Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Remuz skrev:
Jag gillar när två stolpar delad på 22kW matning, Dvs ensam får du 11/16.5/22 kW, delar man får man 11kW. Generellt gillar jag lastbalansering på laddpunkter så man kan utnyttja de effekter som finns optimalt
Det är sant! Borde ju inte vara så mycket dyrare med en sådan lösning jämfört med 2st dedikerade 11kW-stolpar, eller?

...bara man inte gör som fastighetsägaren på mitt jobb gjort: Lastbalanserat 1x16A på 2 uttag. Då blev det istället dumsnålt.

Jag vet iofs inte hur mycket kapacitet det fanns i fastigheten från början och egentligen ska jag inte klaga. Hellre ett klent ladduttag än inget alls. Jag tar tillbaks det ;-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Niklas Z »

Vi får väl se vilka alternativ det kommer att finnas för Model 3 när den kommer till Sverige. Troligen kommer det inte att finnas 22 kW ombordladdare ens som tillval, vilket jag troligen kommer sakna. Det finns gott om relativt centralt placerade 22 kW ladduttag runt om i svenska samhällen. När jag reser runt stannar jag gärna t ex två timmar i samband med lunch och passar på att se mig omkring. Att då kunna "tanka" cirka 40 kWh vore riktigt bra. På en Model 3 med sin låga förbrukning motsvarar det kanske 25-30 mils körning, vilket inte är så dumt. Det skulle kunna innebära att man kan hoppa över en tråkigt placerad supercharger.
Tyvärr får man väl vara glad om det går att få en 11 kW ombordladdare till Model 3.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Simon »

jeppe_sthlm skrev:
Frågan är om utbyggnaden av 22kW-stolpar stannar av helt på sikt?
Förhoppningsvis inte.

Utöver att 22 kW:arna ibland är gratis och därmed rena drömmen för Teslor och Zoear som kan ta vara på hela effekten, så är de ju också mångsidiga, sett till de olika sorters ombordladdare som finns idag.
Det finns ju två begränsningar på laddarna: antalet faser och antalet ampere. 22 kW kommer från ett uttag med tre faser och 32 ampere. I detta uttag kan en laddare på 32 A och enfas ändå få sin maximala effekt (7,4 kW), och laddare på 16 A och trefas (11 kW) likaså.

Om uttaget har 16 A trefas (11 kW) blir det 3,7 kW från en enfasladdare.
Om uttaget har 32 A enfas (7,4 kW) blir det 3,7 kW från en 16 A-laddare med trefas. Se t ex några missnöjda kommentarer här: http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... e&ln=sv-SE (i något fall är det t.o.m. sladden som begränsar effekten).

Så – vissa ombordladdare har tre faser, andra har höga amperetal, och ladduttagen bör tillgodose alla dessa möjligheter. Bäst blir det då för oss som har båda.

PS. Den som sätter upp ett 22 kW-uttag och bjuder på strömmen måste ju inte släppa på 22 kW till alla elbilar. Kanske bara till en minoritet av dem. Så att skryta med 22 kW låter mer än vad det i praktiken är – tills en Tesla med dubbelladdare eller en Zoe glider in.

Disclaimer: Ja, det finns fler sätt att få olika värden på effekten än vad jag skrev ovan.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ni med 22kW laddare - används den någonsin?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Simon skrev:
Teslor och Zoear som kan ta vara på hela effekten


Om uttaget har 16 A trefas (11 kW) blir det 3,7 kW från en enfasladdare.
Om uttaget har 32 A enfas (7,4 kW) blir det 3,7 kW från en 16 A-laddare med trefas. Se t ex några missnöjda kommentarer här: http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... e&ln=sv-SE (i något fall är det t.o.m. sladden som begränsar effekten).
Är lite mer jobbig på samma spår. Det är vad stolpen maximalt kan ge dig inte vad bilen tar till vara på. En Leaf laddar batteriet med 3-3.3kW på 7.4kW stolpe. En Zoe jag lånade laddade batteriet med 2.2kW från tillgängliga 3.7kW osv... 7.4kW laddstolpe gav 5.4kW laddeffekt. Det är alltså inte alltid stolpens fel utan ganska stora förluster ibland.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar