22 kW:arna ibland är gratis och därmed rena drömmen för Teslor och Zoear som kan ta vara på hela effekten, så är de ju också mångsidiga, sett till de olika sorters ombordladdare som finns idag.
Det finns ju två begränsningar på laddarna: antalet faser och antalet ampere. 22 kW kommer från ett uttag med tre faser och 32 ampere. I detta uttag kan en laddare på 32 A och enfas ändå få sin maximala effekt (7,4 kW), och laddare på 16 A och trefas (11 kW) likaså.

Om uttaget har 16 A trefas (11 kW) blir det 3,7 kW från en enfasladdare.
Om uttaget har 32 A enfas (7,4 kW) blir det 3,7 kW från en 16 A-laddare med trefas. Se t ex några missnöjda kommentarer här: http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... e&ln=sv-SE (i något fall är det t.o.m. sladden som begränsar effekten).

Så – vissa ombordladdare har tre faser, andra har höga amperetal, och ladduttagen bör tillgodose alla dessa möjligheter. Bäst blir det då för oss som har båda.

PS. Den som sätter upp ett 22 kW-uttag och bjuder på strömmen måste ju inte släppa på 22 kW till alla elbilar. Kanske bara till en minoritet av dem. Så att skryta med 22 kW låter mer än vad det i praktiken är – tills en Tesla med dubbelladdare eller en Zoe glider in.

Disclaimer: Ja, det finns fler sätt att få olika värden på effekten än vad jag skrev ovan.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Simon skrev:
Teslor och Zoear som kan ta vara på hela effekten


Om uttaget har 16 A trefas (11 kW) blir det 3,7 kW från en enfasladdare.
Om uttaget har 32 A enfas (7,4 kW) blir det 3,7 kW från en 16 A-laddare med trefas. Se t ex några missnöjda kommentarer här: http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... e&ln=sv-SE (i något fall är det t.o.m. sladden som begränsar effekten).
Är lite mer jobbig på samma spår. Det är vad stolpen maximalt kan ge dig inte vad bilen tar till vara på. En Leaf laddar batteriet med 3-3.3kW på 7.4kW stolpe. En Zoe jag lånade laddade batteriet med 2.2kW från tillgängliga 3.7kW osv... 7.4kW laddstolpe gav 5.4kW laddeffekt. Det är alltså inte alltid stolpens fel utan ganska stora förluster ibland.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar